Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Advertisements

Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen.
Kom verder. Saxion. Er ligt een mooie toekomst achter ons in de bouw Innoversum – Forecast Bas van der Veen.
Transport en Infrastructuur
Typische kenmerken van een haven?
Grote getallen Getallen groter dan vier cijfers schrijf je meestal in groepjes van drie. Je schrijft niet maar Dit spreek je.
offshore-outsourcing (import)
Introductie Haven & Vervoer
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Searail 2008 AGHO HAVEN OOSTENDE Algemene voorstelling
Persconferentie Leiedal - W&Z Watergebonden bedrijvigheid Kantoren Leiedal - 24 januari 2011, 11u30.
De haven van Antwerpen Een algemene kijk en het belang van de Scheldeverdieping.
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Kansen in de Turkse havensector Marten van den Bossche.
Typische kenmerken van een haven?
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Duurzame mobiliteit en transport
Rotterdam en de kracht van het achterland
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
Kabels en leidingen nabij watergangen
Valorisatie Programma Rotterdam
Wat is Certipost?.
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Haalbaarheid Overslagterminal of multifunctionele binnenhaven omgeving Almere.
NV Economische Impuls Zeeland Juniorkamer Bevelanden Dinsdag 12 november 2013 Dick ten Voorde.
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
Cleantech in West-Vlaanderen Cleantech Nocturne
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
12.1 Landschappelijke kenmerken
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
SESVanderHave 30 MEI 2008.
Uitdagingen voor Boskoop
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
Buslijn Doetinchem - Emmerich Euregionale OV-conferentie
OVERZICHT PRESENTATIE
Weerslag van de crisis op de arbeidsmarkt Studie Hoge Raad voor de Werkgelegenheid.
Vervoersinfrastructuurprojecten die gelinkt zijn aan de ontwikkeling van de Belgische havens, in Wallonië en in Frankrijk Hugues Duchâteau Gedelegeerd.
In ‘t Kort Grote Markt 54, 8500 Kortrijk Gratis Tel 1777, Burgemeester: Vincent Van Quickenborne.
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
wonen in the White Gilbert Deley Managing Director
Vooraf: van - naar.
REFERENTIEKAARTEN BELGIË EN EUROPA
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Wat is een elektronische factuur? Waarom elektronisch factureren?
Gas Natural Fenosa Presentatie 2 e helft landen Wie zijn wij? 20 mln. klanten werknemers EBITDA € mln. 330 TWh gas verkocht wereldwijd.
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Transport & logistiek in West-Vlaanderen Heidi Hanssens – Sabine Traen 5/11/
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal Port autonome de Liège Autonome Haven van Luik

Voorstelling van « Liège Trilogiport » Bedrijfspark waar multimodaal koning is door Emile-Louis Bertrand, Waarnemend directeur–generaal van de Autonome haven van Luik 15 januari 2007 Dames en heren, Het is voor mij een zeer grote eer en een enorm voorrecht aan de vierde editie van «Rail meets Road» te mogen deelnemen. Na een bondige voorstelling van de Autonome haven van Luik en van haar economisch belang, zal ik het hebben over de voornaamste redenen die ons hebben aangezet tot de ontwikkeling van ons project voor een multimodaal platform «Liège Trilogiport», dat primordiaal is voor de ontwikkeling van het vervoer over de binnenwateren in België en essentieel voor de economische herstructurering van de Luikse regio.

De haven van Luik 1ste Belgische binnenhaven 3de Europese binnenhaven De autonome haven van Luik, een instelling van het Waalse Gewest, is met haar voortdurend toenemend verkeer niet alleen de eerste Belgische binnenhaven, maar ook de derde binnenhaven van Europa na Duisburg en Parijs. Het is dus een binnenhaven die via een waterwegennet in verbinding staat met heel wat regio’s van het Europese vasteland.

Wallonië en meer bepaald Luik bekleedt een sleutelpositie in het Europese netwerk, zowel in oostwestelijke als in noordzuidelijke richting. Bijgaande kaart laat alle mogelijkheden ervan zien. Luik = aan de grens met Duitsland en Nederland Luik = tussen Antwerpen (slechts 15 u varen) en Rotterdam (22 u varen) Luik = beschikt over 3 zeetoegangen Maakt deel uit van een zeer dicht netwerk van water-, spoor- en autowegen

Haven van Luik = 31 havenzones (366 ha) Laten we het kort hebben over onze instelling. De Autonome haven van Luik beheert nu in totaal 31 havenzones die zich uitstrekken over meer dan 366 hectaren en 26 km kaden tussen Statte en Lanaye (over een afstand van 60 km langs de Maas en het Albertkanaal).

De haven van Luik in enkele cijfers 14.229.743 T in 2005 (waterweg) 20 miljoen ton goederen vervoerd in 2005 (water – spoor – weg) Hier zijn enkele cijfers van de Autonome haven van Luik. De haven van Luik, dat is een voortdurend toenemende trafiek van ongeveer 20 miljoen ton per jaar. Als men kijkt naar de evolutie van de vervoerde tonnage, stelt men vast dat het vervoer over de binnenwateren er duidelijk op vooruit is gegaan, duidelijk meer dan bijvoorbeeld het wegvervoer.

De haven van Luik in enkele cijfers 11.250 directe banen 15.700 indirecte banen 15 % van het BBP van de provincie Luik 3,3% van het BBP van Wallonië 0,8% van het BBP van België Bron: Nationale Bank van België Het Luikse havencomplex is goed voor zowat 15% van het BBP van de provincie Luik, 3,3% van het BBP van Wallonië en 0,8% van het BBP van België. Op het gebied van werkgelegenheid zorgt dit complex voor meer dan 12.000 directe banen. Ik maak hier van de gelegenheid gebruik om u op deze slide een van onze bijzondere werkinstrumenten voor te stellen: het overdekte dok van de haven van Monsin dat onder meer de overslag van vochtgevoelige goederen in alle weersomstandigheden mogelijk maakt. Dit dok ontvangt kustvaartuigen, grote en kleine schepen die er allemaal beschut tegen weer en wind worden gelost en geladen.

Een «logistiek dorp» in hartje Europa Liège Trilogiport Een «logistiek dorp» in hartje Europa Vooraleer u het project Liège Trilogiport voor te stellen, wil ik u graag wijzen op het diverse overleg op mondiaal en regionaal vlak dat ons ertoe gebracht heeft dit project te ontwikkelen.

Duisburg & Luik…Twee binnenhavens met gelijksoortige geschiedenis 1970 : industrieel verval in regio Duisburg 1990 – 2000: fenomenale ontwikkeling van de logistiek (hergebruik industrieel braakland, enz) Haven van Duisburg = 1ste Europese binnenhaven Gelijkenis tussen havens van Duisburg en Luik. Ik maak hier van de gelegenheid gebruik om snel een vergelijking te maken tussen Duisburg, eerste Europese binnenhaven, en Luik. In dit verband is het nuttig op de gelijkenis tussen het industriële verleden van beide steden te wijzen. De Luikse regio maakt momenteel een duidelijk industrieel verval door – industrieel verval dat de stad Duisburg de jongste decennia heeft beleefd. Eind de jaren 90 kocht de haven van Duisburg een 265 hectaren groot terrein van de oude staalfabriek / metaalindustriesite Krupp in Duisburg Rheinhausen. Deze Rijnoever werd omgevormd tot logistiek centrum van internationaal belang. In september 2002 werd de intermodale terminal van DIT Duisburg geïnstalleerd op de site van de oude haven van Krupp. Deze trimodale containerterminal, die ontworpen werd voor een jaarlijkse capaciteit van 400.000 teu, is het logistieke hart van het Logport-project dat ideale voorwaarden biedt voor de overslag van goederen tussen waterweg, spoor en weg (uitstekende binnenvaart- en spoorwegverbindingen). Ons project voor een multimodaal platform gelijkt sterk op Logport en het is nuttig nogmaals aan te stippen dat het tegen 2008 zal worden ontwikkeld...dus slechts enkele jaren na de ontwikkeling van Logport in Duisburg…

Evolutie van het aantal containers in de haven van Antwerpen tot 2012 Laten we het nu even hebben over een vrij recente vervoertak, het containervervoer. Het wereldwijde maritieme verkeer was in 2004 goed voor zowat 6,76 miljard ton, met een indrukwekkende groei van 50 % in 10 jaar! In 2005 werden in Antwerpen meer dan 6.500.000 maritieme teu behandeld. => Een lineaire groei van dit aantal zou betekenen dat de haven van Antwerpen meer dan 9 miljoen teu zou behandelen tegen 2012. => Terwijl een groei met 10% per jaar neerkomt op bijna 13 miljoen behandelde teu in 2012, is het van deze optie dat de Antwerpse havenautoriteiten uitgaan…. Wij vermelden hier ook de essentiële rol die China in deze nieuwe strategie speelt en vooral in de explosie van het containerverkeer die daaruit volgt.

Gevolgen van deze groei Beperkte bereikbaarheid van de haven Toename van de verkeerscongestie in en rond Antwerpen Verzadiging Toename van de transporttijden over de weg van en naar de haven van Antwerpen Hogere transportkosten Vestiging van de Europese distributiecentra in het achterland van Antwerpen Deze groei heeft twee gevolgen: Het probleem van de bereikbaarheid van de haven van Antwerpen voor haar hele continentale trafiek. Daarom gaan de Europese distributiecentra zich proberen te vestigen ofwel in de buurt van een binnenvaartcontainerterminal naar het voorbeeld van Nike in Meerhout, ofwel nabij een niet dichtgeslibd autowegennet om hun goederen makkelijk en snel te kunnen doorzenden. Wallonië, en in het bijzonder de Luikse regio, is ideaal gelegen om aan deze twee criteria te voldoen.

Oplossing: Luik = natuurlijk achterland van Antwerpen 50 km 100 km 150 km Oplossing: Luik = natuurlijk achterland van Antwerpen Om deze opstopping te vermijden die het gevolg is van de groeiende toename van het maritieme containerverkeer dat in Antwerpen aankomt, richten de grote zeehavens zich tot de binnenhavens in hun natuurlijk achterland. Zo zal, wat de haven van Antwerpen betreft, Luik, dat via het Albertkanaal op slechts 15 uur varen van de haven van Antwerpen ligt, een overwegende rol spelen bij onder meer het ter beschikking stellen van oppervlakken waar grote Europese distributiecentra zich kunnen vestigen.

Studie Cushman & Wakefield België staat op de 1ste plaats in Europa Studie Cushman & Wakefield «België, logistiek platform» Onze keuze voor de bouw van een multimodaal platform hier in Hermalle-sous-Argenteau werd onder meer gesterkt door de recente studie van het bureau Cushman & Wakefield. Volgens deze studie staat België sinds 2003 op de eerste plaats in Europa op het gebied van aantrekkelijkheid voor de vestiging van een Europees logistiek centrum dankzij zijn geografische ligging in het centrum van het continent, dankzij een goede infrastructuur, de aanwezigheid van belangrijke toegangswegen, enz..

Studie Cushman & Wakefield Luik op 2de plaats in Europa Uit deze studie blijkt ook dat de provincies Luik en Henegouwen in het koppeloton zitten van de Europese regio’s met het grootste potentieel op dit gebied. (alleen ter info ) De successen die de Luikse regio onlangs behaalde zijn overigens veelzeggend: De Amerikaanse schoenendistributeur Skechers vestigde zich in het Prologis Park van Milmort CooperVision in Hauts-Sarts te Herstal TNT Enz. In aanmerking genomen parameters: de kosten (huur, gronden, loonkosten, enz.) de vervoersinfrastructuur (dichtheid van het wegennet, vlotheid van het verkeer, enz) & nabijheid van het weg-, spoor-, lucht- en zeevervoer, de bereikbaarheid (bevolkingsdichtheid, toegang tot het hart van Europa, toegang tot Oost-Europa, enz.) het aanbod (meer dan 10 000 m2 nieuwbouw, beschikbaarheid van gronden, enz.) het personeel (beschikbaarheid & productiviteit) de knowhow (logistieke opleiding, enz.).

Het multimodale platform Liège Trilogiport Uniek terrein in Europa (100 ha) Project dat: fundamenteel is voor de toekomst van de Luikse regio onmisbaar is voor de economische herstructurering van Luik En dan nu ons multimodaal platform Liège Trilogiport Het gaat om een terrein van meer dan 100 ha dat het Waalse gewest heeft aangekocht in Hermalle-sous-Argenteau, langs het Albertkanaal, en waarvan het beheer werd toevertrouwd aan de Autonome haven van Luik. Het gaat om strategische gronden die stroomafwaarts van Chertal gelegen zijn - site die zal moeten worden gerenoveerd na de sluiting van de warme lijn – en die weldra een nieuw logistiek park met multimodaal platform zullen vormen.

De uitzonderlijke troeven van Liège Trilogiport 3 maritieme toegangen Antwerpen (12u) Rotterdam (20- 24u) Duinkerke (48 u) 3 vervoersmodi water spoor weg 3 Europese grensmarkten Nederland Duitsland Frankrijk De naam Trilogiport is afkomstig van de 3 hoofdkenmerken: 3 maritieme toegangen; 3 vervoersmodi; 3 Europese grensmarkten. De nieuwe infrastructuur kreeg de naam “Liège Trilogiport”, een naam die verwijst naar de drie hoofdkenmerken van de haven – drie toegangen tot de zee (Antwerpen, Duinkerke en Rotterdam), drie vervoersmodi (weg-spoor-water) drie markten aan de grenzen (Nederland, Duitsland en Frankrijk). Met de verwezenlijking van dit project zal de Autonome haven nog nooit zoveel aaneenliggende terreinen in haar bezit hebben gehad.

Dienstzone voor de havenkantoren & een douaneagentschap Containerterminal (15ha) Trilogiport zal uit verschillende zones bestaan: een zone voor de containerterminal van 15 ha, een zone voor distributiecentra die rechtstreeks verbonden is met de containerterminal, een achterliggende zone voor servicebedrijven een waterwegzone. Het accent zal worden gelegd op bedrijven met hoge toegevoegde waarde en op het scheppen van werkgelegenheid. Liège Trilogiport : 100 hectaren waarvan 83 commercialiseerbaar Achterliggende terreinen (terminal) Stormbekken Achterliggende terreinen voor Europese distributiecentra

Liège Trilogiport : enkele cijfers Totale oppervlakte: 100 ha Commercialiseerbare oppervlakte: 83 ha Containerterminal (15 ha) Kadeterreinen voor bedrijven die een beroep doen op vervoer over de binnenwateren (14,7 ha) Achterliggende terminalterreinen met spoorverbinding (12,7 ha) Terreinen voor distributiecentra (29 ha) Openbare zone: kaden & wegen (10,2 ha) Dienstzone (1,8 ha) Stormbekken (3,6 ha) De zone in enkele cijfers…

Dit terrein is ideaal verbonden met het hele Europese binnenvaartnet. Liège Trilogiport bevindt zich op het kruispunt van een belangrijk autoweg- en spoorwegnetwerk. Makkelijke & snelle toegang tot de voornaamste Europese steden: Parijs (3u30) Aken (30 min) Antwerpen (1u15) Brussel (1u) Keulen (1u15) Maastricht (15 min) In het centrum van het dichtst bevaarbare netwerk ter wereld heeft de Autonome haven drie maritieme toegangen: het Alberkanaal dat Luik verbindt met Antwerpen, tweede Europese haven, en met de Schelde-Rijnverbinding; de Maas en het Julianakanaal die over een afstand van 310 km toegang geven tot Rotterdam, eerste wereldhaven; en ten slotte een oost-westverbinding naar Duinkerke.

Uitstekende strategische ligging Verzorgingsgebied: Meer dan 56 miljoen inwoners in een straal van 250 km Meer dan 60 % van de Europese koopkracht in een straal van 500 km. Nabij Liège Airport, 10de vrachtluchthaven in Europa Strategische ligging bij uitstek. In het centrum van het netwerk Rijn – Schelde – Maas

Faciliteiten van Liège Trilogiport Containerterminal van meer dan 15 ha, Binnendok, Beveiligde toegang tot zeeschepen, Dagelijkse containerpendeldiensten over de binnenwateren naar de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam, Verbindingen met het hele Europese binnenvaartnet, Spoorwegverbindingen, Douanediensten,… Faciliteiten van Liège Trilogiport

Dankzij Liège Trilogiport kan de haven van Luik uw bedrijf vanaf eind 2008 ontvangen op een unieke site in Europa die voorzien is van alle nodige infrastructuur voor het gecombineerd vervoer. Wij hopen vanaf eind 2008 de eerste ondernemingen op “Liège Trilogiport” te kunnen ontvangen met de nadruk op activiteiten met hoge toegevoegde waarde, die werkgelegenheid scheppen en gebruik maken van de waterweg.

Voornaamste doelstellingen van Liège Trilogiport Aantrekken van: Ondernemingen die gebruik maken van de waterweg Europese distributiecentra Activiteiten met hoge toegevoegde waarde Het is onze bedoeling nieuwe investeerders aan te trekken door hen infrastructuur ter beschikking te stellen die het gebruik mogelijk maakt van een vervoerwijze die tegelijk voordelig en milieuvriendelijk is: de waterweg. 

Liège Trilogiport : uitstalraam van Luikse herstructurering Potentieel op termijn: 200.000 teu per jaar Een economische pool van meer dan 2.000 directe banen genereren Bron: studie van het Office de Promotion des Voies Navigables Volgens een studie van het Office de Promotion des Voies Navigables uit 2003 bezit het Trilogiport-project een buitengewoon potentieel. Meer dan 200.000 teu per jaar Meer dan 2.000 directe banen in de distributiecentra van de achterliggende zones. Liège Trilogiport is dus een uitzonderlijk project voor Wallonië!

Economisch samenwerkingsverband De zeehaven van Antwerpen, de Autonome haven van Luik, SPI + (de economische operator van de provincie Luik) hebben zich verenigd in het kader van een overeenkomst voor Economisch Samenwerkingsverband (ESV) voor de ontwikkeling van «Liège Trilogiport ». De vereniging van een binnenhaven, Luik, en een zeehaven, Antwerpen, is een première voor België!  Er werd een werkgroep opgericht (Spi + - economische operator van de provincie Luik -, de haven van Antwerpen en wijzelf) en er werd een ESV-overeenkomst gesloten voor het beheer van de commercialisatie van deze zone.

Doelstellingen van het ESV Klanten van de haven van Antwerpen die geen zeekade nodig hebben, de mogelijkheid bieden zich in het natuurlijk achterland van de haven te vestigen, wat het multimodaal vervoer van en naar Antwerpen zal ontwikkelen, De mobiliteit bij het binnenkomen en verlaten van Antwerpen verbeteren, de Autonome haven van Luik voordeel laten halen van de vestiging op haar terreinen van grote internationale ondernemingen die aangetrokken worden door het belang van de haven van Antwerpen, en een betere basis geven aan het internationale karakter van de Autonome haven van Luik, SPI+ op zoek laten gaan naar industriële eenheden of diensten die een meerwaarde kunnen opleveren voor de economie van de provincie Luik. Dit economisch samenwerkingsverband zal onder meer tot doel hebben klanten van de haven van Antwerpen maar ook van de haven van Rotterdam, die geen zeekade nodig hebben, de mogelijkheid te geven zich in het natuurlijk achterland te vestigen. Dat zou de Autonome haven van Luik voordeel moeten laten halen van de vestiging op haar terreinen van grote internationale ondernemingen die aangetrokken worden door het belang van de haven van Antwerpen, en een betere basis moeten geven aan het internationale karakter van de Autonome haven van Luik.

Liège Trilogiport gevisualiseerd Dankzij dit belangrijke project zal de Autonome haven van Luik in de toekomst nog nieuwe ondernemingen kunnen ontvangen en de groei van haar binnenvaarttrafiek kunnen versterken, en tegelijk voor een duurzame ontwikkeling van de Luikse regio kunnen zorgen. Als echt «logistiek dorp» in hartje Europa, is Liège Trilogiport een van de eerste Luikse acties op het gebied van economische herstructurering. Dames en heren,…. ……met haar ideale ligging op 15 u van Antwerpen en met haar toekomstprojecten wekt de Autonome haven van Luik steeds meer belangstelling. De toekomst ziet er dus goed uit. Ik dank u voor uw aandacht.

Dank u voor uw aandacht!