E-learning inzetten als vormingsinstrument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GAMES in het onderwijs.
Advertisements

Edushock leerfestival
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Weblogs en journalistiek TUE 15 feb 2006 Over webloggers en journalisten: ‘Those People in Pajamas’ of de toekomst van de journalistiek? Martijn de Waal.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Interventie bij een Politiekorps
De “ leraar” als rolmodel
Learning analytics: de docent
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Semantic wiki’s voor Semantic web onderwijs NIOC 2011, 8 april 2011 Lloyd Rutledge en Harold Pootjes Open Universiteit.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.
Presentatie nieuwe media
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Informeel leren en….. social media
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
ICT voor de klas Hoofdstuk 1: ICT in de wereld om je heen.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Waarom, wat en hoe? Steven Verjans
ICT in een dynamische context
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Inbound Marketing Plan
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Kennismanagement & Sociale media
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Eerstejaarsproblemen
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Zorgbelang Verbindt Waarom een gezamenlijke Zorgbelang Community? Bartho Hengst, projectleider.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Samenwerken en communicatie
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

E-learning inzetten als vormingsinstrument E-learning inzetten als vormingsinstrument? Voorbereiden op de kennismaatschappij Door: dr. Steven Verjans – Universitair docent

FASTER! If we are going in the wrong direction, technology will get us Maarten licht toe will get us FASTER! there A. Haddad, “technologies for education” 2

Pedagogisch model?

e-Leren 1.0 (Formeel leren) Geslotenheid / structuur Expert-gedreven– focus op individuele prestaties Wij beslissen voor jou – wij weten wat jij moet weten / kennen ICT = gewoon andere manier van uitleveren

Pedagogisch model?

e-Learning 2.0 (Informeel) Downes (2005) Ervaringsgericht / werkplekleren Openheid naar maatschappij / minder structuur Student-gedreven – focus op groepsleren We bepalen samen wat er geleerd wordt – Niemand kan alles weten ICT – Gebruik maken van Web 2.0 middelen Buiten grenzen van school & werkplek

Learning One-on-one Classroom Informal Jay Cross (2007)

Bron: http://elearning.surf.nl/e-learning/artikelen/4142

De werknemer van de toekomst? Zal het wel zo’n vaart lopen? Werknemers die leren van het Internet? Leren via een Smartphone / PDA? Voorbeelden Online cursus connectivisme (2200 deelnemers http://ltc.umanitoba.ca/wiki/Connectivism)

Homo Zappiens = mens van de toekomst? (Wim Veen) Actieve gegevensverwerkers Vaardige probleemoplossers Efficiënte communicatoren Netwerk met vrienden Willen controle over wat ze doen Korte aandachtsboog, hyperactief Leren via menselijke en technische netwerken Future society needs people who can address complex and fuzzy problems from different angles and come up with unexpected solutions. Acquiring content as the main goal of education will be less important, replaced instead by meaning and relevance. Homo zappiens is digitaal School is analoog

Conflict Web 2.0 vs. traditionele vorming? Wikipedia Participatie Blogosphere Wij, de media Micro inhoud Collectief Samenwerking Ik bepaal / wij bepalen Encyclopedia Britannica Publicatie Persoonlijke websites Zij, de media Grote inhoudsgehelen Autoriteit/expertise Controle De instelling bepaalt

Voorbereiden op kennismaatschappij Leren gebruik maken van tools Social bookmarking Informatiebronnen filteren Kennis zoeken, maar ook abonneren (RSS) Kennis delen Veranderende rol docenten Niet alleen meer de expert, maar ook de gids Eén van de vele bronnen van kennis en kunde

Volgende fase Levenlang leren ePortfolio levenslang bijwerken Geregeld nieuwe leerdoelen / plannen Informeel leren = bedreiging voor (hoge)scholen? EVC  Geen diploma meer nodig Overheid gaat met EVC’s werken Just-in-time learning: zeer specifieke leervragen (kort, krachtig, relevant)

E-Learning 3.0 – Belang van het netwerk Connectivisme = leertheorie voor de digitale eeuw (Siemens, 2004) Gigantische informatie- en kennismassa Collaboratieve filter nodig (netwerk) Social bookmarking Weblogs Sociale contacten Opbouwen van vertrouwen Virtuele werelden Risico: SecondLife vs. FirstLife

Referenties Cross, J. (2007). Informal learning : rediscovering the natural pathways that inspire innovation and performance San Francisco: Pfeiffer. Downes, S. (2005, 17-Oct-2005). E-learning 2.0. eLearn Magazine, Oct-2007, from http://elearnmag.org/ Siemens, G. (2004). Connectivism: a learning theory for the digital age elearnspace (http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm) . Veen, W., & Vrakking, B. (2006). Homo zappiens: growing up in a Digital Age. London: Continuum International Publishing Group.