Jazz Inleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
§4 Popmuziek en jongerenculturen 50 en 60er
Advertisements

Muziek zegt iets over de persoonlijkheid.
Muziek door de jaren heen
Cultuur van het Moderne
Postmodernisme - verdwijnen van idealisme - gedachten (politiek, religieus etc) worden gekozen op basis van bruikbaarheid In kunst: geen vernieuwing.
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Jongeren subculturen popmuziek
Fragmentatie in de eerste helft van de twintigste eeuw
Uitleg notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je die noten op een piano, gitaar of klokkenspel.
Breekpunt in de kunst Beeldende kunst
Live in de HMH 2013 Music. Super band. Een pianist, drummer. Hammond, bassiste, sax/conga’s, 2 achtergrond zangeressen en Een gitarist. Prachtig vol.
7 e EMEG ITEM Door Mathijs van Zantvoort. Na mijn recensie voor The Mad Trist (zie EMEG item 4) Wilde ik ook wat verder kijken dan omgeving Eindhoven,
Kolonialisme en slavernij
De VS worden een wereldmacht
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
Muziekcollectie Openbare Bibliotheek Dordrecht
Tijd van Pruiken en Revoluties
Paragraaf 3 Rock around the clock.
Accenten binnen het onderwerp:
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Abstract expressionisme
Slavernij in de VS.
Muziekproject vijfde leerjaar Schooljaar Michiel Bonte.
Hoofdstuk 13, hollen of stilstaan: herbezinning na de tweede wereldoorlog. Pagina   Onderwerpen: - Herhaling existentialisme - Europese film -
Door Tijs, Jannes en Reinout
Inleiding Wat zijn Rembetika? “Music roots of Greece” Toekomstplannen.
Door Chantal Assie 8 Sprenge Wat is Hardrock Hardrock is een muziekstroming die is uitgevloeid uit de rockmuziek. Hardrock is een muziekstroming die.
Bezoek Musicfrom.nl Breng de advertenties rondom in kaart.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Recensie met mijn commentaar.  Recensie: Nummers als ‘Blue Eyes’ en ‘Stars in My Eyes’ doen het goed. De unieke combinatie en originaliteit van de muziek.
Muziek voorkeur zegt iets over persoonlijkheid.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1996 Mercy/Vineyard Publishing 1/12 ALL YOUR PROMISES (Andrew Smith) O Lord our Lord How majestic.
Modernisme Havo 4.
Presentatie Leerplan ‘Pop- en cultuurpodium Het Kasteel’ November 2004.
Uitleg notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je die noten op een piano, gitaar of klokkenspel.
STRAVINSKY LE SACRE DU PRINTEMPS
POPMUZIEK ROCK & ROLL CHUCK BERRY.
Cultuur van het moderne 1e helft 20e eeuw versie 02/2015
Nothing Personal Land:Nederland, Ierland Regisseur:Urszula Antoniakl Duur:85 minuten Jaar:2009 Start:20:00 uur Meer informatie? Pak het Filmhuis boekje!
Oorzaken Directe oorzaken -Aanleiding Indirecte oorzaken
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Jazz V.S. Vermenging blanke en zwarte cultuur. New Orleans: rosse buurten v.d. havenstad (franse kolonisten, Spanjaarden, Mexicanen, Indianen) Afstammelingen.
Notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je noten op een piano of klokkenspel. Dit leren wij met het Formative Assessment programma. FAP.
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
St. Louis Blues Wiliam Christopher Handy 1914 Geboren: Alabama 16 nov 1873 Gestorven: New York City 28 maart jaar komt uit mephis Bijnaam: ‘The.
Fragmentatie in de eerste helft van de twintigste eeuw
Masterclass Kunst Algemeen
Door Tijs, Jannes en Reinout
Jazz & improvisatie nader bekeken
Fragmentatie in de eerste helft van de twintigste eeuw.
6vwo thema CSE, tehatex 2011 ‘Wat van ver komt…’ Presentatie G-0
Margot, Femke, jasmijn, Kyra, Gabi, Brianna en Marieke
Dans Mijn spreekbeurt gaat over dans.
Festlied Von dem Berge zu den Hügeln Niederab das Tal entlang
Het 24 spel.
MAKING A BAND.
Dans.
“Alles heeft zijn tijd”: Vertaling uit de Bijbel:Prediker 3, 1-15
Plaats hier een afbeelding van je affiche of je logo
Racisme Stap 2.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Muziek.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Transcript van de presentatie:

Jazz Inleiding

INLEIDING Jazz (VS): ‘neger’ kunst mix zwarte en blanke cultuur Afrikaanse en Europese muziekstijlen ontstaan New Orleans (hoerenbuurt havenstad) immigranten indianen voormalige negerslaven The Buddy Bolden Band

Inleiding verdere ontwikkeling: voormalige negerslaven (Afrikaanse muziektradities) dansen, trommelen, klappen en stampen vermengen met christelijke erediensten verdere ontwikkeling: spirituals, gospels en blues ragtime (ritmisch)

Inleiding Blues droevige muziek afschaffing slavernij: echte vrijheid neger…

Inleiding Blues tekst I been hurt an’ mistreated ‘till I done made up my mind. Gonna leave dis ol’ country An’ all my troubles behind.

New Orleans-jazz (amusement- en dansmuziek) Marsmuziek Blues Gospel Ragtime

MAPLE LEAF RAG Ragtime Ragged time: verscheurde maat motto: ‘Hit the note twice’ New Orleans (1900) zwarte pianistenmuziek (clubs en bars) strakke baspartij met voor/na ritmische melodiebegeleiding

Maple Leaf Rag Scott Joplin (componist en musicus) Muziek spelen op gevoel zwarte ragtime composities voor het eerst in notenschrift vastgelegd

Maple Leaf Rag Cakewalk Negers doen spottend dansende blanken na

The Jazz Singer Al Jolson De geschminkte jood die zwarte muziek bij het blanke publiek introduceert

ST. LOUIS BLUES Rabbit Foot Minstrel Show Bessie Smith & Louis Armstrong ‘dirty intonation’ – expres onzuiver

Sweet Lovin’ Man New Orleans Geïmproviseerde thema’s & Jazz kenmerken Storyville (uitgaanscentrum) Ragtime en bluesorkesten Geïmproviseerde thema’s & Jazz kenmerken Blazers improviseren als geheel trompettist – variaties op hoofdthema trombone – ondersteundende accoorden klarinet – varieërt rondom het thema Overige instrumenten (piano) – ritmische ondersteuning

SWEET LOVIN’ MAN einde Storyville (uitgaanscentrum) 1917 Chicago nieuw tehuis Muzikanten met New Orleans stijl Creole Jazz Band trompettist Joseph ‘King’ Oliver Louis Armstrong