Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

HET DENDRON COLLEGE.
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Ga? 2010.
Informatieavond 22 april 2013
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Presentatie Procedure naar het VO
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Informatieavond.
<Naam spreker en school/ gemeente
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
HET DENDRON COLLEGE.
  Droogbed (+) cursus.
Pastoraal op school.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Brede School Rotterdam
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Het leerkansenprofiel in Den Haag
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Welkom op de ouderavond van klas 3
Sociale media op school
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Informatieavond schooltijden
Actieonderzoek instructietafel.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Project erfgoededucatie
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Welkom in klas VQ Mentoren:
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Wat gaat er allemaal veranderen?
Presentatie Locatie Lemmer
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
Basisschool Kronenburgh
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Welkom.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Welkom Leo Bruggeman teamleider: basis-kader praktijkonderwijs.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Educatiecentrum in een krottenwijk in Bangladesh
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Freekids Kinderopvang
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Presentatie voor teams Oktober 2018
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009

Sfeerimpressie aan de hand van videobeelden en foto’s Onderwijssysteem in Zweden (Hendri Last) Onderwijsconcept bezochte scholen (Dirk van Garderen) Identiteit (Leo van Lagen) Brede school (Pieter Moens) Afsluiting & vervolg (Dick Both)

Sfeerimpressie aan de hand van videobeelden en foto’s videobestand

Onderwijssysteem in Zweden Zweedse kinderen zijn leerplichtig vanaf 7 jaar Peuterspeelzaal voor 1 – 5 jarigen ( 95 % ) participatie ouders Schakelklas voor 6 jarigen (combinatie spelen en leren) Basisschool voor 7 - 15 jaar (grundskola) Na het basisonderwijs gaan leerlingen naar het gymnasium. verzamelnaam voor alle vervolgopleidingen Alle leerlingen krijgen en gratis warme maaltijd aangeboden Grote drogers voor natte kleding

onderwijs. Er zijn wel speciaal onderwijs scholen. Speciaal onderwijs is gedeeltelijk geïntegreerd in reguliere onderwijs. Er zijn wel speciaal onderwijs scholen. Buitenschoolse opvang Voor 1 tot 5 jarigen is er kinderdagopvang (förskola) Moeders hebben 16 maanden zwangerschapsverlof Fritid (7 t / m 9 jaar) (scholen moeten dit aanbieden) Fritidsclub (vanaf 10 jaar) georganiseerd door gemeente of particuliere organisatie. Vaak wordt er maar tot 13.00 uur les gegeven.

Onderwijsconcept bezochte scholen Idee – doelstelling ‘Ons idee of doel is bij te dragen aan sterke kansen in het leven door middel van onderwijs en leren.’ Visie ‘Een sterke gemeenschap met verantwoordelijke bewuste burgers, die de juiste keuzes maken.’ Leidend Nationaal curriculum Persoonlijke doelen –individueel ontwikkelingsplan Vittra’s onderwijsmodel Doelen van Vittra Gemeentelijke doelstelling

Individuele ontwikkeling Kennis Leerhouding Doelen van Vittra Individuele ontwikkeling Kennis Leerhouding Kennisontwikkeling Bloom’s taxonomy Vittra’s onderwijsmodel Persoonlijke ontwikkeling Een levendige werkcultuur Een uitdagende leersituatie

Persoonlijke/individuele ontwikkeling Vier introductieweken – trainingskamp Ervaring en kennis - verleden Doelstelling – obstakels en kansen Motivatie – sterke en zwakke kanten Leren – manier van leren / studeren Training – werkhouding / omgaan met de ander / gebruik van het Vittraboek Vittraboek Doelstellingen per jaar Doelstellingen per week Planning per week Gesprek met de mentor ‘Huiswerk’ Contact me de ouders ‘Wanneer de tijd komt voor onze studenten om verder te gaan in het leven, zijn ze goed voorbereid op de uitdagingen die ze zullen ontmoeten.’

Christelijk onderwijs in Zweden Identiteit Christelijk onderwijs in Zweden Bezoek op de Södermalmskyrkans Kristna Skola Stockholm

Christelijk onderwijs in Zweden Christelijk onderwijs niet vanzelfsprekend Bo Nyberg, vertegenwoordiger van Chr. Scholen in Nationale Onderwijsraad 60 scholen Anders Dunemyr: geen chr. PABO

Christelijk onderwijs in Zweden Leopold Landström, schoolpastor Hoe krijgt de christelijke identiteit gestalte? dagopening met personeel In klas: godsdienstles een korte preek En verder? Opvattingen moeten neutraal worden aangeboden

Christelijk onderwijs in Zweden Anders Dunemyr, directeur christelijke Södermalmskyrkans Kristna Skola Stockholm twaalfde plaats op ranglijst beste Zweedse scholen Kwaliteitsbeoordeling door studenten Sollicitatieprocedure

Christelijk onderwijs in Zweden Enkele dia’s

Christelijk onderwijs in Zweden

Christelijk onderwijs in Zweden

Christelijk onderwijs in Zweden

Christelijk onderwijs in Zweden

Christelijk onderwijs in Zweden Afsluiting: zijn we werkelijk blij met onze scholen? politieke ontwikkelingen: straks nog subsidie? hoe laten we zien: christelijk onderwijs onmisbaar voor samenleving!! vraag van Bo Nyberg: ………………

Afsluiting & vervolg (Dick Both) Brede school (Pieter Moens) Afsluiting & vervolg (Dick Both)

Vragen ?