Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Advertisements

GAMES in het onderwijs.
Brein en dyslexie Anneke Smits
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
I love you.
By Alexander Ho. z Locatie Gebouw Team Tygron.

Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Introductie Er zijn verschillende manieren om producten te presenteren. Zo kan ieder product een eigen ‘look en feel’ krijgen om zo verschillende doelgroepen.
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
Gaming Bezoek een LAN-party.  De reclames werden duidelijk in kaart gebracht. Op de hekken waarmee de verschillende ruimtes werden afgezet hingen spandoeken.
Grammar Chapter 6 G 1 De Passive.
Korte synthese Sohier Thijs 1BaSWc
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
SKIMDOC Week 8.
Hoofdstuk 15: One Kind of Experience Is the Story Story/Game Duality The Myth of Passive Entertainment The Dream The Reality The String of Pearls The Story.
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
Grammar Chapter 4 – G2 If + past simple. Je wist al dat je voor het woordje als in het Engels if kunt gebuiken. We gaan hier even mee verder. Het kan.
I am deeply convinced that the Christian leader of the future is called to be completely irrelevant and to stand in this world with nothing to offer but.
Gaming, herinneringseducatie & WOI Dinsdag 23 april 2013 / Forumdag "De Groote Oorlog in de klas“, Brussel Gregory Vercauteren, Bram Wiercx, FARO. Vlaams.
EMEG lijst: opdracht 10.
Iedereen CEO. de connected wereld en de impact op….
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Game concept Samenvatting hoofdstuk 20 & 21. De waarde van esthetiek Het kan spelers aan trekken die het spel anders niet hadden gespeeld Het kan jouw.
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
{ World of Warcraft. Wat zijn je verwachtingen? Wat is je ervaring? Wat is het verschil? Opdracht Opdracht.
Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4. Wie ben ik?  Jelle van Doorne  Interactive Performance Design  Game designer  Kunstzinnige games, diepere lagen.
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
{.  De game  Feitjes  Eigen ervaring  Conclusie Wat is de succesfactor van World Of Warcraft?
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Easter Music By Margriet Middel and Lina Valentinčič.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Wat staat er achter de blokjes? Vlgnd. dia Instructie: 1.De maker plaatst foto’s achter de blokken van elke dia. Om te spelen: 1.Bedenk (eenvoudige)
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Rules and effects in games that lessen the differences of value used to measure competition between players.
NEXT De 17 e eeuw Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6.
(Met dank aan Stijn van den Corput voor de foto) Ik dacht: - dat het saai zou worden. - dat de verhouding meisjes/jongens 1:20 zou zijn - dat je alleen.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Keuzevrijheid: lust of last?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Criteria voor een goed “onderzoek”
NEXT LW 2 Bijv.nw. 3 Zelfst. nw. 4 PV 5 Ond Taal Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Salt & Light Zout & Licht
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
De taaltaak
Gaming Console Gip.
Verlangen naar God Longing for God
Empty handed here I come,
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Transcript van de presentatie:

Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?

Aanleiding Interesse in retrogaming ”The emerging of retrogaming can be seen as an attempt to reclaim videogaming from the mainstream and can be understood as a form of hardore fan resistance.” (Newman 2004, 53) Werd te lastig om te onderzoeken, dus… Kijken hoe fans met games omgaan met de nadruk op fanculturen.

Aanleiding (2) De rol die fans op verschillende niveaus kunnen spelen A. Veranderingen in de gamestructuur zelf - Japanse SNESgames via ROM vertalen naar het Engels -'fanmade' klerensets voor 'The Sims'. B. Buiten de game - Fan art/eigen game maken - Hardware (console) aanpassen met een favoriete game als uitgangspuntvertalen naar het Engelsfanmade' klerensetsfavoriete game als uitgangspunt

Casus ‘Chrono Trigger’ Gekozen op twee punten: 1. Er zijn genoeg veranderingen aan te brengen in de gamestructuur (cheats, maar ook op minder intensievere niveaus als gameplay) 2. Grote fancultuur. Chrono Trigger (SNES) werd door fans in 3d gegoten:

Methode Onderzoek naar: 1. Spelen van de game Op welke manier word je spelervaring op gameplaygebied anders (de actie van de speler, strategieën en motieven) (Aarseth, 2003) als je aan de hand van een walkthrough de game gaat spelen? 2. Onderzoek naar de fancultuur Hier wil ik me nog op oriënteren, aangezien forumonderzoek naar de cel-shaded ‘look’ van Zelda al twee pagina’s vult in het boek van Newman.

Belang van het onderzoek Maatschappelijk Een open deur Newman is bijvoorbeeld al ingegaan op de fanculturen van Earthbound en Zelda. Door meer onderzoek te verrichten naar meerdere games krijg je een breder beeld van de gamecultuur. Wetenschappelijk ”Almost all online multiplayer games have been hacked in one way or another, some of them to the extent that they have become almost unplayable by any other means.” (Auteur onbekend, Economist, 2000) Aanpassen (cheaten) wordt vaak gezien in extremen. Het is ook eens interessant om op een lager ‘aanpasniveau’ te gaan kijken.

Hypothese Fans kunnen hun ervaring met games aanpassen op verschillende manieren, maar blijven zich bewust van de norm die de makers opleggen en passen zich daar aan aan.