Wetenschap en Onderzoek: Keuze of Lifestyle?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Profielkeuze Havo-3 / Vwo-3
Advertisements

HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
Op het Zuyderzee College
Ouderavond Profielkeuze TTO
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
WELKOM! Voorlichting decanaat mavo.
Meisjes en Technisch Ontwerpen
Dit is de start- en eindpagina
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Welkom.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Bachelorrendement Scheikunde
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Ouderavond T2 R. van Schaick1 DECAAN DECAAN.
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Het (nieuwe) betavak NLT
Verschil in beroepsperspectieven Cocky Booy 15 april 2010 Expertmeeting voor VMBO-Ambitiescholen.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
OBC Bemmel ambitie aandacht aanbod.
PABO Bedrijfseconomie Life Science KEUZEBEGELEIDING IN HAVO-3.
Voorlichting sectorkeuze/tweede fase en determinatie
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Welkom.
Profielkeuze informatieavond
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
INFORMATIEAVOND HAVO PROFIELEN.
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
WELKOM !! Bij de bachelorvoorlichting Biologie en Medische Biologie 7 november 2015.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze havo.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze vwo.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Het is vandaag Girlsday! Speciale dag voor meisjes over bètawetenschappen, techniek en ICT!
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
INFO - AVOND 4 VWO Titus Brandsmalaan BS Vught Welkom op het Maurick College.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Het is vandaag Girlsday!
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
INFO - AVOND 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
LOB 3 Atheneum Schooljaar
INFO - AVOND 3 HAVO.
INFO - AVOND 4 VWO Welkom op het Maurick College Titus Brandsmalaan 1
Voorlichting profielen
Voorlichting profielen
Voorlichting profielen
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
INFO - AVOND 3 HAVO.
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
Profielkeuze avond ( uur)
Informatieavond profielkeuze V
Doorstroom vwo-wo Regionale Bijeenkomst Platform vWo
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Transcript van de presentatie:

Wetenschap en Onderzoek: Keuze of Lifestyle? Kimberly (Kim) Bonger Universitair docent in Chemical Biology k.bonger@science.ru.nl

Een belangrijk deel van het FNWI onderwijs is het doen van onderzoek Bachelorstage bij een onderzoeksafdeling op de RU (3de jaar; 12 ec) Masterstage bij een onderzoeksafdeling op de RU (4de jaar; 40 ec) 2de Masterstage RU/buitenland/bedrijf/ander (5de jaar; 40 ec) (60 ec = 1 jaar)

Professor De directeur van een mini kennisfabriekje

Professor

Professor Universitair (hoofd)docent Universitair (hoofd)docent Postdoc Postdoc Postdoc Postdoc AiO AiO AiO AiO AiO AiO AiO AiO AiO MS AiO MS MS MS MS BS MS BS MS MS BS BS BS BS BS BS Aio: Analist in Opleiding; MS: Master student; BS: Bachelor Student

Onderzoek tijdens de opleiding Practicum als voorbereiding Keuze onderzoeksafdeling scheikunde (organische synthese, medicinale chemie, physische chemie, materialen en moleculen, spectroscopie, bioorganische chemie, theoretische chemie, biomoleculaire chemie, anorganische chemie, etc) Volledige werkweek meedraaien op het lab (min. 38 uur) Dagelijkse begeleiding van een onderzoeker (AiO/postdoc) Vaak eigen onderzoeksproject(je) BSc veel begeleiding; MSc klaarstomen voor zelfstandig werk Leerdoelen o.a.: Kennismaking onderzoek, theoretische verdieping, beheren van technieken en apparatuur, leren werken met chemicalien/biologisch materiaal, vraagstellingen, lezen van literatuur, documentatie van experimenten, maken wetenschappelijk verslag, presentatie van onderzoek, leren werken in teamverband etc. etc.

Onderzoek tijdens de opleiding Practicum als voorbereiding Keuze onderzoeksafdeling scheikunde (organische synthese, medicinale chemie, physische chemie, materialen en moleculen, spectroscopie, bioorganische chemie, theoretische chemie, biomoleculaire chemie, anorganische chemie, etc) Volledige werkweek meedraaien op het lab (min. 38 uur) Dagelijkse begeleiding van een onderzoeker (AiO/postdoc) Vaak eigen onderzoeksproject(je) BSc veel begeleiding; MSc klaarstomen voor zelfstandig werk Leerdoelen o.a.: Kennismaking onderzoek, theoretische verdieping, beheren van technieken en apparatuur, leren werken met chemicalien/biologisch materiaal, vraagstellingen, lezen van literatuur, documentatie van experimenten, maken wetenschappelijk verslag, presentatie van onderzoek, leren werken in teamverband etc. etc. change perspective

Master’s!! En dan??? Verder studeren Buitenland Arbeidsmarkt Bedrijf starten Leraar worden Promoveren

Keuze 1: Wel of niet promoveren? (Voor zover een keuze..)

Keuze 1: Wel of niet promoveren? Wat zeker helpt tijdens de promotie: 1. Ambitie/motivatie 2. Enthousiasme/plezier 3. Doorzettingsvermogen 4. Nieuwsgierigheid 5. Zelfstandigheid 6. Kritisch 7. Toegankelijkheid 8. Behendigheid 9. Creativiteit 10. Intelligentie 11. Goed kunnen schrijven en presenteren

Keuze 2: Wel of geen academische carriere Probleem! Mannen en vrouwen kiezen anders!

Gender balance in de wetenschap (algemeen) http://www.rathenau.nl/uploads/tx_tferathenau/Feiten_en_Cijfers_Academische_Carrieres_2013.pdf

Gender balance in de wetenschap (algemeen)

Gender balance in de wetenschap (bèta) Kennisbank Platform Beta Techniek

Onderzoek naar determinanten natuurprofielkeuze in 3havo/vwo Annemarie van Langen, ITS/RU Uitgevoerd voor Platform Bèta Techniek 8000 leerlingen 3e klas 2008: wat bepaalt de keuze voor een natuurprofiel Vragenlijsten voor leerlingen, docenten, mentoren, decanen, ouders

Profielkeuze jongens en meisjes in 4e leerjaar havo en vwo (2012/13; cijfers CBS)

wat voorspelt de mate van exactheid van het gekozen profiel Belangrijkste leerlingkenmerken: vertrouwen in eigen kunnen/zelfbeeld, studieplannen & attitude B/T, daarna pas prestaties

wat voorspelt de mate van exactheid van het gekozen profiel Belangrijkste leerlingkenmerken: vertrouwen in eigen kunnen/zelfbeeld, studieplannen & attitude B/T, daarna pas prestaties Invloed van omgeving is vooral groot via adviezen (aan- en afraden profielen): ouders, school, vrienden

wat voorspelt de mate van exactheid van het gekozen profiel Belangrijkste leerlingkenmerken: vertrouwen in eigen kunnen/zelfbeeld, studieplannen & attitude B/T, daarna pas prestaties Invloed van omgeving is vooral groot via adviezen (aan- en afraden profielen): ouders, school, vrienden Kleinere omgevingsinvloeden: School: verplicht wis B bij NG/natuurkunde & deelname aan Universumprogramma / VHTO-activiteiten Decaan/docent: inzet 2e fase leerlingen met N-profiel bij profielvoorlichting en als tutor Klas: % NT-keuzes en gemiddelde attitude B/T Ouders: bèta-technische studie/beroep

sterke invloed van sekse op keuze De belangrijkste voorspellers van een exactere profielkeuze (zelfbeeld, adviezen van derden) zijn sterk seksebepaald. Illustratie daarvan aan de hand van een selecte groep: Vwo-leerlingen met hoge cijfers drie exacte vakken (>7,5 gem)  30% van vwo-jongens, 27% van vwo-meisjes Gemiddelde cijfer exacte vakken van j/m in deze groep is gelijk!

Zelfbeeld, zelfvertrouwen ‘Ik heb talent voor wis-&natuurkunde, informatica’: Hoogpresterende jongens: Is waar  70 %, Hoogpresterende meisjes: Is waar  47 % Verklaring voor recent hoog cijfer (>8) voor exact vak? Hp jongens Hp meisjes ‘Ik had het goed voorbereid’ 16% 30% ‘Ik ben goed in dat vak’ 82% 68%

Adviezen: NT/NG aangeraden aan hoogpresteerders? Hoogpr. jongens Hoogpr. meisjes NG door school 27 41 NT door school 53 29 NG door ouders 52 NT door ouders 60 30 NG door vrienden 20 NT door vrienden 47 21

waarom vrouwen minder voor een academische carriere kiezen Maar het gaat verder.. waarom vrouwen minder voor een academische carriere kiezen Motivaties: Autonomy; Security; functional specialist; Management; Enterprising; Service/dedication; Challenger; Lifestyle; Identity Stereotypen: Technisch/Sociaal; Hard/Soft; Abstract/Concreet Ideaalbeeld: Het ideaalbeeld van de wetenschapper heeft masculiene eigenschappen. De eigenschappen variëren per sector, maar decanen typeren vrouwelijke wetenschappers consequent als ‘anders’. Rolmodellen: Een gebrekkig aantal rolmodellen, zorgt ervoor dat vrouwelijke studenten en promovendi de wetenschap niet als serieuze optie zien Timing: Gezin Bron: Dr. Inge Bleijenbergh Assistant Professor Research Methods and an expert in research methods, European social policies and gender & decision-making

Conclusies Wetenschap is interessant, uitdagend en leuk (ook voor vrouwen!)… …..maar zeker ook stressvol en niet voor iedereen weggelegd Ambitie, enthousiasme en doorzettingsvermogen zijn de belangrijkste eigenschappen voor een succesvolle wetenschapper Meer vrouwen nodig! Invloed op keuze al vroeg belangrijk!