Criminaliteit en veiligheid in de transport- en logistieke sector Hélène Minderman, TLN in samenwerking met AGS FreightWatch, hofleverancier van TLN
Wat is transportcriminaliteit? Ladingdiefstallen Voertuigdiefstallen Vandalisme Diefstal van goederen in de loods Fraude (documenten, tankpassen) Mensensmokkel Smokkel accijnsgoederen en drugs
Enorme schadepost 200 tot 300 miljoen euro alléén inzake ladingdiefstallen Vertragingsschade Gevolgschade Imagoschade Kosten voor de maatschappij
De transportsector is een aantrekkelijk en makkelijk doelwit Waardevolle goederen Vervoer van A naar B is zwakke moment en het moment van laden en lossen Fysieke controle op personeel vaak moeilijk Het voertuig wordt gebruikt als middel Bewustwording nog onvoldoende Nog steeds te goed van vertrouwen Risico management ontbreekt veelal
Casusvoorbeeld ladingdiefstallen Op een ochtend is de trekker-oplegger met cd-spelers van het bedrijfsterrein verdwenen. De chauffeur verklaart dat hij de sleutels achter de zonneklep heeft gelegd. De trekker wordt later die ochtend teruggevonden.Van de oplegger ontbreekt ieder spoor. De vervoerder denkt:“Ik ben goed verzekerd”!
Rekensom Het gewicht is 20.000 kg x10 euro= 200.000 euro dekking op de polis Waarde van lading is 400.000 euro Eigen risico is 25.000 euro Gemaximeerde som is 125.000 euro De vervoerder blijft achter met een openstaand bedrag van 100.000 euro. De ladingbelanghebbende stelt de vervoerder aansprakelijk.
Onderzoek BRT - Ladingdiefstallen Diversiteit gestolen goederen Goederen naar loods in omgeving Korte omloopsnelheid buitgemaakte lading Nederlandse daders tussen 18-45 Hoofddader in sector gewerkt Zeer forse gevangenisstraffen
Tips en aanbevelingen Rij met het juiste materiaal (geen elektronica met een zeilentrailer) Probeer overstaan met kostbare lading te vermijden Bij verandering van losadres laat chauffeur altijd contact opnemen met thuisbasis Geef duidelijke instructies aan chauffeur Geen onnodige stops onderweg Procedure werving en selectie
Technische maatregelen Schakel altijd het voertuig-beveiligingssysteem in Gebruik “Tracking en tracing” niet alleen voor logistieke doeleinden Maak gebruik van een Particuliere Alarm Centrale (PAC) Tagging van lading
Ketenveiligheid Verantwoordelijkheid van alle spelers in de keten Maak duidelijke afspraken met elkaar Neem contact op met uw verzekeraar De keten is zo sterk als de zwakste schakel
Criminaliteit is niet geheel te voorkomen maar is wel Conclusie Criminaliteit is niet geheel te voorkomen maar is wel te beheersen