Landgoed de Horst - 1 September 2007 Driebergen, Netherlands Judith Flick – Presencing Institute Theorie U: Vanuit de Toekomst Leidinggeven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Advertisements

Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Past Simple – Past Continuous
0 MasterPeace is A worldwide movement of people creating peace Connecting peace building initiatives Building coalitions of people, NGO’s, companies that.
Social Business MARKETINGPIONEERS Sonja Loth | Social Inc. 31 JAN.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Arno van Doorn The Realist Turn PR in Scratch Notes.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Maartje Romme: Andre van Heemstra:Wheels4All - man Irene van Staveren (Professor...) Danielle Hirsh (BothENDS): Tamara van Halm (Power of One):” Transforming.
Hyves brands Scrape, mashup and analyse. Introduction Anxiety about visible data on social networks by parents, employees (in news) Anxiety comes from.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2000 Vineyard Songs (UK/Eire) 1/6 I'M GIVING YOU MY HEART (Marc James) 1. I'm giving You my.
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Hillsong Music Australia 1/6 THE POTTER'S HAND (Darlene Zschech) 1 Beautiful Lord, wonderful.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Prahalad & Hamal.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
MEDMEC Les 3 Presentaties opdracht 1.2 =cover, banner, poster, of anders. 2 min.p.p. Feedback opdracht 1.1 (mindmap, startformulering) Keuze bekend.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Chapter 3 Hot off the press
Afstand nemen Observeren Perspectief wisselen Nieuwe rich- ting ervaren Het geheel zien Voelen wat is LoslatenLaten ontstaan Nieuw willen ervaren Jezelf.
Kenmerken van een persoonlijke brief
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Towards an implementation of Ethnographic Monitoring Jef van der Aa, Jan Blommaert & Massimiliano Spotti Babylon / Dept. of Culture Studies Faculty of.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
TRENDS and impact on your Business
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Sitebezoek Laura Marling Wie is Laura marling? Engelse sing en songwriter Engelse sing en songwriter Folkscene Folkscene 3 albums, eerste.
THE SACK OF LOUVAIN How to use in education?. Concept and principles Flexibility Image analysis Demand driven Co operative learning Document study Creative.
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Who knows something about scenarioplanning?
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Dynamic Architecture What about you?
Empty handed here I come,
IBM Software A vehicle manufacturer deploys business rules in one hour instead of a week IBM Operational Decision Manager software helps speed new business.
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Gifted and Talented Deer /Mt. Judea 2019.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
1. Culture Culture A way of life characteristic of a particular society (British culture, French culture…) Ways of making sense of our daily lives: A set.
Transcript van de presentatie:

Landgoed de Horst - 1 September 2007 Driebergen, Netherlands Judith Flick – Presencing Institute Theorie U: Vanuit de Toekomst Leidinggeven

De Blinke Vlek van Leiderschap Bron Wie leeg canvas Resultaat Wat Proces Hoe schilderen het schilderij © 2007, J. Flick PI

“At its core, leadership is about shaping and shifting how individuals and groups attend to and subsequently respond to a situation.” Theory U, Leading from the Future as it Emerges, Dr. C.O. Scharmer, 2007 © 2007, J. Flick PI

Redesigning: beleid process, structure manifest action Dynamic complexity Reacting: onmiddellijke oplossing Vier Niveau’s van Reageren op Verandering thinking Social complexity Reframing: Assumpties/ Waarden sources of commitment and creativity Generative complexity Regenerating: Sources of identity and renewal © 2007, J. Flick PI

Twee Leer-Cycli: A. Leren door reflectie op ervaringen vanuit het verleden do - observeer - reflecteer - plan - do © 2007, J. Flick PI B. Leren vanuit de toekomst zoals die zich openbaart presencing

Downloading Observe, observe, observe Retreat and reflect: Allow the inner knowing to emerge Act in an instant Het U proces: “presencing” Suspending Deep dive Presencing Embodying Enacting Letting go Letting come © 2007, J. Flick PI OPEN MIND OPEN HEART OPEN WILL

William O’Brien, voormalige CEO van de Hannover Verzekeringsmaatschapij “Het succes van een interventie hangt af van de innerlijke conditie van de leidinggevende.”

Suspending Deep dive Letting goLetting come Enacting Embodying A new Social Technology with Seven Leadership Capacities: 1. Holding the space: Listen to what life calls you to do 2. Observing: Attend with your wide open mind 4. Presencing: Connect to the deepest source of your self and will 6. Prototyping: Integrate head,heart, hand 7. Performing: Play the “Macro Violin” 5. Crystallizing: Access to power of intention 3. Sensing: Connect with your heart © 2007, J. Flick PI VOC VOJ VOF OPEN MIND OPEN HEART OPEN WILL

Four levels of listening: LISTENING 1: from habits downloading habits of judgment LISTENING 2: from outside precise listening noticing differences LISTENING 3: from within empathic listening LISTENING 4: from Source generative listening (from the future wanting to emerge) emerging future whole; shift in identity: authentic Self emotional connection, seeing through another person‘s eyes disconfirming [new] data reconfirming old opinions & judgments Open Mind Open Heart Open Will Co-sensing Co-presencingCo-creating © 2007, J. Flick PI

Het Proces “U”: 1 Proces met 5 Momenten 1. Co-initiate common intent: stop listen to others and to what life call you to do 2. Co-sense the field of change: go to places of most potential and listen with your mind & heart wide open 5. Co-evolve thru innovations: embody the new ecosystems that facilitate seeing and acting from the emerging whole 4. Co-create microcosms: prototype the new in living examples to explore the future by doing 3. Co-presence inspiration and common will: go to the place of silence and allow th inner knowing to emerge © 2007, J. Flick PI

Resources and Literature: Scharmer, C. Otto (2007). Theory U: Leading from the Emerging Future As It Emerges. The Social Technology of Presencing), Cambridge, MA: SoL Press. Senge, P., C. O. Scharmer, J. Jaworski, and B. S. Flowers. (2004). Presence: Human Purpose and the Field of the Future, Cambridge, MA: SoL Press. Scharmer, C.O. (2001). Self-transcending knowledge: Sensing and Organizing Around Emerging Opportunities. In: Journal of Knowledge Management, Vol. 5, no. 2: 137– © 2007, J. Flick PI