Kinderen, jongeren en volwassenen worden bij Cirkus in Beweging uitgedaagd om te proeven van en te experimenteren met circuskunsten. Cirkus in Beweging.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
LTAD in wielrennen.
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Informatieavond.
Infoavond TOERISME & RECREATIE en LICHAMELIJKE OPVOEDING 2.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
<Naam spreker en school/ gemeente
Creatieve opwarmingen Niveau 1
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Infoavond Middelbaar. Welkom.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Allochtonen in het hoger onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
MUSICAL 5 FEBRUARI 2013.
Opvoeden van drukke kinderen
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Meervoudige intelligentie
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Sommige kinderen zitten op voetbal Anderen zitten bij jeugdtheater Ik zit op CIRCUS !!! Sportclub - theaterclub.
Sporten met meer dan een pondje teveel. Mensbeeld Het concept van BigMoves® wordt bepaald door het mensbeeld. De deelnemer die te zwaar is komt naar BigMoves®
Tenniskids Jeugdtennis verslavend leuk maken!
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Met trots presenteren wij: Naschoolse activiteiten.
Arts in society Co-Creatie is meer dan samenwerken Rita De Graeve 24 september 2015.
Opvoeden.
Cirque du Soleil (2. Culturele activiteiten). Wat + waar ? Wat? Cirque du Soleil is een wereldwijd optredend samenwerkingsverband van groepen artiesten.
Welkom ik maak me sterk.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
Voorlichtingsavond 30 oktober VMBO voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs leerwegen sectoren tlgl klbl.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
Welkom Voorlichtingsavond ouders groep 8 Het Twickel College Borne Welkom Voorlichtingsavond ouders groep 8 Het Twickel College Borne.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Het circus Een voorstelling in een tent met mensen en dieren.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Welkom en korte introductie aanwezigen
SAMEN WERKEN OF SAMENWERKEN ?
Motorisch leren bij pupillen
23 maart 2017 profilering.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Welkom! structuur van onze school

Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
De ontwikkeling van het kind !

Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
ECONOMIE en IT (A stroom)
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Transcript van de presentatie:

Kinderen, jongeren en volwassenen worden bij Cirkus in Beweging uitgedaagd om te proeven van en te experimenteren met circuskunsten. Cirkus in Beweging zet circusspel in als middel om hun individuele, sociale, motorische en creatieve ontwikkeling te bevorderen. CIRKUS IN BEWEGING Cirkus in Beweging is een open huis voor circuseducatie. Persoonsvormende, artistieke en sociale circusactiviteiten vloeien er samen en tillen elkaar op tot een vernieuwende vorm van kunsteducatie.

Waarom kiezen voor optie in Circusvaardigheden ? Combinatie van ASO of TSO met uitoefenen van je passie (en dus met plezier naar school gaan). Circuskunst kent vele troeven: Samenwerking is prioritair; vb. een piramide bouw je nooit alleen Je leert buiten de lijnen te denken, innovatief te handelen Via veelvuldige toonmomenten bouwen leerlingen aan hun zelfvertrouwen Je leert zelfzeker voor een groep te staan Uitdagende motorische vaardigheden die zowel grove als fijne motoriek oefenen Gevarieerd palet van technieken : jongleren, evenwicht, acrobatie, … Expressie en creativiteit staan voorop in de uitvoering van de presentaties Geen competitiedrift met wedstrijden en punten maar intrinsieke motivatie (zelfdiscipline, doorzetting !)

De relatie tussen hoe het lichaam met zijn object in de ruimte speelt, bepaalt hoe de act eruit ziet. Met object bedoelen we bvb de trapeze, de jongleerkegels, de andere partner … Aldus zijn er deze elementen die we in de opleiding moeten terugvinden. Programma optie circusvaardigheden In circuskunsten staan drie elementen centraal: Lichaam Object Ruimte Lichaam Het lichaam moet goed fysiek voorbereid en getraind worden. Dit gebeurt door acrobatie en fysieke training. Ruimte Gebruik maken van de ruimte, je kunnen plaatsen in de ruimte, vloeiend en esthetisch bewegen, uitstraling, timing, … zijn dingen die geoefend worden in bewegingstheater. Object Vaardig worden in de omgang met je object leer je in de circustechnieken : manipuleren van kegels, koorddansen, trapezetechnieken, …

Het programma bestaat uit 3 grote blokken : 1.Acrobatie en fysieke training (1/3 van de uren) 2.Circusdisciplines (1/2 van de uren) Jongleren : in de eerste jaren worden de verschillende jongleertechnieken aangereikt: balletjes, kegels, diabolo… Evenwicht : koorddansen, steltlopen, ballopen, rolla bolla, ladder en eenwieler Luchtacro : er wordt gestart met zowel trapeze- als doektechnieken dit kan later evolueren naar andere objecten in de lucht Kracht Coördinatie Lenigheid Uithouding Dynamische tumbling vaardigheden Acrobalanceren Fysieke training : Acrobatie : 3.Bewegingstheater (1/6 van de uren) Zowel hedendaagse danstechnieken als drama en clownerie komen hier aan bod. De leerlingen een bewustzijn geven van esthetisch en vloeiend gecoördineerd in de ruimte bewegen. Noties van spel, timing en uitstraling worden aangegeven. Dit onderdeel wordt belangrijker in de latere jaren (2 de en 3 de graad).

De lesgevers In het team van Cirkus in Beweging werken veel goed opgeleide circusdocenten. De meeste docenten hebben een master of bachelor diploma in de lichamelijke opvoeding. Daarnaast specialiseerden ze zich in de pedagogische opleiding in de circuskunsten aan de Brusselse circusschool of in de opleiding Begeleider in de Circuskunsten. Voor de hogere graden in de toekomst denken we ook aan tussenkomsten van docenten die als artiest in het vak staan en tevens een pedagogisch diploma hebben.

De accomodatie De meeste circuslessen zullen doorgaan in de kapelzaal aan E. Ruelensvest 127 in Heverlee, die over alle nodige infrastructuur beschikt.

De toekomst Na de middelbare schoolopleiding “ Sport, optie Circusvaardigheden” liggen alle mogelijkheden open : Doorstroming naar alle hogere en universitaire opleidingen na de TSO of ASO opleiding, die niet noodzakelijk iets met circus te maken hebben Doorstroming naar een pedagogische opleiding : master of bachelor in de lichamelijke opvoeding Opleiding in de “formation pédagogique” Opleiding “Begeleider in de Circuskunsten” Doorstroming naar een artiesten-opleiding : zie volgende slide

Net als voor de kunsten dans, theater en muziek bestaan er momenteel Hogeschool Opleidingen in de circuskunsten : Brussel : Ecole Nationale des Arts de Cirque (ESAC) graduaat hogere opleiding / 4 jaar Tilburg : Fontys Academy for Circus and Performance Art Bachelor opleiding / 4 jaar Rotterdam : Codarts Bachelor opleiding / 4 jaar De oprichting van deze opleidingen vormden het noodzakelijke startschot. Nu moeten er leerlingen voorbereid worden om naar deze opleidingen door te stromen.

Vragen ? Wij staan tot uw beschikking. Geen vragen meer ? Misschien tot in september !!