Jazz Inleiding
INLEIDING Jazz (VS): ‘neger’ kunst mix zwarte en blanke cultuur Afrikaanse en Europese muziekstijlen ontstaan New Orleans (hoerenbuurt havenstad) immigranten indianen voormalige negerslaven The Buddy Bolden Band
Inleiding verdere ontwikkeling: voormalige negerslaven (Afrikaanse muziektradities) dansen, trommelen, klappen en stampen vermengen met christelijke erediensten verdere ontwikkeling: spirituals, gospels en blues ragtime (ritmisch)
Inleiding Blues droevige muziek afschaffing slavernij: echte vrijheid neger…
Inleiding Blues tekst I been hurt an’ mistreated ‘till I done made up my mind. Gonna leave dis ol’ country An’ all my troubles behind.
New Orleans-jazz (amusement- en dansmuziek) Marsmuziek Blues Gospel Ragtime
MAPLE LEAF RAG Ragtime Ragged time: verscheurde maat motto: ‘Hit the note twice’ New Orleans (1900) zwarte pianistenmuziek (clubs en bars) strakke baspartij met voor/na ritmische melodiebegeleiding
Maple Leaf Rag Scott Joplin (componist en musicus) Muziek spelen op gevoel zwarte ragtime composities voor het eerst in notenschrift vastgelegd
Maple Leaf Rag Cakewalk Negers doen spottend dansende blanken na
The Jazz Singer Al Jolson De geschminkte jood die zwarte muziek bij het blanke publiek introduceert
ST. LOUIS BLUES Rabbit Foot Minstrel Show Bessie Smith & Louis Armstrong ‘dirty intonation’ – expres onzuiver
Sweet Lovin’ Man New Orleans Geïmproviseerde thema’s & Jazz kenmerken Storyville (uitgaanscentrum) Ragtime en bluesorkesten Geïmproviseerde thema’s & Jazz kenmerken Blazers improviseren als geheel trompettist – variaties op hoofdthema trombone – ondersteundende accoorden klarinet – varieërt rondom het thema Overige instrumenten (piano) – ritmische ondersteuning
SWEET LOVIN’ MAN einde Storyville (uitgaanscentrum) 1917 Chicago nieuw tehuis Muzikanten met New Orleans stijl Creole Jazz Band trompettist Joseph ‘King’ Oliver Louis Armstrong