Spraak,taal en leren Hoofdstuk 4 : Problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters Eline Colyn 1BaSW b.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Technisch lezen en spellen
Advertisements

Gemaakt door: Emmy, Amber en Victoria
3-jarigen in het basisonderwijs
Samenspel Nieuw Vennep
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Video-observatie in het kader van integrale zorg
Recht op kinderopvang Kritische doorlichting van een beleidsplan Bron: Peeters, J., & Vandenbroeck, M. (2000). Recht op kinderopvang. Alert,26(5),56-66.
Zelfsturing en executieve functies.
Ontwikkelingstraject kinderen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Dementie: ziekte of veroudering?
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Empowerment en vraagsturing in de zorg
Geweld, gemeld en geteld
Welbevinden, functionele performantie en persoonlijke controle bij ouderen thuis en in het woonzorgcentrum.
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
 Is het hoofd personeel & organisatie van het NJI  Is werkzaam bij NIZW  Heeft verschillende boeken geschreven.
 Voor ‘70 : alle aandacht voor cannabis! Justitionele aanpak  Later : opkomst heroïne  toneel veranderde  Hierna: wiet & ecstasy.
1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen.
Zelf verwondend gedrag bij jongeren met een verstandelijke beperking
Alcoholgebruik onder jongeren
Beter functioneren bij ADHD-problematiek door neurofeedback?
Niet alle foto’s zijn voor gevoelige kijkers
SARA PLESSERS World Press photo. DIT ZIJN MENSEN DIE IN ARMOEDE LEVEN FOTOGRAAF: FINBARR O'REILLY BRONVERWIJZING:
Nutella.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
… de stap naar het eerste leerjaar
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Als je niet kunt zien dan bekijk je het maar…
MANTELZORG BIJ OUDEREN
competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
3 grote doelstellingen van het onderzoek
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Het Aspergersyndroom.
Wat brengt (echt)scheiding teweeg in het leven van kinderen?
Autisme in de dagelijkse praktijk
 Jongeren in Nederland groeien op in een vrij en open seksueel klimaat  Jongeren hebben moeite om verantwoorde keuzes te maken ivm. seksueel gedrag.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
P RIMAIRE PREVENTIE VAN SEKSUEEL GEWELD E MILIE S CHELSTRAETE.
Cristel L. Elias, Adri Vermeer, Harm ’t Hart.  Onderzoek  Methode  Instrument  Procedure  Resultaten  Constructvaliditeit  Betrouwbaarheid  Discussie.
Secularisering en veranderende motieven voor vrijwilligerswerk
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Aanpak problematisch gedrag
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Niet alle foto’s zijn voor gevoelige kijkers. Kinderen lopen weg van de plaats waar per ongeluk napalm is gedropt in Vietnam. Misschien wel de beroemdste.
Communicatie bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking: van inzicht naar interventie Esprit Emma 1e Bachelor toegepaste psychologie.
Voortijdig schoolverlaten
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Verstandelijke beperking
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Ontwikkeling van een gezinsdiagnostisch instrument binnen de psychomotorische therapie Mirjam Langstraat – de Graaf Yulius voor Geestelijke Gezondheidszorg.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Meer voorlezen, beter in taal
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Psychiatrische stoornissen
Transcript van de presentatie:

Spraak,taal en leren Hoofdstuk 4 : Problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters Eline Colyn 1BaSW b

Inhoudstafel Leerproblemen Leren op school Oorzaken Diagnose Prognose Preventie Bronnen

Leerproblemen Beperking cognitieve vaardigheden Vb. Taalbeheersing, telvaardigheid,… Indicatie aanwezigheid : Weinig zelfontdekking( passief zijn) Moeilijk verwoorden gedachten Niet begrijpen opdrachten Niet volgen van regels Geen verband leggen oorzaak-gevolg Weinig fantasie spel Vaak licht motorische problemen Psychosociale Aspecten

Leren op school Spelen is leren Voorwaarden om zelfstandig te leren School zelf initiatief nemen Psychosociale voorwaarden Vb. nieuwsgierig zijn, ondernemen Niet beschikking psychosociale voorwaarden= leerproblemen Pijlers ontwikkeling Taal en denken Motoriek Voorbereidende leeractiviteiten

Oorzaken Kleuter leert(speelt) met plezier Sommige zijn bang -> minder leren Oorzaken: Bij het kind: Cognitieve capaciteit Executieve functies -> uitvoeren complexe vaardigheden Sociaal-emotionele ontwikkeling achterstand Lichamelijke en zintuiglijke achterstand De omgeving: School Gezinssituatie Combinatie Kind en omgeving

Diagnose Afgeleid niveau: Taakniveau van schoolse vaardigheden Oorzaak van leerprobleem Observatie kind Vragenlijst ouder/leerkracht Aanpak problemen Taakniveau van schoolse vaardigheden In kaart brengen leerprobleem Bepalen geschikte leersituatie Orthopedagoog of psycholoog

Interventie Kleuter te speels Jaar langer kleuteronderwijs Taal Motoriek Nederland -> lespakket met toetsen Stimuleren via individuele programma’s Specifieke programma’s Interactie school – thuis

Prognose Kleuter leerproblemen Meestal een slechte vooruitzichten schoolloopbaan Uitzonderingen Geen goede aanpak -> ernstiger Negatief gedrag

Preventie Vroeg ontdekken leerproblemen Taak ouders en school Stimuleren ouders en school Bespreken capaciteiten van kind Aanpakken

Bronnen Bronnenlijst boek: Spraak,Taal en Leren Broeck, W. van den (1997). De rol van fonologische verwerking bij het automatiseren van de leesvaardigheid. Leiden: Rijksuniversiteit Leiden (dissertatie). Bruyn, E.E.J. de, Ruijssenaars, A.J.J.M., Pameijer, N.K. & Aarle, E.J.M. van (2003). De diagnostische cyclus: Een praktijkleer. Leuven/Leusden: Acco. Ghesquière, P. & Leij, A. van der (2007). Technisch lezen en spellen. In K. Verschueren & H. Koomen (eds), Handboek diagnostiek in de leerlingbegeleiding (pp. 57-72). Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Hell, J.G. van, Klerk, A. de, Strauss, D.E.M. & Torremans, T. (2002). Taalontwikkeling en taalstoornissen: Theorie, diagnostiek en behandeling . Leuven: Garant. Kievit, Th., Tak, J.A. & Bosch, J.D. (2008). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Utrecht: De Tijdstroom.

Bronnen Leij, A. van der (2003). Leesproblemen en dyslexie. Rotterdam: Lemniscaat. Leseman, P.P.M., Mayo, A.Y., Messer, M.E., Scheele, A.F. & Heyden, K.M. van der (2009). De vroege ontwikkeling van schooltaal: Het DASH-project. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 48 , 271-287. Luit, J.E.H. van & Rijt, B.A.M. van de (2009). Utrechtse Getalbegrip Toets Revised. Doetinchem: Graviant. Luit, J.E.H. van & Schopman, E.A.M. (1998). Als speciale kleuter tel je ook mee! Doetinchem: Graviant. Luit, J.E.H. van (1997). Kinderen en vroege (leer)problemen . Doetinchem: Graviant. Luit, J.E.H. van (2004). Ontluikende rekenvaardigheid. Verloop, problemen en interventies. In P. Leseman & A. van der Leij (red.), Educatie in de voor- en vroegschoolse periode (pp. 106-118). Baarn: HBuitgevers. Meihuizen- de Regt, M.J., Moor, J.H.M. de & Mulders, A.H.M. (2009). Kinderrevalidatie. Assen: van Gorcum. Ruijssenaars, A.J.J.M. & Luit, J.E.H. van (2007). Rekenen. In K. Verschueren & H. Koomen (red.), Handboek diagnostiek in de leerlingbegeleiding (pp. 4356). Antwerpen/Apeldoorn: Garant.

Bronnen Ruijssenaars, A.J.J.M., Luit, J.E.H. van & Lieshout, E.C.D.M. van (2006 ). Rekenproblemen en dyscalculie. Rotterdam: Lemniscaat. Smeets, G., Bos, A.E.R., Molen, H.T. van der & Muris, P. (2009). Klinische psychologie: Diagnostiek en therapie . Groningen: Noordhoff. Struiksma, A.J.C., Leij, A. van der & Vieijra, J.P.M. (2004). Diagnostiek van technisch lezen en aanvankelijk spellen. Amsterdam: VU Uitgeverij. Verschueren, K. & Koomen, H. (2007). Handboek diagnostiek in de leerlingbegeleiding. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.

Bronnen Illustratie materiaal http://www.google.be/imgres?q=spelende+kleuters&um=1&hl=nl&sa=X&biw=1280&bih=695&tbm=isch&t bnid=frl19Ye2l4AaeM:&imgrefurl=http://www.peuterspelletjes.net/letters.htm&docid=DQUrKxJFsD- FVM&imgurl=http://peuterspelletjes.net/alfa.JPG&w=286&h=158&ei=QuLDTv__DPD34QS93aTCDQ&zoom =1&iact=rc&dur=223&sig=103336545316059016507&page=1&tbnh=126&tbnw=228&start=0&ndsp=15&ved =1t:429,r:9,s:0&tx=140&ty=43 http://www.google.be/imgres?q=spelende+peuters&um=1&hl=nl&sa=X&biw=1280&bih=695&tbm=isch&t bnid=DZxN7fiSksorKM:&imgrefurl=http://www.reddie- teddy.be/opvoeding/kleuter/vrijetijd&docid=Fh8XlYA9qmsq3M&imgurl=http://www.reddie- teddy.be/SiteCollectionImages/kleuter/spelende- kleuter.jpg&w=300&h=200&ei=3uLDTs2KBObY4QT59a2IDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=754&vpy=203&dur=1 493&hovh=160&hovw=240&tx=94&ty=104&sig=103336545316059016507&page=1&tbnh=118&tbnw=177& start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:3,s:0 http://www.google.be/imgres?q=preventie&um=1&hl=nl&biw=1280&bih=695&tbm=isch&tbnid=UkBYH04 C3ESZGM:&imgrefurl=http://www.safestart.be/nl/prevention_policy/front- page&docid=SwyN17S3hhr1dM&imgurl=http://www.safestart.be/safestart/fr/prevention_policy/front- page/preventiebeleid_fr.jpg&w=191&h=152&ei=fOTDToqNA6PY4QTB5- 2zDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=503&vpy=458&dur=863&hovh=121&hovw=152&tx=89&ty=92&sig=10333654 5316059016507&page=1&tbnh=121&tbnw=152&start=0&ndsp=19&ved=1t:429,r:15,s:0