Do’s van recruitment Bepaal een duidelijke wervingstrategie Leg al uw eieren niet in één mand en kies voor een recruteringsmix: - jobsites : advertentie mail op maat instellen, searches banner, skyscraper - geschreven pers: advertentie, zoekertjes - referral (peterschapsactie) - flyers - scholen (stage en lijsten afgestudeerden) - jobdag - creativiteit dat past bij je imago/activiteit
Do’s van recruitment Publiceer geen “lege” recruteringsadvertenties Functie Profiel Aanbod Hedendaagse werknemers willen meer dan een vaste baan, pak uit met die extra troeven. Sociale contacten Bouwen aan hun carrière (opleiding, employability)
Do’s van recruitment Hou steeds vast aan een kwalitatieve, gestructureerde en compacte selectieprocedure Let op voor de perfecte “papieren sollicitant” Cultuur-fit is belangrijker dan kennis en vaardigheden Zoek bij kandidaten naar de kunnen/willen-balans Selecteer in functie van competenties (ook ruwe diamanten) Paardjerijden was een populair tijdverdrijf in de geboortestreek van Lars, maar over de bedrijfscultuur bij Frima en Stando moest hij nog veel leren.
Do’s van recruitment Mensen aantrekken op basis van inhoud Profileer jezelf als werkgever! Stel de zaken correct voor EN verkoop jezelf als werkgever! Pay peanuts … get … Vergissen is duur! ….. en bovendien In geval van twijfel: zich onthouden
Golden recruitment rule: Selecteer Streng Tien Credo’s voor een succesvol HR Beleid: Selecteer streng Investeer in opleiding Formuleer objectieven Wees ambitieus Geef permanente feedback Wees jezelf Blijf veranderen Luister actief Eigen medewerkers eerst Zorg voor vertrekkers