Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs
2 Even voorstellen…
3 Achtergrond > 2008 onderzoek: rapport ‘Bij wie is de fotospeciaalzaak in de toekomst nog in beeld’. > Zestal consumentensegmenten: ‘Premium kopers’ en ‘Trend kopers’ zeer interessant voor fotovakhandel, want: deze consumenten geven aan dat zij deskundig personeel, kwaliteit en service, en trends en ontwikkelingen belangrijk vinden. > Trendbox verdiepend kwalitatief onderzoek: meer inzicht in deze twee typen consumenten.
4 Doelstellingen > Wat bedoelen Premium kopers en Trendkopers nu eigenlijk met kwaliteit en service in de fotovakhandel? > Wat betekent dit? > Wat missen zij in de huidige situatie?
5 Methode > 4 groepsdiscussies van 2 ½ uur, met 6 respondenten per groep, in totaal 24 respondenten: 2 groepen Trend kopers, 1 groep mannen en 1 groep vrouwen. 2 groepen Premium kopers, 1 groep mannen en 1 groep vrouwen. > SNF en HBD waren aanwezig bij het veldwerk. > Huiswerkopdracht.
Betekenis van fotografie < 6
7 Zekerheid en vertrouwen: > Emotionele waarde > Kostbaar > Technisch > Hobby
8 Luxe en status: > Voor de dag kunnen komen > Verwennen > Beste apparatuur > Prestatiedrang
9 Wat houden kwaliteit en service eigenlijk in? < 9
10 Hoe is kwaliteit en service opgebouwd? Functionele kwaliteit Service Emotionele kwaliteit Kwaliteit
11 Concrete verwachtingen < 11
12 Functionele kwaliteit > Assortiment > Kwaliteit van de goederen > Reparatiemogelijkheid in winkel (ambachtelijk)
13 Service > Testen en vergelijken! > Klantvriendelijkheid > Vertrouwen > Kennisoverdracht > Extra’s aanbieden > Consistentie in service!
14 Emotionele kwaliteit > Deskundig personeel > Inrichting
15 Wat kan er beter? < 15
16 Testen van apparatuur
17 Open, minder hoogdrempelige uitstraling winkel
18 Zitje & koffie
19 Beknopte handleidingen
20 Inspiratie
21 Zijn er vragen?
22 Arena Boulevard DM Amsterdam Zuidoost (0)