Plan-MER Oosterweelverbinding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veertiende voortgangsrapportage over het Masterplan Antwerpen
Advertisements

GfK Supermarktkengetallen
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Info-avond Oosterweelverbinding. Programma •(korte) Inleiding: waarom deze info-avond? •De volksraadpleging: wat, wanneer en welke vraag? •De twee overblijvende.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Ringland 2.0 De Totaaloplossing.
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Riolering Hoograven fase III
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Behaag.. natuurlijk Resultaten en evaluatie 2006 Een actie in samenwerking met de gemeentebesturen en milieuraden van Aartselaar, Boechout, Bornem, Boom,
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden.
Noteview / Handout Welkom!
1 Oosterweel en het Milieu Effecten Rapport (MER) Dirk Avonts Huisarts in Zurenborg Prof Huisartsgeneeskunde UA.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
De Stad Antwerpen Geografisch START.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
22 april 2013 Poort Oost – lokale besturen Oosterweelverbinding.
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Documenten Verkeerscentrum
Meyrem Almaci Wouter Van Besien Dirk Avonts
LUCHTVERVUILING DRUK/RUSTIG en BINNEN/BUITEN
Klankbordgroep streefbeeldstudie R11 resp
8 INDUSTRIE IN EIGEN REGIO
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Horizontaal en Verticaal alignement
Afrika: Topo nakijken en leren.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Elektriciteit 1 Les 4 Visualisatie van elektrische velden
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Persconferentie stRaten-generaal 6 februari 2014 Waarom de Vlaamse regering op basis van het milieueffectenrapport voor het Meccanotracé moet kiezen Over.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Door of voor Antwerpen? StRaten-Generaal De inzet van het openbaar onderzoek.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
© 2009 stRaten-generaal. BAM-route Linkeroever Gezonken Scheldetunnel Aansluiting R1 Viaduct Noordkasteelk nooppunt © 2009 stRaten-generaal.
Pesticidenvrij terreinbeheer Samenwerken tussen gemeentebestuur en bewoners.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Agenda locatie 3 ■ Sociaal veilig ontwerp en beheer ■ Beeldkwaliteit en landschappelijke inpassing ■ Technische veiligheid ■ Beheer en onderhoud ■ Kosten.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
Gezins- en aanvullende thuiszorg
Maatschappelijke kostprijs vernieling Sint-Annabos en Noordkasteel
19de Horta-infoavond 23 maart 2016
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau
GRS Wetteren – deelstudie mobiliteit
Maatschappelijke kostprijs vernieling Sint-Annabos en Noordkasteel
Maatschappelijke kostprijs vernieling Sint-Annabos en Noordkasteel
NIEUW NOYONVERBOND KLEIN-BRABANT – RUPEL – SCHELDE
Transcript van de presentatie:

Plan-MER Oosterweelverbinding Toelichting resultaten Ontwerp-plan-MER Jan Parys Paul Arts

Agenda Onderzochte alternatieven Meegenomen ontwikkelingsscenario’s Meegenomen exploitatievarianten Studiegebied en deelgebieden Bijdrage ontwikkelingsscenario’s Bijdrage exploitatievarianten Sterkten en zwakten per alternatief: Cluster mobiliteit Cluster ruimtelijke disciplines Cluster leefbaarheid

Onderzochte alternatieven maaiveld sleuf tunnel viaduct Knooppunten: volledig onvolledig (+ uitvoeringsvarianten op Oosterweel en Meccano)

Meegenomen ontwikkelingsscenario’s A102 + R11bis R1 met DRW/SRW (1) Kallo-Haasdonk A102 + Kallo-HD (1) Met maximale overkapping DRW-gedeelte

Meegenomen exploitatievarianten Vrachtverbod in Kennedy- en Waaslandtunnel + tol in overige Scheldetunnels (Oosterweelproject) Trajectheffing (enkel voor doorgaand verkeer, cfr. sTraten- Generaal) Slimme Kilometerheffing (analoog als trajectheffing, maar ook voor lokaal verkeer) Gedifferentieerde tol in Scheldetunnels (hoogste tol in Kennedytunnel, lagere tol in nieuwe Scheldetunnel en geen tol in Liefkenshoektunnel) Vrachtverbod op de R1 tussen knooppunten Antwerpen- Zuid en Groenendaallaan (exclusief deze knooppunten)

Studiegebied en deelgebieden Primair studiegebied mobiliteit = studiegebied geluid, lucht en gezondheid Deelgebieden: 11 Centrum Leien 12 Centrum Eilandje 13 Centrum Oost 14 Centrum Zuid 15 Linkeroever 21 Haven RO 22 Haven LO 31 Ekeren-Rozemaai 32 Deurne-N-Merksem-Luchtbal 33 Deurne-Z-Borgerhout-EM 34 Wilrijk-Middelheim-Berchem-EM 35 Hoboken-Kiel-Wilrijk-W 36 Zwijndrecht-Burcht 41 Stabroek-Kapellen-Brasschaat-Berendrecht-Zandvliet 42 Schoten-Schilde-Wijnegem 43 Wommelgem-Borsbeek-Mortsel-Boechout-Ranst 44 Edegem-Hove-Kontich-Lint 45 Hemiksem-Aartselaar-Schelle 46 Beveren-Kruibeke

Bijdrage ontwikkelingsscenario’s goed voor N-O-verkeer, niet voor N-Z-verkeer onvoldoende ontlasting R1 A102+R11bis: goed voor N-O-, Z-O- en N-Z-verkeer sterkste ontlasting R1 R1 als SRW/DRW: betere doorstroming meer hinder en gezondheidseffecten (ondanks gedeeltelijke overkapping) Kallo-Haasdonk: geen relevante bijdrage aan mobiliteit en leefbaarheid in Antwerpse agglomeratie

Bijdrage exploitatievarianten Vrachtverbod in Kennedy- en Waaslandtunnel + tol in de overige Scheldetunnels onderbenutting nieuwe tunnel, nog meer belasting op zuidelijke R1 Trajectheffing (enkel voor doorgaand verkeer) weinig meerwaarde t.o.v. “naakte” infrastructuur Slimme kilometerheffing (ook voor lokaal verkeer) en vrachtverbod R1 goed voor doorstroming op R1, maar veel verdringing naar lokale wegen ( negatief voor verkeersveiligheid/leefbaarheid) Gedifferentieerde tol in de Scheldetunnels meest performant qua mobiliteit (beste spreiding verkeer) met veel minder verdringing naar lokale wegen Ontwikkelingsscenario’s en exploitatievarianten beïnvloeden alle alternatieven in dezelfde zin en ongeveer dezelfde mate  geen wezenlijke invloed op keuze voorkeursalternatief

Sterkten en zwakten per alternatief: cluster mobiliteit Oosterweel verkeerskundig meest performant: zowel op zich als in combinatie met ontwikkelingsscenario’s en/of exploitatievarianten, dankzij kortste traject en volledige aansluitingen op stad en haven (Oosterweel-knoop + Schijnpoort) >> grootste daling trajecttijden en verbetering bereikbaarheid en robuustheid Meccano en Oosterweel-Noord ook performant, maar beduidend minder dan Oosterweel, vanwege langer traject en minder goede aansluitingen op stad en haven gelijk beoordeeld (onderlinge verschillen kleiner dan die met andere alt.) Centrale tunnel minder performant vanwege geen aansluiting op R1 (enkel op E313) en daardoor enkel valabel alternatief voor O-W-verkeer 2de Kennedytunnel redelijk performant in combinatie met SRW/DRW, maar niet zinvol combineerbaar met andere ontwikkelingsscenario’s noch met exploitatievarianten

Sterkten en zwakten per alternatief: cluster ruimtelijke disciplines Oosterweel scoort gemiddeld tot matig voor alle disciplines specifieke aandachtsgebieden: Blokkersdijk/Sint-Annabos, Noordkasteel, historisch bouwkundig erfgoed oude haven Meccano scoort gemiddeld voor oppervlaktewater, fauna en flora, en mens-ruimte (algemeen) maar verhoudingsgewijs zwak voor bodem en grondwater, landschap en erfgoed, en landbouw, vooral vanwege impact op open ruimte-/landbouwgebied ten W van Zwijndrecht specifieke aandachtsgebieden: Fort van Zwijndrecht en Oude Landen Oosterweel-Noord scoort goed voor mens-ruimte en gemiddeld voor de andere disciplines specifieke aandachtsgebieden: Blokkersdijk/Sint-Annabos en Oude Landen Centrale tunnel scoort (zeer) goed voor alle disciplines vanwege diepe boortunnel specifieke aandachtsgebieden: Sint-Annabos/Middenvijver en Rivierenhof 2de Kennedytunnel scoort goed voor bodem en grondwater en gemiddeld tot matig voor andere disciplines specifieke aandachtsgebieden: groene bermen R1 en Rivierenhof

Sterkten en zwakten per alternatief: cluster leefbaarheid Algemeen De luchtkwaliteit zal in 2020 in alle scenario’s duidelijk beter zijn dan vandaag Enkel parameter NO2 is onderscheidend tussen de tracés; voor fijn stof en geluid zijn er geen significante verschillen tussen vergelijkbare scenario’s Belangrijke impact van exploitatievarianten t.o.v. ‘naakte’ scenario’s: negatief voor vrachtverbod KT + tol, positief voor slimme kilometerheffing, gedifferentieerde tol en vrachtverbod op de R1 (ongeacht alternatief) Per tracé (beoordeling t.o.v. referentiesituatie 2020) Oosterweel: grootste positief effect op zuidelijke ring, maar negatief effect op luchtkwaliteit in deelgebied Deurne N-Merksem-Luchtbal (niet voor geluid) Meccano: globaal beste score omdat tracé maximaal bewoonde gebieden ontwijkt; minder positief effect op zuidelijke ring dan Oosterweel Oosterweel-Noord: tussenpositie tussen Oosterweel en Meccano Centrale tunnel: beperkte positieve effecten in vergelijking met voorgaande alternatieven; negatief effect op deelgebied Linkeroever 2de Kennedytunnel: negatief effect vanwege bijkomend verkeer op R1, ondanks gedeeltelijke overkapping DRW-gedeelte