Negen soorten vragen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Het schrijven van een practicum verslag
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Training Europees project Hear Me.
niets is zeker, dát is zeker!
‘Van moeten naar willen!’
QUIZ Vakantie en verlof
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Vriendschap.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Met dit programma kun je de jaarlijkse vakanties berekenen Hier klikken! Opmerking.
Een Non komt bij de vrouwenarts:
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Het Debat Opbouw en inhoud.
Some / any.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Les 13 Presenteer je zelf (1)
AP A en P zijn verzamelingen die geen lid zijn van zichzelf. A is de verzameling van alle soorten appels en P is de verzameling van alle soorten peren.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Wie ik ben.
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
Stappenplan Samenvatten
Onderzoek doen een methodische aanpak
Communicatie en dementie
Gemeenschaps Enquete JULI Inhoud Hoe mensen over onze school denken –Resultaten van enquete –Opsomming – Gemeenschaps Visie van onze school Wat.
HS 3 Het verkoopgesprek.
voor familie en vrienden van
Presenteren en communiceren
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Een Non komt bij de vrouwenarts:
Skills week 2 INFSKL01-1 week 2.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communicatieve Vaardigheden
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Deel 4: Spreken en gesprekken
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
S/k/l interviewen.
LOB zeven stappen naar succes
Nee Zeggen!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vaardigheden Interviewen
Verkoopt en handelt verkoop af
Communicatie.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
organiseert speciaal voor u een …
Waarden en toegewijde actie
Training communicatie
Praat eens met iemand die hetzelfde heeft meegemaakt.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 2.
gesprekstechnieken Les 2
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Negen soorten vragen

Een opsomming Open vraag Gesloten vraag Trechtertechniek Alternatief vraag Hypothesevraag Suggestieve vraag Reflecterende vraag Retorische vraag Stomme vraag

Open vraag Open vragen: Het antwoord is niet ‘ja’ of ‘nee’ beginnen met hoe, wat, waarom etc. laten de ander praten leveren veel informatie op Het antwoord is niet ‘ja’ of ‘nee’

Gesloten vraag Wat, wanneer… “Klopt het dat…” “Bent u het ermee eens dat…” Het antwoord is ‘ja’ of ‘nee’

Trechtertechniek Afwisselend open en gesloten vragen stellen

Alternatief vraag Ook wel: keuzevraag De ander heeft de keuze tussen 2 zaken “Wilt u koffie of thee?” “Zullen we dinsdag of woensdag afspreken?”

Hypothese vraag Je vraagt de ander om zich in een denkbeeldige situatie te verplaatsen “Stel dat…” “Heeft u wel eens meegemaakt dat..?“

Suggestieve vraag Je leidt de ander naar een antwoord toe. Suggereert dat het goed, slecht etc. is “Ik veronderstel dat...” “Ik neem aan dat…“

Reflecterende vraag De vragensteller vat samen Controleren of je het goed begrepen hebt “Dus als ik het goed begrijp…?” “U bedoelt dus dat…?”

Retorische vraag Er wordt geen antwoord verwacht De vragensteller geeft zelf antwoord Je gaat ervan uit dat het antwoord voor de hand ligt Handig bij presentaties

Stomme vraag Non-verbaal Schouders ophalen, wenkbrauwen optrekken etc.