FUNDAMENTEEL ONDERZOEK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Annelies Daalder WODC Onderzoek voor beleid Annelies Daalder WODC
Advertisements

1 Op zoek naar een kader voor bewaring en selectie: de situatie van het wetenschappelijk erfgoed aan de VUB Prof. Dr. Frank Scheelings.
Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
De bijdrage van de rechtssociologie aan de verbetering van: DE WETGEVING (?) Gert-Jan Veerman.
De SAE: het Nederlandse platform voor academisch erfgoed Esther Boeles ‘Academisch erfgoed: van en voor wie?’ Werkconferentie / 4 mei 2012 – Antwerpen.
ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Leiden University. The university to discover. Onderzoek Joost N. Kok Leiden Institute of Advanced Computer Science.
Fuseren, samenwerken en concurreren
Financiering van eHealth innovaties
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
SWIZ Stichting Welbevinden en Interieur in Zorginstellingen Inrichten van zorginstellingen: Kunst of Kunde?
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Twee heren dienen; praktijk en wetenschap
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Microdatagebruikersmiddag
Topzorg in de GGZ verpleegkunde Waar praktijk en kennis elkaar vinden Maandag 26 mei 2008 Congrescentrum de Reehorst, Ede Opening Dr. Ineke van Halsema.
Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.
“Let’s talk about you & me”
Van Docentprofessionalisering naar Scholarship of Teaching: - op weg naar een volwaardige plaats van onderwijs / opleiding in de organisatie en - naar.
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Management development lectoren HRO
I hate vacations. If you can build buildings, why sit on the beach? Philip Johnson Unit ADE Jouke Post 3 Feb
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
U wordt beoordeeld! Zeggenschap van onderzoekers over kwaliteitsevaluaties Frans van Steijn FWO Colloquium De Leefwereld van de Onderzoeker Brussel 9 december.
Hulp bij kenniscommunicatie. 2 2 Kenniscommunicatie (naast de academische kanalen) Doelen: Kennisgebruikers (professionals buiten de wetenschap) weten.
Drijfveren van onderzoekers
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Leiden University. The university to discover. Onderzoek Joost N. Kok Leiden Institute of Advanced Computer Science.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Innovatienetwerk Mensen, netwerk, kennis impliciet vs. explicitet.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
De vele gezichten van praktijkgericht onderzoek
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Vlaams Academisch Bibliografisch Bestand. VABB? Lijst van wetenschappelijke publicaties van onderzoekers in Vlaamse universiteiten die niet in Web of.
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
1 NOV najaarscongres Beleid Anna Fonds I NOREF Hubert Friederich Inleiding wetenschappelijke voordrachten Jan Willem Coebergh.
Het programma In voor zorg! Hannie Treffers en Carolien Koning PGM open, 7 februari 2013.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Alumnidag Masters Verpleegkunde 25 januari 2008 En, wat heb ik hier nou geleerd? Afscheidscollege Hein Beijer.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Financiële verhouding Rijk gemeenten: hoe verder? Inspiratiedag Lokale Democratie in de Steigers Leusden, 5 oktober.
Begeleiding bij Werkplekleren
De driehoeksverhouding
Laagveengebied Groningen
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Windrichting experts en monitoring
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Open durven staan voor verrassende uitkomsten.
De betogende voordracht
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Betere verbindingen met onderzoek
Transcript van de presentatie:

FUNDAMENTEEL ONDERZOEK WENSELIJK? NUTTIG? WIM MEIJNEN VOORZITTER NWO-PROO EM. HOOGLERAAR ONDERWIJSKUNDE UVA

TWEE HOOFDTYPEN FUNDAMENTEEL ONDERZOEK PRAKTIJKGERICHT ONDERZOEK

FUNDAMENTEEL ONDERZOEK THEORIE-GESTUURD DOELSTELLING:VERMEERDERING VAN CONTEXTVRIJE KENNIS VRAAGSTELLING KOMT VOORT UIT WITTE VLEKKEN IN KENNIS-BESTAND BEOORDELING: BIJDRAGE AAN TOENAME CONTEXTVRIJE KENNIS

KWALITEITSCRITERIA FO BEOORDELING DOOR COLLEGAE DISSERTATIES ARTIKELEN IN GEREVIEWDE TIJDSCHRIFTEN INTERNATIONALE TIJDSCHRIF-TEN: HOGERE WAARDERING (CONTEXTVRIJ!)

PRAKTIJKGERICHT ONDERZOEK PRAKTIJK-GESTUURD CONTEXTGEBONDEN KENNISPRO-DUKTIE VRAAGSTELLING GEFORMULEERD DOOR PRAKTIJKBEOEFENAARS

KWALITEITSCRITERIA PO ONDERZOEK NAUWGEZET UITGEVOERD? VERKREGEN KENNIS ZINVOL VOOR DE OPLOSSING VAN HET PROBLEEM? LEVERT HET ONDERZOEK HANDELINGSVOORSCHRIFTEN OP?

ONDERZOEKSPRAKTIJK FUNDAMENTEEL VS PRAKTIJK-GERICHT IS EEN CONTINUÜM VEEL ‘FUNDAMENTEEL’ ONDER-ZOEK OOK MAATSCHAPPELIJK VAN BELANG IN ONDERWIJSONDERZOEK WEINIG ‘PUUR FUNDAMENTEEL’ ONDERZOEK

FUNDAMENTEEL = UNIVERSITAIR? NIET AL HET UNIVERSITAIRE ONDERZOEK IS FUNDAMENTEEL VRIJWEL AL HET FUNDAMENTELE ONDERZOEK IS UNIVERSITAIR ONDERZOEK

ONDERZOEKSSUBSIDIES OCW I NWO-PROO: FUNDAMENTEEL NWO-BOPO: BELEIDSONDERZOEK KPC: PRAKTIJKGERICHT

ONDERZOEKSSUBSIDIES OCW II LPC’S: RESEARCH AND DEVELOPM. ONDERZOEKSINSTITUTEN: TIER, CINOP, FI etc. OCW: FES-GELDEN OCW: ‘ONDERWIJSBEWIJS’ OCW: ‘DURVEN, DELEN, DOEN’ OCW: ONDERZOEK INNOVATIES

NWO-PROO ‘TWEEDE’ GELDSTROOM SUBSIDIES PROJECTEN AANGE-VRAAGD DOOR HOOGLERAREN REVIEWSTUDIES INTERNATIONALE PROJECTEN COHORTSTUDIES (‘COOL 5-18’)

PROGRAMMERING PROJECTEN PROGRAMMERING: VIER JAAR 4 A 5 PROGRAMMALIJNEN NA CONSULTATIE WENSEN ‘WETENSCHAP’, OCW EN ‘VELD’

CRITERIA OPBRENGSTEN I PROJECTEN: (1) WETENSCHAP (2) MAATSCHAPPELIJK REVIEWS: (1) MAATSCHAPPELIJK, (2) WETENSCHAPPELIJK INTERNATIONALE PROJECTEN (1) MAATSCHAPPELIJK (2) WETENSCH. COHORTEN (1) MAATSCHAPPELIJK, (2)WETENSCHAPPELIJK

CRITERIA OPBRENGSTEN II OOK VOOR REVIEWS, INTERNA-TIONALE PROJECTEN EN COHORTSTUDIES GELDT: VOLDOEN AAN DE WETENSCHAP-PELIJK HOOGST MOGELIJKE NORMEN

VERSPREIDING KENNIS PROO TIJDSCHRIFTEN DISSERTATIES BOEKEN (BIJDRAGEN) CONFERENTIES PRODUKTEN EXPERTMEETINGS

TYPERING OPBRENGSTEN PROO WETENSCHAPPELIJK INTERES-SANT MAATSCHAPPELIJK VAAK INTERESSANT VOOR BELEID, PUBLIEK EN PRAKTIJK MAAR HET LEVERT GEEN DIRECTE HANDELINGSVOORSCHRIFTEN OP

CONCLUSIE I VEEL ZOGENAAMD FUNDAMEN-TEEL ONDERWIJSONDERZOEK IS OOK MAATSCHAPPELIJK INTERESSANT VANWEGE HET VERGROTEN VAN INZICHTEN IN VERSCHIJNSELEN. HANDELINGSVOORSCHRIFTEN LEVERT HET MEESTAL NIET OP

CONCLUSIE II DE STRUCTUUR VAN HET ONDER-WIJSONDERZOEK IS AAN HERZIE-NING TOE. VERSNIPPERING EN VERKOKERING STAAT EEN ZINVOLLE INTERACTIE TUSSEN WETENSCHAP, BELEID EN PRAKTIJK IN DE WEG