Het type int Tekenen met Java operatoren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van domeinklasse tot implementatie
Advertisements

Het ontwerpen van een klasse
Klassen en objecten.
Modula vs Java MODULE Show; CONST PI = ; TYPE PointRc = RECORD x,y : INTEGER; speed : REAL; angle : REAL; END; VAR a,b : PointRc; BEGIN.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
1 SOCS Hoofdstuk 1 Programmeertaal C. 2 Kenmerken van C Hogere programmeertaal  Grote verzameling types, strenge type controle  Zelf nieuwe types definiëren.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
‘Inleiding programmeren in Java’ Derde college Maandag 22 januari 2001 drs. F. de Vries.
Numerieke Natuurkunde
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Static Keyword static voor functieleden functie niet voor een object aangeroepen class K {... static int minimum( int i, int j); } aanroep: K::minimum(
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2)
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Consoletoepassing Variabelen Klassen
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
JAVA1 Hoofdstuk 12: Grafische mogelijkheden en Java2D.
1 HOOFDSTUK 5 CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2) 5.1. INTRODUCTIE  Vervolg discussie omtrent gestructureerd programmeren  Introductie van de overblijvende controlestructuren.
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Opgave 2a nMet een InputStream lees je bytes uit een binare file nMet een Reader lees je characters uit een tekstfile.
Java GUI nJava is platform-onafhankelijk nLook&feel past zich aan aan het platform new FileDialog(……).show();
Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen (vervolg)
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Hoorcollege 2 Basis gameprogrammeren. Soorten programma’s Console- applicatie.
Overloading My name is overloading, cause we are many.
Variabelen en berekeningen
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
Hoofdstuk 11.3 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Hoofdstuk 14.1 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen.
Hoofdstuk 4 Nieuwe methoden. Tekenen g.drawRect(20,60,40,40); g.drawLine(20,60,40,40); g.drawLine(40,40,60,60); g.drawRect(70,60,40,40); g.drawLine(70,60,90,40);
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !. Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Soorten programma’s nConsole- applicatie. Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Windows-applicatie class HalloWin1 { static void Main ( ) { } Form scherm; scherm = new Form( ); Application.Run(scherm); using System.Windows.Forms; scherm.Text.
GUI Graphical User Interface. Wat is een Graphical User Interface Mooi Gebruiksvriendelijk Veel denkwerk.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Activity Bij het starten van een app:
Objectgeoriënteerd Programmeren (2)
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Game Assets
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Gameprogrammeren: Expressies
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Gameprogrammeren: Methoden
Basis Gameprogrammeren
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 5
Gameprogrammeren: Game Basics
Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
Tinpro015b-les4 Klassen.
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Transcript van de presentatie:

Het type int Tekenen met Java operatoren Hoofdstuk 3 Het type int Tekenen met Java operatoren

Klasse Vb0301: toon resultaat van berekeningen met int variabelen // Voorbeeld 0301 // Declaratie en gebruik van drie int-variabelen import javax.swing.*; import java.awt.*; // Nodig voor Graphics public class Vb0301 extends JFrame { public static void main( String args[] ) { JFrame frame = new Vb0301(); frame.setSize( 400, 200 ); frame.setDefaultCloseOperation( JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); frame.setTitle( "Voorbeeld 0301" ); frame.setContentPane( new Paneel() ); frame.setVisible( true ); }

Het paneel, met declaraties int vars en toekenning in constructor // Het paneel class Paneel extends JPanel { private int a; private int b; private int antwoord; public Paneel() { setBackground( Color.WHITE ); a = 174; b = 26; antwoord = a + b; }

paintComponent(): automatisch na paneel; pen die schrijft/tekent public void paintComponent( Graphics g ) { super.paintComponent( g ); g.drawString( "Overzicht van de berekening:", 40, 20 ); g.drawString( "a = " + a, 40, 40 ); . g.drawString( "b = " + b, 40, 60 ); g.drawString( "De som is: " + antwoord, 40, 80 ); }

super.paintComponent(): maak achtergrond g ondoorzichtig public void paintComponent( Graphics g ) { super.paintComponent( g ); g.drawString( "Overzicht van de berekening:", 40, 20 ); g.drawString( "a = " + a, 40, 40 ); . g.drawString( "b = " + b, 40, 60 ); g.drawString( "De som is: " + antwoord, 40, 80 ); } }

g.drawString(): teken de onderdelen op het scherm public void paintComponent( Graphics g ) { super.paintComponent( g ); g.drawString( "Overzicht van de berekening:", 40, 20 ); g.drawString( "a = " + a, 40, 40 );  CONCATENATIE g.drawString( "b = " + b, 40, 60 ); g.drawString( "De som is: " + antwoord, 40, 80 ); } }

Diverse essentiële zaken Declaratie: private int a, b, c; Toekenning (assignment): a = 176; antwoord = a * 16; Concatenatie: “de som is: “ + antwoord; Rekenkundige operatoren: +, -, *, /, %

Toekenningsoperatoren = += -= ++ -- x-- --x

Tekenen met Java Graphics( g ) setBackground( Color.WHITE ); g.drawLine( x1, y1, x2, y2); g.setColor( Color.BLUE); drawRect( x, y, lengte, hoogte ); drawOval( x, y, bound_lengte, bound_hoogte); fillRect( x, y, lengte, hoogte ) fillOval(x, y, bound_lengte, bound_hoogte);

Opdracht – Maak een BMI calculator

Aandachtspunten Frame en Panel objecten Layout manager uit Zelf layout regelen met setBounds() Uitvoervak BMI protected en geel Reset knop maakt in- en uitvoer leeg Formule moet integere waarde opleveren; maar pas op: je werkt wel met getallen achter de komma! Dus double komt ook voor