Naar een didactiek voor excellentie - een licht kritische blik -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Edushock leerfestival
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Albert de Boer IJsselgroep
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Geletterdheid….. Wat is dat?
Kunstmatige Intelligentie
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Consciously, we teach what we know;
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
de excellente leraar Master leren en Innoveren
Competentiegericht leren vmbo
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Honoursonderwijs in HBO
English and IPC How to teach content through English.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Volksuniversiteit Zwolle
IPC Nederland.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Leerstijlen KOLB SJM.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Verschillende rollen en stijlen
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Bepaal jouw SuperPowers!
Global Entrepreneurship Week
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Transcript van de presentatie:

Naar een didactiek voor excellentie - een licht kritische blik - Erik Jan van Rossum (UTwente) Rebecca Hamer (Platform Bèta Techniek) 23 september 2010, Sirius conferentie

Opbouw Excellentie Leer- en onderwijsconcepties In het onderwijs in de plannen Doelstellingen van Harvard+ Leer- en onderwijsconcepties Data Model en voorbeelden Vergelijking model-plannen-criteria In het onderwijs Conclusies Discussie

Kenmerken (1) van studenten? Zelf(standig) denken; helder verwoorden Analytisch en kritisch Reflectie en verdieping; Integratieve kennis Complexiteit aankunnen Onderzoekgericht (reële vragen; beroepspraktijk; in de praktijk) Internationale oriëntatie Probleemoplossend (innovatief en initiatiefrijk ) Leren denken als een professional/onderzoeker

Kenmerken (2) En persoonskenmerken Intrinsieke motivatie, gedrevenheid; persoonlijke kwaliteiten Open attitude; sociaal competent SOMS genoemd: Maatschappelijke bewustzijn / relevantie / impact Persoonlijke keuzes kunnen maken; identiteitsontwikkeling Ondernemerschap Leiderschapskwaliteiten Authenticiteit NIET genoemd Wijsheid; zelfvertrouwen;

Doelen van Harvard (Perry, 1970) Learning to think: being able to argue and use evidence to come to an informed conclusion or decision Recognizing relativism and context: comparing perspectives within oneself or between people, cultures, etc. Taking a personal stand: defining your position, with respect for others and their choices Not make impulsive, mindless or destructive decisions … think rightly, soundly and justly on behalf of their communities (Sternberg, 2003; Csikzentmihalyi, 1993) Harvard expects that the scholarship and collegiality it fosters in its students will lead them in their later lives to advance knowledge, to promote understanding, and to serve society (Harvard mission statement 1997)

Randvoorwaarden in plannen Scouting en selectie van talenten Criteria? Meestal extra Excellente docenten Begeleiding / rolmodellen / mentoren Kleinschaligheid; intensief en “zelfgestuurd” Twee richtingsverkeer Inter- of multidisciplinariteit; naar de grenzen van het weten; in perspectief plaatsen Learning community; ontmoetingsplaats Betrokkenheid “echte wereld”/externen Cultuur van de opleiding, management en organisatie

Opbouw Excellentie Leer- en onderwijsconcepties In het onderwijs in de plannen Doelstellingen van Harvard+ Leer- en onderwijsconcepties Data Model en voorbeelden Vergelijking model-plannen-criteria In het onderwijs Conclusies Discussie

Leer- en onderwijsconcepties 30 jaar onderzoek; ruim 600 studenten; 43 docenten; hbo en univ Geschreven korte essays/email Wat betekent leren voor jou? Wat is volgens jou goed onderwijs? Andere woorden die onderzocht zijn: intelligentie, toepassen, begrijpen, inzicht, een goede toets etc. The Meaning of Learning and Knowing (www.sensepublishers.com; 45 Euro, borrel)

Leer en onderwijsconcepties 1: Toename van kennis 2: Memoriseren synoniemen en voorbeelden veel weten alleen juiste en onjuiste antwoorden luisteren, opschrijven en onthouden (gehoorzaamheid) experts weten alles/de waarheid begrijpen = alles weten, elk woord, elke zin weten toepassen = vergelijken met de werkelijkheid goed onderwijs = duidelijk, goede uitleg, heldere structuur, zonder verstoringen hoofd en bijzaken (docent geeft aan) veel weten (selectief onthouden) Juiste, onjuiste en nog onbekende antwoorden Luisteren, onthouden, wat vragen stellen en reproduceren op toets experts weten veel = waarheid begrijpen = hoofd- en bijzaken weten en kunnen reproduceren op toets toepassen = kennis reproductie op toets goed onderwijs = heldere structuur, goede uitleg, een beetje gezelligheid maar niet te veel, soms vragen stellen: wat moet je weten voor de toets

Leer- en onderwijsconceptie 2

van LCTC 3 naar LCTC 4: de grote overgang kwantiteit -> kwaliteit kennis reproductie -> kennis constructie eindniveau ~ dublin bachelor

Leer en onderwijsconcepties 3: Toepassen (later) 4: Manier van denken leren wat (b)lijkt belangrijk voor later bekende vraagstukken oplossen antwoorden zijn feiten of meningen, die zijn persoonlijk Luisteren, onthouden, toepassen en discussie = uitwisselen meningen experts weten niet meer dan ik begrijpen = toepassen toepassen = bekende regels en kennis algoritmisch toepassen Goed onderwijs = veel oefenen, cases, praktisch, interactie en discussie (uitwisseling meningen) een manier van denken/werken ongestructureerde vraagstukken kunnen oplossen antwoorden moeten door ‘feiten’ onderbouwd worden zelf nadenken, meningen onderbouwen, analyse en criteria expert word je zelf begrijpen = verbanden leggen toepassen = een manier van denken kunnen gebruiken, flexibel/heuristisch regels en kennis toepassen Goed onderwijs = uitdagen tot zelf nadenken, zelf begrijp ontwikkelen, niet te veel sturen maar wel begeleiden

Leer- en onderwijsconceptie 3

Leer- en onderwijsconceptie 4

Harvard’s Learning for Understanding (gericht op docenten van K12) Knowledge, skill, and understanding are the stock in trade of education. .. Knowledge is information on tap. We feel assured a student has knowledge when the student can reproduce it when asked… .. skills are routine performances on tap .. understanding is the ability to think and act flexibly with what one knows. To put it another way, an understanding of a topic is a "flexible performance capability" with emphasis on the flexible. In keeping with this, learning for understanding is like learning a flexible performance LC2 LC3 LC4

de focus verschuift opnieuw kennis -> zijn (epistemologie -> ontologie…) Harvard eindniveau = excellent in Nederland?

Leer en onderwijsconcepties 5: Andere perspectieven 6: Zelf definitie andere systemen/perspectieven persoonlijke ontwikkeling antwoorden hangen af van je perspectief / de context / de cultuur: relativisme dialoog en wisselende perspectieven experts zien allemaal iets anders; samen optrekken begrijpen = eigen argumenten opzetten toepassen = vanuit verschillende systemen/ disciplines vragen benaderen Goed onderwijs = dialoog zelf wijzer worden op zoek naar wie je voelt te zijn keuzes maken duidelijk wie je bent (ambitie, partner- en werkkeuzes etc.; maatschappelijk vaak onconventioneel) authenticiteit en respect cognitie en gevoel begrijpen = dieper inzicht, eigenaarschap toepassen = kennis en systemen inzetten voor het algemeen belang Goed onderwijs = als docent authentiek is, is techniek van onderwijs onbelangrijk

Leer- en onderwijsconceptie 5

Leer- en onderwijsconceptie 6

Randvoorwaarden Kenmerken persoonskenmerken Intrinsieke motivatie, gedrevenheid; persoonlijke kwaliteiten Open attitude; sociaal competent SOMS genoemd: Maatschappelijke bewustzijn / relevantie / impact Persoonlijke keuzes kunnen maken; identiteitsontwikkeling Ondernemerschap Leiderschapskwaliteiten Authenticiteit NIET genoemd Wijsheid; zelfvertrouwen Excellente docenten Begeleiding / rolmodellen / mentoren Kleinschaligheid; intensief en “zelfgestuurd” Twee richtingsverkeer Inter- of multidisciplinariteit; naar de grenzen van het weten; in perspectief plaatsen Learning community; ontmoetingsplaats Betrokkenheid “echte wereld”/externen Cultuur van de opleiding, management en organisatie

Docenten hbo

Opbouw Excellentie Leer- en onderwijsconcepties In het onderwijs in de plannen Doelstellingen van Harvard+ Leer- en onderwijsconcepties Data Model en voorbeelden Vergelijking model-plannen-criteria In het onderwijs Conclusies Discussie

In het onderwijs (1) Motivatie Werkhouding Student-vragen Docent-vragen Gehoorzaam-heid Iets krijgen of vermijden/ toets Succes later Professionele identiteit Verbreding horizon, weten om te weten Identiteit Doen Doen en onthouden Oefenen en toepassen Zelf aanpak bedenken Multidiscipli-naire aanpak Wat past bij mij? Feiten Wat weten voor de toets Welke aanpak Welke argumenten Kan ik er anders te-genaan kijken Wil ik dit weten? Invuloefening en feiten Quizzing : feiten en sommen Cases en oefeningen Redenering opzetten Bekijk het eens anders Wat vind jij echt?

Docent en lesmateriaal Volgt het boek dat op school gewoon is Slaat soms dingen over waardoor er meer tijd voor onderwerpen uit de eindtermen is Ziet toepassen als een goed manier om vaste formules en oplossingen te leren Gericht op alles uit het boek te behandelen en dat te onthouden Toets bepaalt het curriculum; practicum is voor motivatie Zet practicum in om vaardigheden te leren, niet begrip; veel oefenen en leerlingen actief laten zijn Kiest en voegt materiaal toe om begrip van het onderwerp/vak /de discipline te vergroten Weet dat leerlingen eigen (naieve) ideeën hebben en voegt stof toe, past materiaal aan om deze te bespreken Verbanden tussen vakken en onderwerpen laten zien en laten ontdekken, in practicum laten ontdekken hoe het werkt Practicum en materiaal om te verwonderen, anders tegen dingen aan te kijken.

Inzet van werkvormen

Opbouw Excellentie Leer- en onderwijsconcepties In het onderwijs in de plannen Doelstellingen van Harvard+ Leer- en onderwijsconcepties Data Model en voorbeelden Vergelijking model-plannen-criteria In het onderwijs Conclusies Discussie

Conclusies (1) Dezelfde woorden betekenen iets anders Mensen denken te snel dat zoals zijzelf denken de enige manier is Wat je denkt bepaalt wat je doet: er zijn geen constructivistische methoden, alleen constructivistische docenten Het gaat niet om zelfstandig leren: studenten hebben een voorbeeld / een goede mentor nodig (mentored learning)

Conclusies (2) Docenten leiden alleen op tot hun eigen niveau Eindniveau vo is nu meestal 2, bij Dalton en Montessori soms 3; sommige gymnasia leveren incidenteel een 4 Hoger onderwijs vereist docenten en onderwijs op ten minste niveau 4 Internationaal erkende Excellentie vereist niveau 5 of hoger

Discussie criteria en meten van excellentie alleen extra? selectie vs. kweek ontwikkelingsgericht curriculum criteria en meten van excellentie traditioneel vs. epistemologie alleen extra? excellente docenten criteria docentprofessionalisering cultuur van excellentie opleiding, management en organisatie onderwijsevaluatie

contact vanrossum.hamer@12move.nl e.j.vanrossum@utwente.nl Vragen? contact vanrossum.hamer@12move.nl e.j.vanrossum@utwente.nl