Gevoelens reflecteren Verbale reflecties van de beluisterde gevoelens van jouw gesprekspartner copyright ZiBri b.v.
Gevoelens reflecteren Toepassingen: Slecht nieuws gesprek Klachtafhandeling Het hulpgevende gesprek Vrije attitude interview copyright ZiBri b.v.
Gevoelens reflecteren De ogenschijnlijk zelfde interventievorm heeft in elke gespreksvorm een andere functie en werking copyright ZiBri b.v.
De functie van de gevoelsreflectie: Gevoelens reflecteren, Een verbale kwitantie afgeven, Erkenning bieden, Herkenning bieden, “Gas geven”, Emoties reduceren, Steun bieden bij het verder onderzoeken van zijn gevoelens door die ander. Zie A.Vrolik “Gespreksmodellen”: een geprogrammeerde instructie. copyright ZiBri b.v.
Gevoelens reflecteren Vormen: Letterlijk aanhalen wat de ander zegt, Woorden van de ander “lenen”, Met verse woorden: Parafraseren. copyright ZiBri b.v.
Gevoelens reflecteren Functie bij slecht nieuws: Stimuleert de boosheid te uiten en af te laten vloeien. copyright ZiBri b.v.
Gevoelens reflecteren Functie bij klachtbehandeling: Stimuleert om lucht te geven aan de gevoelens van teleurstelling van de klachtbrenger. copyright ZiBri b.v.
Gevoelens reflecteren Functie bij “hulpgevend gesprek”: Stimuleert om de eigen gevoelens rond het vraagstuk verder te exploreren. copyright ZiBri b.v.
Gevoelens reflecteren Functie bij het “vrije attitude interview”: Stimuleert itee om meer te vertellen. Vrije attitude interview is oordeelloos interviewen en echt onderzoeken wat de ander beweegt en raakt. Itee = geinterviewde Iter = geinterviewde copyright ZiBri b.v.