Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Sfeerimpressie aan de hand van videobeelden en foto’s Onderwijssysteem in Zweden (Hendri Last) Onderwijsconcept bezochte scholen (Dirk van Garderen) Identiteit (Leo van Lagen) Brede school (Pieter Moens) Afsluiting & vervolg (Dick Both)
Sfeerimpressie aan de hand van videobeelden en foto’s videobestand
Onderwijssysteem in Zweden Zweedse kinderen zijn leerplichtig vanaf 7 jaar Peuterspeelzaal voor 1 – 5 jarigen ( 95 % ) participatie ouders Schakelklas voor 6 jarigen (combinatie spelen en leren) Basisschool voor 7 - 15 jaar (grundskola) Na het basisonderwijs gaan leerlingen naar het gymnasium. verzamelnaam voor alle vervolgopleidingen Alle leerlingen krijgen en gratis warme maaltijd aangeboden Grote drogers voor natte kleding
onderwijs. Er zijn wel speciaal onderwijs scholen. Speciaal onderwijs is gedeeltelijk geïntegreerd in reguliere onderwijs. Er zijn wel speciaal onderwijs scholen. Buitenschoolse opvang Voor 1 tot 5 jarigen is er kinderdagopvang (förskola) Moeders hebben 16 maanden zwangerschapsverlof Fritid (7 t / m 9 jaar) (scholen moeten dit aanbieden) Fritidsclub (vanaf 10 jaar) georganiseerd door gemeente of particuliere organisatie. Vaak wordt er maar tot 13.00 uur les gegeven.
Onderwijsconcept bezochte scholen Idee – doelstelling ‘Ons idee of doel is bij te dragen aan sterke kansen in het leven door middel van onderwijs en leren.’ Visie ‘Een sterke gemeenschap met verantwoordelijke bewuste burgers, die de juiste keuzes maken.’ Leidend Nationaal curriculum Persoonlijke doelen –individueel ontwikkelingsplan Vittra’s onderwijsmodel Doelen van Vittra Gemeentelijke doelstelling
Individuele ontwikkeling Kennis Leerhouding Doelen van Vittra Individuele ontwikkeling Kennis Leerhouding Kennisontwikkeling Bloom’s taxonomy Vittra’s onderwijsmodel Persoonlijke ontwikkeling Een levendige werkcultuur Een uitdagende leersituatie
Persoonlijke/individuele ontwikkeling Vier introductieweken – trainingskamp Ervaring en kennis - verleden Doelstelling – obstakels en kansen Motivatie – sterke en zwakke kanten Leren – manier van leren / studeren Training – werkhouding / omgaan met de ander / gebruik van het Vittraboek Vittraboek Doelstellingen per jaar Doelstellingen per week Planning per week Gesprek met de mentor ‘Huiswerk’ Contact me de ouders ‘Wanneer de tijd komt voor onze studenten om verder te gaan in het leven, zijn ze goed voorbereid op de uitdagingen die ze zullen ontmoeten.’
Christelijk onderwijs in Zweden Identiteit Christelijk onderwijs in Zweden Bezoek op de Södermalmskyrkans Kristna Skola Stockholm
Christelijk onderwijs in Zweden Christelijk onderwijs niet vanzelfsprekend Bo Nyberg, vertegenwoordiger van Chr. Scholen in Nationale Onderwijsraad 60 scholen Anders Dunemyr: geen chr. PABO
Christelijk onderwijs in Zweden Leopold Landström, schoolpastor Hoe krijgt de christelijke identiteit gestalte? dagopening met personeel In klas: godsdienstles een korte preek En verder? Opvattingen moeten neutraal worden aangeboden
Christelijk onderwijs in Zweden Anders Dunemyr, directeur christelijke Södermalmskyrkans Kristna Skola Stockholm twaalfde plaats op ranglijst beste Zweedse scholen Kwaliteitsbeoordeling door studenten Sollicitatieprocedure
Christelijk onderwijs in Zweden Enkele dia’s
Christelijk onderwijs in Zweden
Christelijk onderwijs in Zweden
Christelijk onderwijs in Zweden
Christelijk onderwijs in Zweden
Christelijk onderwijs in Zweden Afsluiting: zijn we werkelijk blij met onze scholen? politieke ontwikkelingen: straks nog subsidie? hoe laten we zien: christelijk onderwijs onmisbaar voor samenleving!! vraag van Bo Nyberg: ………………
Afsluiting & vervolg (Dick Both) Brede school (Pieter Moens) Afsluiting & vervolg (Dick Both)
Vragen ?