E-learning inzetten als vormingsinstrument E-learning inzetten als vormingsinstrument? Voorbereiden op de kennismaatschappij Door: dr. Steven Verjans – Universitair docent
FASTER! If we are going in the wrong direction, technology will get us Maarten licht toe will get us FASTER! there A. Haddad, “technologies for education” 2
Pedagogisch model?
e-Leren 1.0 (Formeel leren) Geslotenheid / structuur Expert-gedreven– focus op individuele prestaties Wij beslissen voor jou – wij weten wat jij moet weten / kennen ICT = gewoon andere manier van uitleveren
Pedagogisch model?
e-Learning 2.0 (Informeel) Downes (2005) Ervaringsgericht / werkplekleren Openheid naar maatschappij / minder structuur Student-gedreven – focus op groepsleren We bepalen samen wat er geleerd wordt – Niemand kan alles weten ICT – Gebruik maken van Web 2.0 middelen Buiten grenzen van school & werkplek
Learning One-on-one Classroom Informal Jay Cross (2007)
Bron: http://elearning.surf.nl/e-learning/artikelen/4142
De werknemer van de toekomst? Zal het wel zo’n vaart lopen? Werknemers die leren van het Internet? Leren via een Smartphone / PDA? Voorbeelden Online cursus connectivisme (2200 deelnemers http://ltc.umanitoba.ca/wiki/Connectivism)
Homo Zappiens = mens van de toekomst? (Wim Veen) Actieve gegevensverwerkers Vaardige probleemoplossers Efficiënte communicatoren Netwerk met vrienden Willen controle over wat ze doen Korte aandachtsboog, hyperactief Leren via menselijke en technische netwerken Future society needs people who can address complex and fuzzy problems from different angles and come up with unexpected solutions. Acquiring content as the main goal of education will be less important, replaced instead by meaning and relevance. Homo zappiens is digitaal School is analoog
Conflict Web 2.0 vs. traditionele vorming? Wikipedia Participatie Blogosphere Wij, de media Micro inhoud Collectief Samenwerking Ik bepaal / wij bepalen Encyclopedia Britannica Publicatie Persoonlijke websites Zij, de media Grote inhoudsgehelen Autoriteit/expertise Controle De instelling bepaalt
Voorbereiden op kennismaatschappij Leren gebruik maken van tools Social bookmarking Informatiebronnen filteren Kennis zoeken, maar ook abonneren (RSS) Kennis delen Veranderende rol docenten Niet alleen meer de expert, maar ook de gids Eén van de vele bronnen van kennis en kunde
Volgende fase Levenlang leren ePortfolio levenslang bijwerken Geregeld nieuwe leerdoelen / plannen Informeel leren = bedreiging voor (hoge)scholen? EVC Geen diploma meer nodig Overheid gaat met EVC’s werken Just-in-time learning: zeer specifieke leervragen (kort, krachtig, relevant)
E-Learning 3.0 – Belang van het netwerk Connectivisme = leertheorie voor de digitale eeuw (Siemens, 2004) Gigantische informatie- en kennismassa Collaboratieve filter nodig (netwerk) Social bookmarking Weblogs Sociale contacten Opbouwen van vertrouwen Virtuele werelden Risico: SecondLife vs. FirstLife
Referenties Cross, J. (2007). Informal learning : rediscovering the natural pathways that inspire innovation and performance San Francisco: Pfeiffer. Downes, S. (2005, 17-Oct-2005). E-learning 2.0. eLearn Magazine, Oct-2007, from http://elearnmag.org/ Siemens, G. (2004). Connectivism: a learning theory for the digital age elearnspace (http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm) . Veen, W., & Vrakking, B. (2006). Homo zappiens: growing up in a Digital Age. London: Continuum International Publishing Group.