Achterbancommunicatie2.0 Gilbert Lelyveld van Cingelshouck Afstudeerpresentatie Duur: 15 minuten 18-06-2009
Maarten Lens-FitzGerald Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland
MAARTENS JOURNEY = Zorg2.0 MAARTENSJOURNEY.COM - blogt en twittert over zijn behandeling; - lotgenotencontact; - contact met Amerikaanse arts; - samenwerking. MAARTENS JOURNEY = Zorg2.0 Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland
Inhoud presentatie - Inleiding - Wat is Web2.0? - Voorbeelden van Web2.0 - Communities - Achterbancommunicatie - Klaverblad Community? - Slot Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland Afstudeerpresentatie Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009
Web2.0 Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland Participatie Collectieve intelligentie Interactie Netwerken User Generated Content Conversatie Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland
Voorbeelden Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland
Communities Bron: www.wikipedia.nl Community Virtuele gemeenschap Sociale interactie Delen Samenwerken Bron: www.wikipedia.nl Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland
Soorten communities Social Thema’s Entertainment Proffesional Expert Intern Onderwijs Commercial B2B B2C . Bron: Onderzoek naar online communities, www.moonfield.nl Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland
COMMUNITY Communities Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland
Achterban Een community biedt de achterban de mogelijkheid om: - de dialoog aan te gaan; - meer contact met lotgenoten; - kennis en ervaringen uit te wisselen; - meer te participeren in de belangenbehartiging; - grote hoeveelheid aan informatie op één plek te vinden; - zelf te beslissen waar, wanneer en welke informatie zij gebruikt. Gehele achterban of segmenteren? - 55% wil meer informatie via de e-mail; - 35% wil meer via het internet werken; - 57% wil een structurele vorm van informatie-aanbod. Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland
Klaverblad Zeeland Een community biedt Klaverblad Zeeland de mogelijkheid om: - interactie/dialoog aan te gaan met verschillende doelgroepen; - bestaande activiteiten online in te zetten op één plek; - op regionaal en nationaal niveau samen te werken; - verschillende doelstellingen te realiseren; - transparant te communiceren.
Nieuw wondermiddel? Nee! Een community is een virtuele gemeenschap! De traditionele middelen zijn nog steeds van zeer groot belang. Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland
Mogelijke blokkades past een community bij Klaverblad Zeeland? - is het te realiseren met onze huidige kapitaal? - wat betekent een community voor ons bestaansrecht? - vervangt een community huidige communicatiemiddelen? - wie heeft de controle? - is succes gegarandeerd? - hoe stimuleer je het gebruik? Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland
Conclusie Blijf de ontwikkelingen in de gaten houden en durf de sprong in het diepe te nemen! Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland
Slot Hartelijk dank voor uw aandacht! Zijn er nog vragen? Gilbert Lelyveld van Cingelshouck 18-06-2009 Klaverblad Zeeland