Presentatie bij “A study of conventional flight controls versus fly-by-wire” Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Deel 1, Blok 2, Datacommunicatie
Masterclass SIEMENS 1 Industriële bussen, netwerken
Procescontrole.
That fits your bodydat past bij je lichaam © ambroise, 2005, Gebruik van een protocol voor de selectie van beenorthesen Gebruik van een.
Virtuele arbeid Hfst 15 Hans Welleman.
Inhoud Ontzorgen Rekenvoorbeeld: gezin van 4 personen
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
FESTO MecLab Werkplekbespreking MecLab stations van FESTO Didactic.
Wat verbruikt een vliegtuig?
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Noteview / Handout Welkom!
Les 6 : MODULE 1 Belastingen
HOOFDSTUK 12 Media.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
BESTURINGS SYSTEMEN Vincent Naessens.
Physics of Fluids – 2e college
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Topic: elektronica algemeen Wat ? elektronika: verwerken en overdragen van informatie vervat in elektromagnetische grootheden –verwerken: uitvoeren algoritme.
Onderwerpen van deze presentatie
2 juli 2010 J.Wouters.  Huidige systeem op TX 68  Ontwikkelingen  Cijfers.
Project ‘Six Mix’ Hogeschool van Amsterdam
(11,25;10) (10,15) (10,16) Totaal 7 lijnen getekend.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Overal ter wereld schieten vrijheidsstrijders
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave (pagina 396)
Digitale overzetting van beweging The mosFET strikes back.
kosten break-even-analyse grafisch
Les 6 : MODULE 1 Belastingen
Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten:
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
IndraDrive - Sales Forum 2003
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Wrijvingskracht en normaal kracht toegepast
Welkom. inhoud presentatie wat is een Micro Mouse controller motoren sensoren hardware software voeding leerwinst.
De wetten van Newton Theorie 1642 – 1727 Sir Isaac Newton.
Kracht bij enkele soorten bewegingen
Ontwerp steekfiets J-Design.
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Hoeveelheidsaanpassing II
Hoofdstuk 11 Kostenstructuur.
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
DE ECONOMISCHE BENADERING. KEUZE VAN ONDERHOUD  Het onderhoud van uw wegen stelt de veel duurdere optie van verwijderen (uitbreken/ frezen) en herplaatsen.
Management Accounting Management Control
Alle kosten op een rij Kosten.
Financiering en inkoop H5 Exploitatiebegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Cv = F u  F = Cvu  F = Cv(el - bl) u = (el - bl)
Controllers en automatisatie
Break-even analyse Hoeveel moet ik minimaal produceren om geen verlies te maken?= p.
HOOFDSTUK 7 ONZE KOSTEN & BATEN
TO = P*Q TO = 8q TO = Totale opbrengst q = hoeveelheid 8 = de prijs qTO
Update 2011 Ellen van Kooten en Laila el Hannouchi Bedrijfseconomie voor de Horeca deel 1 Paragraaf 6.4.
Toegepast rekenen HEO Algebra. Rekenen met letters Bedrijf rekent €20 voorrijkosten en € 50 per uur voor arbeid. Kosten bedragen: €20 + € 50 * aantal.
Financiering Hoofdstuk 3 Verschillenanalyse. Inhoud 1 Het resultaat van een onderneming berekenen 2 Begrotingen en budgetten 3 Verschillenanalyse 4 Financiële.
verwarring begrippen omzet of winst
HUISWERK: Boek M&O hoofdstuk 11, opgave (4 dus nog niet!)
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Begroten & Budgetteren
Huiswerk: Hoofdstuk 11 m&o boek, opgave 1 Oefenopgave 2 (stencil)
Break-Even Hoofdstuk 11 M&O.
Hoofdstuk Break-evenpoint
Hoofdstuk Kosten indelen
Financiering en inkoop
Financieel 2.
Rise of the Sun ! SecondSun Michael Smet.
Amsterdam  Atlanta (USA)
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Presentatie bij “A study of conventional flight controls versus fly-by-wire” Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

De projectopdracht Een bestaande vliegmaatschappij wil een dat AIC voor hen uitzoekt of het voor hen rendabel is om het conventionele flight control systeem van de B737 te modificeren tot een fly-by-wire systeem, zoals deze al in de A320 bestaat. Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Inhoud presentatie Theorie aerodynamica Flight controls Cessna Flight controls B737 Flight controls A320 Functieonderzoek en eisenpakket Technische en financiële haalbaarheid Conclusie en aanbeveling Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Theorie aerodynamica Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Theorie aerodynamica Continuïteitswet ρ1∙ A1∙ V1 = ρ1∙ A2∙ V2 Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Theorie aerodynamica Wet van Bernoulli Pstatisch + Pdynamisch = constant Pstatisch = P0 + ρ ∙ g ∙ h Pdynamisch = ½ ∙ ρ∙ V2 Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Theorie aerodynamica Reynolds getal Re = Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Theorie aerodynamica Lift Drag L = CL . ½ . ρ . V2 . S D = CD . ½ . ρ . V2 . S Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Theorie aerodynamica Geometrie vleugelprofiel Stroming Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Theorie aerodynamica Krachten op een vliegtuig Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Flight controls In een Cessna 172 Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Primary Flight Controls Aileron Elevator Rudder Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Elevator Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Secondary Flight Controls Flaps Trim tab Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Conventioneel besturingssysteem Boeing 737 Conventioneel besturingssysteem Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Boeing 737 Primary flight controls Secondary flight controls Flight spoilers Ground spoilers LE Flaps Rudder LE Slats TE Flaps Stabilizer Aileron Elevator Primary flight controls Secondary flight controls Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Aansturing flight controls Mechanische kabels Hydraulische systemen Elektrische motoren Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Mechanische systemen Ailerons, elevator & rudder FCU PCU FC Aileron transfer mechanism Elevator control column override mechanism Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Hydraulische systemen Systeem A Systeem B Standby systeem PTU Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Elevator Dwars-as, stampen Twee elevators Horizontal stabilizer Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Elevator schematisch Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Werking elevator Beweging Overbrenging EFCU PCU Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Fly-by-wire uitvoering Airbus A320 Fly-by-wire uitvoering Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Computersystemen ELAC SEC FAC SFCC FMGC FCDC Welke computers van toepassing op de elevator? Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

A320 Elevator oppervlak Lay-out Elevator (THS) Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Computersignalen Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David . Afbeelding van computer -> oppervlak plus feedback Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Mechanische back-up Alleen trim via trim wheel Kettingen en kabels Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Flight envelopes Normal law Alternate law Direct law Vaste grenzen Computer in controle Alternate law Override mogelijk Direct law Alleen waarschuwingen geen correcties of beschermingen Abnormal alternate law Abnormale positie Combinatie van laws Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Functieonderzoek Eisenpakket Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

B737 & A320 Besturing pedalen Signalen Verwerking Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Besturing pedalen Side stick Besturing paneel Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Signalen Analoog signaal Digitaal signaal Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Verwerkingen PCU Hydraulische verwerkers ELAC SEC FAC Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Eisen wetgeving Inwendige flight controls Uitwendig flight controls Besturingsorganen Uitwendig flight controls Maximale kracht besturing pedalen Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Eisen opdrachtgever 1 Rendabel modificatie 2 Overzicht kosten 3 Variabele eisen: Kosten/winst Onderhoud en duurzaamheid Gebruiksgemak veiligheid Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Technische en financiële haalbaarheid Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Haalbaarheid modificatie Technische haalbaarheid Financiële haalbaarheid Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Technische haalbaarheid Beweging Omzetting Transportatie Correctie Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Financiële haalbaarheid Vaste kosten Modificatie Opleidingskosten personeel Certificatie Veiligheid Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Financiële haalbaarheid Variabele kosten Onderhoudskosten Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Kosten Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Break even point Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Conclusie Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Conclusie Fly by wire systeem is beter dan Conventionele systeem. Aspects Weight factor System Ideal Conventional System Fly By Wire system Weight 3 4 (4*3=12) 7 (7*3=21) (10*3=) 30 Sustainability/ maintenance 5 (5*3=15) User friendliness 2 6 (6*5=12) 8 (8*2=16) (10*2=) 20 Safety 1 (8*1=8) 9 (9*1=9) (10*1=) 10 Total 47 67 90 Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Conclusie Technisch haalbaar. Beweging Omzetting Transportatie Correctie Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Conclusie Financieel niet haalbaar voor ALA. Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Aanbeveling Voor een grote vliegmaatschappij is het wel rendabel. Voor ALA niet. Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .

Bedankt voor de aandacht Zijn er nog vragen? EINDE Bedankt voor de aandacht Zijn er nog vragen?