Master Leren & Innoveren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Edushock leerfestival
Handelingsgericht werken en de IB
Overgang van PO naar VO Let op!
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
De “ leraar” als rolmodel
Ontwerpprojecten In de praktijk
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
VTB Technasium Vakcollege
Welkom op de Ouderavond klas 4
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Van leerdoel naar leeropbrengst
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Het Hooghuis locatie De Singel
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Voorlichting Kellebeek College
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Een project van de Korengroep
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
moderniseren van het curriculum.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Programma uurOntvangst met verjaardagstaart uurOfficiële opening en presentatie van de resultaten van 1 jaar kwartier maken uurCarrousel.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 23 september 2014.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
De puzzel past steeds beter
Startcollege B2 Psychologie
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Haagse Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Hoofdvestiging HHS 13 faculteiten studenten medewerkers 4 vestigingen Hoofdvestiging Zoetermeer.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Master Leren & Innoveren Voorlichting 19 mei 2016 Saxion.nl/mli Master Leren & Innoveren.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Product van TU Delft, SEC
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Academie voor Bouw & Infra
Product van TU Delft, SEC
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Master Leren & Innoveren Voorlichting 19 maart 2014 & 15 april 2014

Programma Welkom en introductie De master Leren & Innoveren in het kort Opzet: leerlijnen en blokken Ervaringen Toelating en kosten Vragen?!

De master in het kort Voor ervaren docenten die pedagogisch en didactisch zijn toegerust In het bezit van een lerarenbevoegdheid of hbo/wo Die gericht zijn op verbetering van het onderwijs in de eigen groep, klas, afdeling, academie of opleiding En die aan de slag willen op hun eigen school of academie, op een verantwoorde wijze, met kennis van zaken

De ambities Eigen onderwijs samen met anderen systematisch verbeteren en ontwikkelen Ten behoeve van - Eigen professionalisering - Schoolontwikkeling

Je ontwikkelt je (verder) tot… een… …inspirerende, innovatieve, resultaatgerichte, ontwerpende, onderzoekende, professionaliserende… …masterdocent

De rollen van de masterdocent De masterdocent vervult in zijn eigen praktijk vier rollen. Hij is… Excellente docent Ontwikkelaar en ontwerper Onderzoeker (van opbrengsten) Begeleider van collega’s

MLI is een professionele master Professionele master: bedoeld voor beroepsbeoefenaren. Theorie is om te gebruiken (praktijktheorie) Academische master: gericht op onderzoekers. Uitbreiding van theoretische kennis van een verklarende theorie

Welke vaardigheden en kennis? Vaardigheden ontwikkelen: Onderzoeken van de onderwijspraktijk Ontwerpen en innoveren van onderwijs Evalueren van de onderwijsverbetering Begeleiden en professionaliseren van collega’s kennis op doen van pedagogiek, didactiek, toegepaste psychologie, onderwijskunde

Opzet van de opleiding - proces 4 fasen in 4 semesters over 2 jaar. Deze vallen samen met de onderwijskundige ontwerpcyclus Probleem identificeren en analyseren Ontwerpen, plan van aanpak Uitproberen, evalueren Aanbevelingen doen, implementeren

Opzet van de opleiding - Inhoud Toepassingsgerichte leerlijnen in elk blok: Ontwerpen en innoveren (13 ec) Onderzoek (12 ec) Onderwijs (15 ec) Toepassing in: Project (20 ec) In eigen praktijk Volgens Onderwijskundige Ontwerpcyclus

Blok I Probleem identificeren en analyseren   Blok II Plan van aanpak maken Blok III Ontwerpen en uitproberen Blok IV Verbeteren en verspreiden Ec’s per leerlijn Ontwerpen en innoveren 3 4 2 13 Onderzoek 12 Onderwijs 5 15 Project 20 Ec’s per blok 60

code Vakken   1 A Probleem identificeren en analyseren 1 B Literatuuronderzoek 1 C Effectief onderwijzen en leren: onderzoeken en theorieën 1 D Eigen project 1 2 A Ontwerpen: pilotontwerp 2 B Meetinstrumenten 2 C Digitale didactiek 2 DW Eigen project 2.1 2 DP Eigen project 2.2 3 A Ontwerpen: aanbevelingen herontwerp 3 B Dataverwerking en analyse 3 C Teamcoaching 3 D Eigen project 3 4 A Ontwerpen: implementatie 4 B Capita selecta 4 C Effectief onderwijzen en leren: assessment 4DW Eigen project 4.1 4DP Eigen project 4.2

Studiebelasting De master is 60 ec’s in 2 jaar (30 per jaar)) 15 ec per half jaar (semester/fase) Studiebelasting ca. 20 uur per week Verdeeld over toepassingsgerichte werkvormen: Hoor-, werkcolleges, practica (max. 4u per week) Opdrachten Zelfstudie Project Toetsen

Het eerste semester, Blok 1: Probleem identificeren en analyseren Leerlijn: Ontwerpen en innoveren Onderwerpen: Ontwerpmodellen en –aanpak (niet) Onderwijskundige problemen Collegiale omgang en leiding geven Analyses (probleem, context, doelgroep, krachtenveld, discrepantie) Kariene Mittendorff Werkvormen: -Workshops en praktica gericht op het project -Zelfstudie -Opdrachten Toetsvorm: opdrachten in portfolio MMark Gellevij

Blok 1:Onderzoek Laurence Leerlijn: Onderzoek Guerin Onderwerpen: Kennisdomeinen onderscheiden en zoektermen definieren Bronnen selecteren, kwaliteit bepalen en benutten Opbouw van een theoretisch kader Onderzoeksmethodologie en statistiek gericht op brongebruik Werkvormen: Practica bronnen zoeken en gebruiken gericht op project Hoor/werkcolleges en zelfstudie Toetsvorm: opdracht in portfolio

Blok 1: Onderwijs Leerlijn: Onderwijs Symen van der Zee Onderwerpen: Essentials of educational psychology Learning Behaviorism Sociale Learning Theory Information Processing Theory Constructivism Sociocultural Theory Implicit learning Explicit learning Cognition Memory Storage Retrieval Declarative knowledge Procedural knowledge Rote learning Meaningful learning Elaboration Retrieval cues Mnemonic Learning disability Response Stimulus Cueing Positive reinforcement Extrinsic reinforcer Intrinsic reinforcer Punishment Situated learning and cognition Culture shock Community of learners Multicultural education Metacognition Self questioning/asking Self-regulation Transfer Problem solving Creativity Problem-based learning Sensitive period Zone of proximal development Distributed intelligence Discovery earning Cognitive apprenticeship Motivation theories Motivation Affect Anxiety Self-efficacy Mastery goal Attribution Self-fulfilling prophecy Personality Peer pressure Popular student Neglected student Shame Teacher directed instruction Learner directed instruction Sense Classroom management Classroom Climate of community Misbehavior response Werkvormen: Interactieve hoorcolleges Toetsvorm: Toetsen (halverwege en eind) of opdrachten Andere thema’s in deze lijn: digitale didactiek, toetsen en beoordelen, teamcoaching

Blok 1: Project Het project van onderwijsverberering in eigen school staat centraal. De student komt zelf met een projectvoorstel. Het geleerde wordt toegepast in het project: Het project is voldoende complex (je werkt er 2 jaar aan) Het project is onderwijskundig van aard Het project is realistisch en haalbaar Het project wordt in semester 3 in praktijk gebracht (eerste helft schooljaar 2014-2015) De eigen school ondersteunt het project De student participeert zelf in het project en is leading

Voorbeelden van projecten Professionaliseren docenten studieloopbaanbegleiding (MBO) Gebruik van ict-middelen bij rekenen en taal (BO) Naar ontwikkelingsgericht leren (BO) Ondersteuning keuze bètavakken (VO) (Ver)nieuw(d)e curricula/vakken: - Productietechnieken (HBO) - Engels geïntegreerd in basiscurriculum (HBO) - Ontwikkeling van het vak science in het (VO) Toetspraktijk verbeteren (MBO) Aansluiting mbo-hbo (HBO) Hoogbegaafdheidslijn opzetten (PO) Ontwikkelen van een exellentietraject (HBO) Leerlijn internationalisering opzetten(VO)

Begeleiding Lesgevende docenten Begeleider van het project (docenten of andere experts) Medewerking/ facilitering/ ondersteunig van je school of opleiding Course director (algemene zaken) Bureau Professionalisering (praktische zaken) Academic director (inhoudelijke zaken)

Het team: Kenniscentrum Onderwijsinnovatie Dalton Onderwijsvernieuwing Patrick Sins, Laurence Guerin Reken- en wiskunde didactiek Diny van Aalsvoort Toetsing en Assessment Gerard Straetmans Innovatief en effectief onderwijs Kariene Mittendorff, Mark Gellevij, Simone van der Donk, Jolise ‘t Mannetje, Karin Truijen Wetenschap en Techniek Symen van der Zee Bureau Professionalisering Bart Schuurmans Willem Verdaasdonk

Lestijden en locatie Maandag in reguliere schoolweken Lesplaats: Deventer 32 lesweken per jaar in 4 kwartielen middag 14.30 – 16.30 pauze 16.30 – 17.30 avond 17.30 – 19.30

Toelatingsprocedure 0 orienterend gesprek 1 schriftelijke aanmelding intake-opdracht 2 intakegesprek (kennismaking, bespreken project,ondersteuning, tijd) besluitvorming 3 inschrijving/ aanmelden studielink

Kosten Collegejaar 1: 3950 euro Collegejaar 2: 3950 euro Evt. daarna : 1000 euro Inschrijfkosten: 150 (eenmalig) De master komt in aanmerking voor de lerarenbeurs!

Vragen?