Religie en Natuur DHO-Symposium 29 november 2007 Verdiepingssessie Cathrien de Pater Disclaimer: 1.Deze presentatie is geen pleidooi voor of tegen wat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
JOUW RELIGIE HEEFT GEEN ENKEL BELANG
Advertisements

School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
De beroemdste persoon die er is …
Hindoeïsme en reïncarnatie
Levensbeschouwing Welkom
C entrum I ntercultureel M anagement I nternationale C ommunicatie C entrum I ntercultureel M anagement I nternationale C ommunicatie.
Je hebt een keuze: Welke kant ga jij op?
ONTMOETING ZET JE OP WEG OKTOBERCAMPAGNE 2012 ontmoeting  dialoog  solidariteit.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
ZWART Samenwerkings-Ontwikkeling WIT Leren en ontwikkelen ‘in het zwart’ Gebaseerd op ervaringen in Zambia, Centraal Afrika.
Duurzame Stad hoe ziet een gezonde, leefbare stad er in de toekomst uit? Lieke Michiels van Kessenich.
Wat is de zin van ons leven?
Vreemde werelden: India
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Cultuur en mensen in de bewoonde wereld
De christelijke boodschap
Harry Potter en de schepping
Gemeenteopbouw door werken met gemeenthema’s Hans Burger
Cultuurgebieden.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
II. Rekenen tot 1000.
Filosofie, Theologie, Religiestudies, Islam en Arabisch
Onderwijs en democatisch burgerschap
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
Bewoning tot aan het eind van de IJstijd
Heilige Geest Hij is Degene die ervoor zorgde dat taalbarrières tijdens het Pinksterfeest werden opgeheven. Iedereen verstond elkaar. Maar wie is Hij en.
Religie.
Het ontstaan van de wereld en de mens
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Naar een nieuw model Catechetiek – uur 3. Elementen voor nieuw model Uitdagingen als criteria Verlangen en mysterie als grond Geloof als explicatieve.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
De relevantie van de kerk voor tieners van nu Jeugdleidersconferentie
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Levensbeschouwing en zingeving
Platform voor Religie & Levensbeschouwing Anno 2010
Armoede en Klimaatverandering: Geen oplossing of geen probleem?
Inl. & moderator Em. Prof. Guido Pitsi Emeritiforum KU Leuven 26 januari 2012 HET BOEDDHISME EN ZIJN ONTMOETING MET HET WESTEN Een religie of een filosofie?
Woord van Leven Juni 2014.
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Priscilla, Manoek, Monique & Merel
Chiara Lubich e P. Fabio Ciardi
Westerse wereld.
Christendom. STICHTING: Het Christendom begon ongeveer jaar geleden in wat nu Israël is. STICHTER: Jezus van Nazareth. BELANGRIJKE GESCHRIFTEN: De.
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
De Bijbel De leer Het christelijk leven
Bijbel en Koran.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Bijbel en Koran. Vragen Tot welke religie reken je jezelf? Ben je goed thuis in die religie? Ben je enigszins thuis in de (een) andere religie? Waarom.
Levensbeschouwelijk leren
Economie als religie Aanbid ik de gaven of de gever?
Religie het geloof in God of in goden
Het Belang van Limburg Waar zijn we mee bezig? 09/01/2015 om 06:23 door Eric Donckier VRT-nieuws Monica De Coninck: "Waar zijn we mee bezig?" Auteur:
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
Bepalen de kracht van een masker Houtsoort Houtsoort decoratie decoratie.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
1 Introductie levo.
For a living planet.
Wereldreligies: een geschiedenis van groei tot nu
De toekomst van God volgens de filosofen
Foto huizen Amsterdam.
For a living planet.
Transcript van de presentatie:

Religie en Natuur DHO-Symposium 29 november 2007 Verdiepingssessie Cathrien de Pater Disclaimer: 1.Deze presentatie is geen pleidooi voor of tegen wat voor levensovertuiging dan ook. 2.Het is ook geen poging om religies te ‘gebruiken’ voor een vooropgestelde duurzaamheids- of andere agenda. 3.Verder erkennen we dat geloof en praktijk vaak sterk uiteenlopen. In de eerste presentatie worden centrale thema’s aangeduid. Hoewel we hier en daar verbanden zullen leggen naar de handelings[raktijk, zijn we ons bewust van het risico van onvolledigheid en oversimplificatie hierbij. 4.We erkennen dat ook binnen levensovertuigingen grote verschillen van interpretatie bestaan. De tijd ontbreekt om hier diep op in te gaan. 5.Mochten deelnemers zich storen aan de hier gegeven beschrijving, dan bij voorbaat excuses.

Wat is Religie? Re-ligere van mens, wereld, ‘bovenwereld’; Veel definities, geen sluitende. 7 dimensies (Smart): –practisch-ritueel ) –ervarings/emotioneel ) spiritualiteit –verhalend/mythisch ) –doctrinair/filosofisch –ethisch/wettisch –sociaal/institutioneel –materiëel

Religies in de wereld x 1000: ChristianityChristianity: IslamIslam: Secular/Nonreligious/ Agnostic/Atheist Agnostic/Atheist: Hinduism: Chinese traditional religion: Buddhism: primal-indigenous: African Traditional & Hinduism Chinese traditional religion Buddhism primal-indigenous African Traditional & Diasporic Diasporic: Sikhism: Juche: Spiritism: Judaism:14.00 Baha'i: Jainism:4.200 Shinto: Cao Dai:4.000 Zoroastrianism: Tenrikyo: Neo-Paganism: Unitarian-Universalism: 800 Sikhism Juche Spiritism Judaism Baha'i Jainism Shinto Cao Dai Zoroastrianism Tenrikyo Neo-Paganism Unitarian-Universalism RastafarianismRastafarianism: 600 Scientology:500 Scientology

Inhoud workshop Wat zeggen religies & levensbeschouwingen over natuur? Wie houden zich ermee bezig? Eigen ervaringen uit je werk of persoonlijk leven? Religies: wanneer ‘carrier’ en wanneer ‘barrier’ voor DO?

Wat zeggen Religies over natuur? Christendom Islam Hindoeïsme/Boeddhisme ‘Inheemse Spiritualiteiten’

Christendom & natuur God, Schepping, Mens Relaties: –‘Sacramenteel’ –‘Verbonds’ Rentmeesterschap

Islam & Natuur Bronnen: Qur’an, Hadith; Begrippen: –Tabi’a = Natuur (physis) –Tawhid: eenheid (van God) –Fitra: essentiële aard –Khalifa (‘rentmeesterschap’)

Hindoeïsme/Boeddhisme & Natuur Samsara: wereld = lijden Moksha: verlichting Nirwana: ‘Uitdoving’ Karma: ‘actie’

‘Inheemse spiritualiteiten’ & natuur Heel divers! Moeder aarde/songlines Voorouders? Ecocentrisch?

Recente geschiedenis 1.‘ Ontkenning en ongemak’ 2.Lynn White 1968: ‘The Historical Roots of our Ecological Crisis’ 3.70er jaren: Milieu- en natuurbeweging 4.Voices of the Poor (Wereldbank-survey): 60,000 ondervraagden: grootste vertrouwen is in FBO’s : ‘Forests for People’  Community/Social Forestry, Participatie, Multi-Stakeholderprocessen 6.80er jaren: gescheiden sporen R en N-bewegingen 7.90er jaren: groei aandacht voor spiritualiteit 8.va eind 90er jaren: convergentie R & N  nieuw wetenschapsgebied R&N;  ecospiritualiteit: geleefde praktijk

Vanuit de Kenniswerkers - internationaal: –Schumacher College (UK) Religion and Nature (Taylor): American Academy of Religion (AAR)  Religion and Ecology Studies Group – Forum on Religion and Ecology (Harvard, Tucker & Grim)

Vanuit de Kenniswerkers - in Nederland (1): Sociale wetenschappen & Filosofie: –Visions of Nature (De Groot, v den Born, Nijmegen) –Natuurethiek (Drenthen, Zwart, Nijmegen) –Natuurbeleving (v den Berg, Buijs e.a. Alterra, Wageningen) –Toegepaste Filosofie (Wageningen) –Milieu-educatie (van Koppen, Utrecht) –Milieufilosofie (voorh. Zweers, Utrecht) Aardwetenschappen –Levensbeschouwingen en Natuur (Boersema, VU)

Vanuit de Kenniswerkers - in Nederland (2): Religiewetenschappen, Theologie, Spiritualiteit: –Proefschriften over St. Franciscus, Sally MacFague etc. –bomen India (Nugteren, Tilburg) –Spiritualiteit van bomen: Van Trigt & van Koppen (Wageningen) –Spiritualiteit en natuur: de Witt (Nijmegen) –Topervaringen & Jongeren (Alterra, Wageningen) UVA Fac. Geesteswetenschappen  –Hermetische Geschiedenis & Nieuwe Esoterische stromingen (Hanegraaff, von Stuckradt)

Vanuit de praktijk Geleefde (milieu)spiritualiteit: Franciscaanse Milieuspiritualiteit (Stoutenburg, de Wonne) Benedictijnse leefregel Amish, Hutterites (USA) Beleid & Politiek: WWF: Living Planet IUCN: Saced Sites St. Kerk en Grond, Nederland Zegenen van rivieren: Patriarch Bartholomeos I van Instanbul  Amazone 2006 –Ontwikkelingssamenwerking: »OIKOS/Kenniscentrum Religie & Ontwikkeling  Wereldbank – dialoog met Faith-Based Organisations)

‘Nieuwe esoterische stromingen’ Natuurbeleving: –Natuurcollege (Irene van Lippe) –Ecotherapie (Andeweg) –Ontmoeting met bomen (Kooistra) –Netwerken Energetische Landbouw –Etc. ‘Self-based ecospirituality’ (de Groot) ‘ecospirituele zelfcreatie’ (Vintges)

Case India ‘Mijnbouw’ van oude teksten buiten context = subjectief; Mobiliseren religieuze mythen & riten kan terugkaatsen; ‘Gebruik’ religie in multiculturele, seculiere maatschappij? Ahimsa (‘geweldloosheid’) Samtosha (‘zelfbeperking’) ‘geo-piety’, heilige bossen & plaatsen (Nugteren, 2007)

VRAGEN 1.Kan je uit je eigen werkpraktijk een ervaring noemen met de koppeling tussen religie en natuur? 2.Was deze ervaring: a.positief b.negatief of c.neutraal/allebei?

Rol van religies in DO? Dialoog Voorstel: Back office – Front office DO: Issues R/L

Caveats / pas op voor: Wat kan wel? Instrumentalisme - Dialoog (‘gebruik’ voor eigen agenda) Essentialisme- Oog voor feiten & cultuur (‘inheemse religies houden van Moeder Aarde’) Generalisering- Oog voor identiteit & emotie (‘u bent moslim / hindoe / christen, dus…’) Missionarisme- Respect (‘als iedereen boeddhist / humanist / … zou worden, werd de wereld duurzaam’)

DANK U WEL!