Het type int Tekenen met Java operatoren Hoofdstuk 3 Het type int Tekenen met Java operatoren
Klasse Vb0301: toon resultaat van berekeningen met int variabelen // Voorbeeld 0301 // Declaratie en gebruik van drie int-variabelen import javax.swing.*; import java.awt.*; // Nodig voor Graphics public class Vb0301 extends JFrame { public static void main( String args[] ) { JFrame frame = new Vb0301(); frame.setSize( 400, 200 ); frame.setDefaultCloseOperation( JFrame.EXIT_ON_CLOSE ); frame.setTitle( "Voorbeeld 0301" ); frame.setContentPane( new Paneel() ); frame.setVisible( true ); }
Het paneel, met declaraties int vars en toekenning in constructor // Het paneel class Paneel extends JPanel { private int a; private int b; private int antwoord; public Paneel() { setBackground( Color.WHITE ); a = 174; b = 26; antwoord = a + b; }
paintComponent(): automatisch na paneel; pen die schrijft/tekent public void paintComponent( Graphics g ) { super.paintComponent( g ); g.drawString( "Overzicht van de berekening:", 40, 20 ); g.drawString( "a = " + a, 40, 40 ); . g.drawString( "b = " + b, 40, 60 ); g.drawString( "De som is: " + antwoord, 40, 80 ); }
super.paintComponent(): maak achtergrond g ondoorzichtig public void paintComponent( Graphics g ) { super.paintComponent( g ); g.drawString( "Overzicht van de berekening:", 40, 20 ); g.drawString( "a = " + a, 40, 40 ); . g.drawString( "b = " + b, 40, 60 ); g.drawString( "De som is: " + antwoord, 40, 80 ); } }
g.drawString(): teken de onderdelen op het scherm public void paintComponent( Graphics g ) { super.paintComponent( g ); g.drawString( "Overzicht van de berekening:", 40, 20 ); g.drawString( "a = " + a, 40, 40 ); CONCATENATIE g.drawString( "b = " + b, 40, 60 ); g.drawString( "De som is: " + antwoord, 40, 80 ); } }
Diverse essentiële zaken Declaratie: private int a, b, c; Toekenning (assignment): a = 176; antwoord = a * 16; Concatenatie: “de som is: “ + antwoord; Rekenkundige operatoren: +, -, *, /, %
Toekenningsoperatoren = += -= ++ -- x-- --x
Tekenen met Java Graphics( g ) setBackground( Color.WHITE ); g.drawLine( x1, y1, x2, y2); g.setColor( Color.BLUE); drawRect( x, y, lengte, hoogte ); drawOval( x, y, bound_lengte, bound_hoogte); fillRect( x, y, lengte, hoogte ) fillOval(x, y, bound_lengte, bound_hoogte);
Opdracht – Maak een BMI calculator
Aandachtspunten Frame en Panel objecten Layout manager uit Zelf layout regelen met setBounds() Uitvoervak BMI protected en geel Reset knop maakt in- en uitvoer leeg Formule moet integere waarde opleveren; maar pas op: je werkt wel met getallen achter de komma! Dus double komt ook voor