Inventarisatie van belangrijke ontwikkelingen in de markt, die relevant zijn voor het bedrijfsleven en het onderwijs. Wat betekent dit voor de illustraties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Joke Jansen voorzitter HBO-I
Opdracht 1 Waarom is het voor een onderneming belangrijk om een strategie te hebben? Zonder strategie is het niet duidelijk voor het de organisatie hoe.
Trajectbegeleiding levenslang en levensbreed leren
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Centre of Innovation and Services (CIS)
Marketingplanning en -strategie
Prahalad & Hamal © 2004 Capgemini - All rights reserved
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
LEADERS ONLINE Presentatie VRC zomer 2013 War for talent Verandering arbeids- relaties Baby- boomer vertrekt Generatie Z komt eraan Arbeidsmarkt Andere.
De waarde van Open Data Sander Smit – Logica John Vester – Logica 1.
Het maken van een PR/Marketingplan
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Information Management
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Priva creating a climate for growth. Priva creëert duurzame oplossingen voor de groeiende vraag naar schaarse hulpbronnen als energie en water door met.
CRM in Nederland Trends en Vooruitzichten Utrecht 23 januari 2008.
LWP Portfolio Intersectoraal onderwijs
Bedrijfsleven en onderwijs: “een paar apart”. Agenda Wat is ICT~Office Wat is het CIO Platform Waarom zijn we niet één Waar wel samen voor B.V. Nederland.
Interne titel.
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 6.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Ontwikkelingen in de Klinische Fysica 5 oktober 2005
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
© Pearson Education Benelux, 2003
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
Informatie Management 1 College 2 Programma vandaag:  Relevante Strategische Problemen / Vraagstukken / Uitdagingen (PVU)  Trends in ICT?  Rode draad.
Vak voor Vak een Learning Analytics dashboard. het Learning Analytics dashboard  Visueel  High-Level  Dynamisch  Data-driven: gebaseerd op (historische)
Realistische dromen Margo Trappenburg 11 oktober 2010.
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
Wereldburgerschap en honours
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Laat teams excelleren Ellen Reehorst co-creator eduScrum
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
Levenscyclus ondernemer/onderneming
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Beyond Object-Orientation?
Dirk Jan van den Berg, Voorzitter College van Bestuur TU Delft. De Kracht van Delft editie 2008 TU-Delft – Kracht van Delft 2008.
 A-94 A-94.
50.
Technology for health Welkom op onze 6e bijeenkomst!!
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
ONDERWIJS JONGEREN EN DE WERELD VAN ICT Jan Dirk Schagen Renée Prins De Haagse Onderwijsdag 7 november 2013.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
NIVE / NVIM Masterclass 6 maart 2014 Prof. dr. mr. Leo Witvliet Nyenrode Business Universiteit Instituut Interventie Management.
Voorlichting HAVO top 16 februari Kiezen voor de opleiding HAVO top? Belangrijke keuzemomenten: –Wat kies ik na MAVO 4? –Wat kies ik na eerste jaar.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
aantrekkingskracht van informatica
Begeleiden van Praktijkonderzoek
relatief marktaandeel
Naam: Luuk Rötjes Klas: 3MA1
Organogram Algemeen Directeur
Business IT en management (Bedrijfskundige informatica)
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

Inventarisatie van belangrijke ontwikkelingen in de markt, die relevant zijn voor het bedrijfsleven en het onderwijs. Wat betekent dit voor de illustraties in de Bachelor of ICT Jan Dirk Schagen –Lid C-team hbo-i –Hoofd opleiding Technische Informatica Haagse Hogeschool / THRijswijk

De NOAG-ict schetst een beeld van Nederlands ICT-onderzoek tot Interessant is dat het ICT-onderzoek (dus nieuwe ontwikkelingen) zijn opgehangen aan een ICT-themaboom.

Noordam beschrijft in zijn boek “Trends in ICT” verschillende methodieken om de rijpheid van een technologie aan te geven. Één daarvan is gebaseerd op de Boston- matrix. Noordam doet dit op basis van het 4 R’en model (gebaseerd op rumours, research, resources en readyfor business). De Boston-matrix vergelijkt groeipotentie met rendement (winstverwachting). Hierdoor onstaan 4 categorien: question marks, stars, cash cows en dogs.

Gartner publiceert jaarlijks de Hype-cycle for Emerging Technologies. Een technologie doorloopt in het model 5 fasen: - Technology Trigger - Peak of Inflated Expectations - Trough of Disillusionment - Slope of Enlightenment - Plateau of Productivity

Bachelor of ICT: illustraties Beschrijf beroep en context, gebaseerd op nieuwe ontwikkelingen opleidingsbrochure van 2015 Alumnibijeenkomst in 2020