De hoeveklant doorgelicht. Luc Van Bellegem, marketingadviseur VLAM Zwevegem, 13 mei 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | mei 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei 2014
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Fair Shares Totaal Vers Jaar 2006
In samenwerking met de wereldwinkel informeert de werkgroep DUURZAAMHEID van pkn de weide u over fairtrade handel.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Maart 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
GfK Supermarktkengetallen
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
1Plattelands Academie 20 november 2008 het landschap als imago "regional branding" in de praktijk Rob Maessen Provincie Noord-Brabant Studiedag Plattelands.
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
Korte keten initiatieven in Vlaanderen
Label “Erkend Verkooppunt Hoeveproducten”
Versrapport Deen Albert Heijn Jan Linders / Jumbo
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Potverdorie, eet normaal!
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
Hoofdstuk 2.
- De Uitdaging – Sturen op cijfers en trends
Buitengewone Varkens Wim Meulenkamp. Wie zitten er achter? Bedrijf Pecus Vanuit Ambt Delden in Twente Gestart in juli ondernemers 1 herdsmanager.
College 3 Consumentengedrag Nieuwe conservatieven
College 3 Consumentengedrag
Duid de provincie aan op de kaart van België
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | oktober 2014.
Nubel tools voor onze hoeveproducenten 27 oktober 2015 Ann Detelder Bron figuren in de ppt: studie recht van bij de boer(in),
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
Marketingstrategie.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Op sneeuwklas in Zwitserland
Mobiliteit: een studie van SD Worx
De provincies gaan lokaal ! 30 september 2016 De Bijloke - Gent
Mogelijkheden Korte Keten in uw gemeente?
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
De provincies gaan lokaal ! 30 september 2016 De Bijloke - Gent
De Limburgse medewerker
Mijn Positieve Gezondheid
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Extra uitleg H4 Domein Markten
Food cabinet – Imago nederlands fruit
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Transcript van de presentatie:

De hoeveklant doorgelicht. Luc Van Bellegem, marketingadviseur VLAM Zwevegem, 13 mei 2006

? Wie is de hoeveklant?

Welke waarden zoekt de hoeveklant? Consumentenonderzoek Synovate/Censydiam* geeft waarden van hoeveproducten weer: Associatie met ‘de hoeve’ en ‘de boer’. Rechtstreekse relatie tussen de producent en de consument en ‘het verhaal’ dat de boer met het product kan meegeven onderscheidt hoeveproducten van andere producten. Logisch gevolg: hoeveproducten worden in de eerste plaats op de hoeve zelf verkocht. Distributie in verstedelijkte gebieden: boerenmarkt, kleine kruidenier, natuurvoedingswinkels en dergelijke. Voorwaarde is dat de verkoper (winkelier) weet van welke hoeve de producten komen en kan het verhaal van de boer verdervertellen. * september 2001: 6 groepsdiscussies in A’pen, Gent en Diksmuide

Kwaliteit en bewust genot Angst controleren Onafhankelijk Progressief Zelf-affirmatie Traditioneel Nostalgie Veiligheid Persoonlijke betrokkenheid Ambachtelijk Authentiek Eerlijk De Dynamische Gezelligheidszoekers Intellectuele Selectievelingen De Negeerders De Nostalgische Traditionelen Hoeveklantentypes (Bron: Synovate/Censydiam 2001). Bewerkte hoeveproducten Basishoeveproducten Basishoeve- producten Bewerkte hoeveproducten Basishoeve- producten Hoeve en Boerenmarkten Kleine zelfstandigen Hoeve Boerenmarkten Kleine zelfstandigen Supermarkt Hoeve Natuurwinkel Emotionele communicatie : Combinatie Persoonsgebonden en Lekker en gezond Rationele communicatie : Authentiek en zuiver Emotionele communicatie : Persoonsgebonden, Lekker en gezond

De voordelen voor de hoeveklant? Vanuit gevoel van tekort aan informatie en communicatie omtrent hoeveproducten, moet men de consument opnieuw vertrouwd maken met de benefits van hoeveproducten. Deze benefits zijn: –Rationeel Herkomst. Natuurlijke productie. Ambachtelijke productie. Verschil met industriële productie. –Emotioneel Aanvoelen directe relatie tussen product en omgeving. Bewust en smaakvol genieten. Kwaliteit op een eenvoudige, eerlijke en authentieke manier.

Hoe groot is de markt? De omzetevolutie in België en Vlaanderen voor hoeveverkoop, alle categoriën (Bron: GfK*). * GfK PanelServices Benelux steunt op een panel van Belgische gezinnen die al hun aankopen registreren  België: 108 mio €  Vlaanderen: 71 mio €  2/3 omzet in Vlaanderen gerealiseerd  Marktaandeel hoeveverkoop binnen totale voeding en niet-voeding in Vlaanderen: 0,6% (aardappelen: 13%)  Gemiddeld 8 aankopen per jaar op de hoeve en gemiddeld bedrag van 15,60 €/aankoop

De hoevekopers per product.  1 op 4 van de Vlamingen koopt wel eens op de hoeve  Stijgend aantal kopers voor fruit, groenten en zuivel  Dalend aantal kopers voor vlees, gevogelte, eieren en aardappelen De kopers van hoeveverkoop per productcategorie in Vlaanderen, kopers per 100 gezinnen (Bron: GfK)

De heavy hoeveklant? 20% van de trouwe hoevekopers staan in voor 70% van de omzet. (Bron: GfK)

Waar woont de hoeveklant? Het socio-demografisch profiel per regio Bron: GfK % omzet regio 1: O-W Vlaanderen; regio 2: A’pen, Limburg en Vl. Brabant; regio 3: Brussel; regio 4: Wl-Brabant en Henegouwen en regio 5: Namen, Luik en Luxenburg.

Hoe oud of jong is de hoeveklant? Het socio-demografisch profiel per leeftijd Bron: GfK % omzet

In welke levensfase zit de hoeveklant? Het socio-demografisch profiel per levenscyclus Bron: GfK % kopers

Wat leren we hieruit? Marketingstrategie Differentiatie van hoeveproducten als authentieke, gezonde en lekkere kwaliteitsproducten. (H)Erkenning op niveau van het bedrijf (het verkooppunt): Label ‘erkend verkooppunt hoeveproducten’. Via lokale marketing een verdere professionalisering van de hoeveproducenten en de leefbaarheid van hun hoeveverkoop garanderen. De hoeveproducenten stimuleren richting klantentrouw en/of breder assortiment.

Wat willen we bereiken? Marketingdoelstelling: Opdrijven van de gemiddelde reële besteding per kopend gezin met 6% tegen 2006 Het aantal kopende gezinnen in Vlaanderen stabiliseren op één op vier.

Conclusie De hoeveklant wil authenticiteit en heeft tijd. (leeftijd en winkeltijd). 25% van de Vlaamse gezinnen koopt minstens één maal per jaar producten op hoeve. Belangrijkste productcategorieën zijn agf (aardappelen, groenten en fruit) en eieren. Grootste groep kopers uit West- en Oost-Vlaanderen. Doelpubliek is ouder dan 40 jaar. Hoevekopers zijn op zoek naar rechtstreekse band met de boer en authenticiteit. Doel: omzet doen stijgen, door vooral de 25% van de Vlaamse gezinnen die al kopen, meer doen kopen.

Mag het iets meer zijn?!