John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De renaissance: vernieuwing in de kunst
Advertisements

De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Hoofdstuk1 : Nieuwe ideeën.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Renaissance & Humanisme
Erasmus en het Humanisme
COLUMBUS.
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
De verlichting Paragraaf 2.
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
5 Een nieuwe wereld.
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Oriëntatie │_______│________ | _______________
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Reformatie en renovatie
Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Renaissance in Nederland
Nederlandse literatuur
Claire van Gulik Amber de Haan
ALGEMENE VRAGEN. VRAAG 1 In de nieuwe tijd komt de mens met zijn eigen mening en waarden centraal te staan in het leven. Geef hiervoor 1 woord. antropocentrisme.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Achttiende en negentiende eeuw
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Les 4: De Reformatie - Luther
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Tijd van jagers en boeren
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Nederlandse literatuur
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Renaissance in Nederland
Renaissance De Renaissance betekent wedergeboorte.
De WEtenscHappelijke revolutie
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Ontdekkers en Hervormers
Renaissance en Opstand
Renaissance in Nederland
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Hier begint de nieuwe tijd
Transcript van de presentatie:

John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen… Culturele context Kennis en wetenschap Empiristen Rationalisten Kennis is gebaseerd op zintuiglijke ervaring en waarneming: het experiment… Hypothese vormen en via experiment waarnemen of hypothese klopt. Kennis is kritisch verstand. Alleen de ratio (het verstand) maakt kennis mogelijk. Rene Descartes: Ik denk dus ik ben! Het kritische verstand staat centraal. Francis Bacon: kennis is macht en ervaring is betrouwbare bron voor kennis John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…

Culturele context Kennis en wetenschap Dus: focus op a) eigen zintuigelijke waarneming b) kritisch verstand Gaan uit van een vermogen “De Mens” Men gaat op allerlei gebieden niet meer uit van wat door anderen (bijv. de geestelijken) gezegd wordt. Men gaat zelf op onderzoek uit! Wetenschappelijk denken Het beeld van de wereld verandert! Columbus: Ik ga varen en bewijzen dat de wereld niet plat maar rond is (zoals trouwens ook al bij de Grieken werd gezegd! Copernicus: niet de aarde maar de zon is het middelpunt waar andere planeten omheen draaien!

Culturele context Antropocentrisch (op de mens gericht) wereldbeeld HUMANISME Erasmus: ik ben een bekende humanist. Ik keerde me tegen de katholieke kerk (maar sloot me niet aan bij de hervormers) en mijn bekendste boek is Het lof der Zotheid (1509) Heeft invloed op allerlei niveaus Wetenschap: meer aandacht voor menswetenschappen en het voorgaande  onderzoekende houding! Geloof: een onafhankelijke opstelling ten opzichte van de kerkleer  denk aan het protestantisme… Rene Descartes: Ik denk dus ik ben! Calvijn: ik ben tegen het katholicisme, maar voor predestinatie!

Culturele context Vooral op het gebied van CULTUUR Renaissance wedergeboorte Renaissance Voor verspreiding drukpers heel belangrijk Ik ben gebaseerd op een klassiek Grieks gebouw, waarschijnlijk op de leer van Vitrivius! Vanuit Italië Een poging om de klassieke Oudheid te doen herleven in cultuur, kunst en literatuur Botticelli: ik geef nog steeds religieuze voorstellingen maar wil een nieuwe manier van vormgeven gebruiken, waarbij tafarelen uit de Oudheid belangrijk zijn Architectuur Uitgaande van klassieke bronnen, op drie manieren: Translatio Imitatio Aemulatio Literatuur is vooral bedoeld voor een geschoold publiek; belerend en diepzinnig Schilderkunst literatuur

Gouden appels van Juno; verwijzen naar de gouden bal van een Florentijnse familie. Klassieke Oudheid wordt verbonden met contemporaine werkelijkheid Tuin lijkt op de tuin der Hesperiden: mythologische dochters van de nacht. Zij bewaken de gouden appels van Juno  Verwijzing Klassieke Oudheid Culturele context Ik ben Venus, de Godin van de Liefde. Achter mij zie je de mirte-struik, die verwijst naar het huwelijk Mercurius: symbool voor orde en beschaving Dit schilderij is naar aanleiding van een huwelijk geschilderd. Het verwijst naar de Klassieke Oudheid en via symboliek wil het een les overdragen, waarin het beeld van een goed huwelijk centraal staat. De drie gratiën: het goede dat de oppassende burger ten deel kan vallen (interpretatie van 15de eeuwse humanisten). Middelste: kuisheid.

De Republiek der Nederlanden Culturele context Burgerlijke Cultuur in de Republiek Burgers uit hogere middenklasse en regentenelite maken de dienst uit De Republiek der Nederlanden Vrije kunstmarkt; kunstenaars produceren zonder opdracht voor een breed publiek Bepalend voor het culturele leven KUNST Kunst werd gebruikt om burgerlijke en stedelijke identiteit te tonen en te legitimeren Burgerlijke cultuur is belangrijk: vanuit hier ook de opdrachtgevers voor kunst Kunst werd gebruikt om burgerlijke normen en waarden te propageren. Veel door gebruik te maken van Exempla contraria; verkeerde voorbeelden  laten zien hoe het niet moet en het publiek hierop aan spreken

Culturele context muziek Kerkelijk wereldlijk Ik zing in het Latijn als ik in de katholieke kerk zing, maar in de volkstaal als ik in de protestantse kerk zing! Ik zing vooral wereldlijke teksten op een levendig ritme! De muziek is ook bedoeld om gevoelens en hartstochten over te dragen… wereldlijk