Wetenschap en Onderzoek: Keuze of Lifestyle? Kimberly (Kim) Bonger Universitair docent in Chemical Biology k.bonger@science.ru.nl
Een belangrijk deel van het FNWI onderwijs is het doen van onderzoek Bachelorstage bij een onderzoeksafdeling op de RU (3de jaar; 12 ec) Masterstage bij een onderzoeksafdeling op de RU (4de jaar; 40 ec) 2de Masterstage RU/buitenland/bedrijf/ander (5de jaar; 40 ec) (60 ec = 1 jaar)
Professor De directeur van een mini kennisfabriekje
Professor
Professor Universitair (hoofd)docent Universitair (hoofd)docent Postdoc Postdoc Postdoc Postdoc AiO AiO AiO AiO AiO AiO AiO AiO AiO MS AiO MS MS MS MS BS MS BS MS MS BS BS BS BS BS BS Aio: Analist in Opleiding; MS: Master student; BS: Bachelor Student
Onderzoek tijdens de opleiding Practicum als voorbereiding Keuze onderzoeksafdeling scheikunde (organische synthese, medicinale chemie, physische chemie, materialen en moleculen, spectroscopie, bioorganische chemie, theoretische chemie, biomoleculaire chemie, anorganische chemie, etc) Volledige werkweek meedraaien op het lab (min. 38 uur) Dagelijkse begeleiding van een onderzoeker (AiO/postdoc) Vaak eigen onderzoeksproject(je) BSc veel begeleiding; MSc klaarstomen voor zelfstandig werk Leerdoelen o.a.: Kennismaking onderzoek, theoretische verdieping, beheren van technieken en apparatuur, leren werken met chemicalien/biologisch materiaal, vraagstellingen, lezen van literatuur, documentatie van experimenten, maken wetenschappelijk verslag, presentatie van onderzoek, leren werken in teamverband etc. etc.
Onderzoek tijdens de opleiding Practicum als voorbereiding Keuze onderzoeksafdeling scheikunde (organische synthese, medicinale chemie, physische chemie, materialen en moleculen, spectroscopie, bioorganische chemie, theoretische chemie, biomoleculaire chemie, anorganische chemie, etc) Volledige werkweek meedraaien op het lab (min. 38 uur) Dagelijkse begeleiding van een onderzoeker (AiO/postdoc) Vaak eigen onderzoeksproject(je) BSc veel begeleiding; MSc klaarstomen voor zelfstandig werk Leerdoelen o.a.: Kennismaking onderzoek, theoretische verdieping, beheren van technieken en apparatuur, leren werken met chemicalien/biologisch materiaal, vraagstellingen, lezen van literatuur, documentatie van experimenten, maken wetenschappelijk verslag, presentatie van onderzoek, leren werken in teamverband etc. etc. change perspective
Master’s!! En dan??? Verder studeren Buitenland Arbeidsmarkt Bedrijf starten Leraar worden Promoveren
Keuze 1: Wel of niet promoveren? (Voor zover een keuze..)
Keuze 1: Wel of niet promoveren? Wat zeker helpt tijdens de promotie: 1. Ambitie/motivatie 2. Enthousiasme/plezier 3. Doorzettingsvermogen 4. Nieuwsgierigheid 5. Zelfstandigheid 6. Kritisch 7. Toegankelijkheid 8. Behendigheid 9. Creativiteit 10. Intelligentie 11. Goed kunnen schrijven en presenteren
Keuze 2: Wel of geen academische carriere Probleem! Mannen en vrouwen kiezen anders!
Gender balance in de wetenschap (algemeen) http://www.rathenau.nl/uploads/tx_tferathenau/Feiten_en_Cijfers_Academische_Carrieres_2013.pdf
Gender balance in de wetenschap (algemeen)
Gender balance in de wetenschap (bèta) Kennisbank Platform Beta Techniek
Onderzoek naar determinanten natuurprofielkeuze in 3havo/vwo Annemarie van Langen, ITS/RU Uitgevoerd voor Platform Bèta Techniek 8000 leerlingen 3e klas 2008: wat bepaalt de keuze voor een natuurprofiel Vragenlijsten voor leerlingen, docenten, mentoren, decanen, ouders
Profielkeuze jongens en meisjes in 4e leerjaar havo en vwo (2012/13; cijfers CBS)
wat voorspelt de mate van exactheid van het gekozen profiel Belangrijkste leerlingkenmerken: vertrouwen in eigen kunnen/zelfbeeld, studieplannen & attitude B/T, daarna pas prestaties
wat voorspelt de mate van exactheid van het gekozen profiel Belangrijkste leerlingkenmerken: vertrouwen in eigen kunnen/zelfbeeld, studieplannen & attitude B/T, daarna pas prestaties Invloed van omgeving is vooral groot via adviezen (aan- en afraden profielen): ouders, school, vrienden
wat voorspelt de mate van exactheid van het gekozen profiel Belangrijkste leerlingkenmerken: vertrouwen in eigen kunnen/zelfbeeld, studieplannen & attitude B/T, daarna pas prestaties Invloed van omgeving is vooral groot via adviezen (aan- en afraden profielen): ouders, school, vrienden Kleinere omgevingsinvloeden: School: verplicht wis B bij NG/natuurkunde & deelname aan Universumprogramma / VHTO-activiteiten Decaan/docent: inzet 2e fase leerlingen met N-profiel bij profielvoorlichting en als tutor Klas: % NT-keuzes en gemiddelde attitude B/T Ouders: bèta-technische studie/beroep
sterke invloed van sekse op keuze De belangrijkste voorspellers van een exactere profielkeuze (zelfbeeld, adviezen van derden) zijn sterk seksebepaald. Illustratie daarvan aan de hand van een selecte groep: Vwo-leerlingen met hoge cijfers drie exacte vakken (>7,5 gem) 30% van vwo-jongens, 27% van vwo-meisjes Gemiddelde cijfer exacte vakken van j/m in deze groep is gelijk!
Zelfbeeld, zelfvertrouwen ‘Ik heb talent voor wis-&natuurkunde, informatica’: Hoogpresterende jongens: Is waar 70 %, Hoogpresterende meisjes: Is waar 47 % Verklaring voor recent hoog cijfer (>8) voor exact vak? Hp jongens Hp meisjes ‘Ik had het goed voorbereid’ 16% 30% ‘Ik ben goed in dat vak’ 82% 68%
Adviezen: NT/NG aangeraden aan hoogpresteerders? Hoogpr. jongens Hoogpr. meisjes NG door school 27 41 NT door school 53 29 NG door ouders 52 NT door ouders 60 30 NG door vrienden 20 NT door vrienden 47 21
waarom vrouwen minder voor een academische carriere kiezen Maar het gaat verder.. waarom vrouwen minder voor een academische carriere kiezen Motivaties: Autonomy; Security; functional specialist; Management; Enterprising; Service/dedication; Challenger; Lifestyle; Identity Stereotypen: Technisch/Sociaal; Hard/Soft; Abstract/Concreet Ideaalbeeld: Het ideaalbeeld van de wetenschapper heeft masculiene eigenschappen. De eigenschappen variëren per sector, maar decanen typeren vrouwelijke wetenschappers consequent als ‘anders’. Rolmodellen: Een gebrekkig aantal rolmodellen, zorgt ervoor dat vrouwelijke studenten en promovendi de wetenschap niet als serieuze optie zien Timing: Gezin Bron: Dr. Inge Bleijenbergh Assistant Professor Research Methods and an expert in research methods, European social policies and gender & decision-making
Conclusies Wetenschap is interessant, uitdagend en leuk (ook voor vrouwen!)… …..maar zeker ook stressvol en niet voor iedereen weggelegd Ambitie, enthousiasme en doorzettingsvermogen zijn de belangrijkste eigenschappen voor een succesvolle wetenschapper Meer vrouwen nodig! Invloed op keuze al vroeg belangrijk!