Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Advertisements

Analyse klantgerichte websites
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Les 4 cursus WordPress. Wat gaan we doen (1) 1. Importeren via Word problemen 2. Alle pagina’s en berichten verwijderen, incl prullenbak leegmaken 3.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Dutch Bird Alerts Blijf op de hoogte van alle zeldzame vogelwaarnemingen in NL Ontvang waarnemingen op je vaste adres, maar ook op je mobiele .
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
het bouwen van een website
Al doende leren training docenten
Deltion College Engels
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Dutch Bird Alerts Blijf op de hoogte van alle zeldzame vogelwaarnemingen in NL Ontvang waarnemingen op je vaste adres, maar ook op je mobiele .
Wat is WordPress en hoe installeer je het?. Wat is WordPress? WordPress is een CMS (Content Management Systeem) net als Joomla; Met een CMS kan een gebruiker.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Meer bekendheid via je Website
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Basis schakelingen - wandcontactdoos - enkelpolige schakeling
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
Het belang van een stage
Wikiwijs.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
Online marketing Expert (in een week)
Welkom les Internet & Commercie. Waarom Internet & Commercie Onderdeel van het leven Toekomstgericht Toepassingen bedrijfsleven Algemene kennis kan beter.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/003]/subvaardigheid schrijven thema: movie maker can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen © D Film Movie.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Minor Internet Marketing
Stroom, Spanning & Weerstand
Contactor schakelingen
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Minor Internet Marketing
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Ster - driehoek schakeling
Ster - driehoek schakeling
Motorschakelingen - Omkeerschakeling
Dia1 Microsoft PowerPoint is een computerprogramma van Microsoft. Het is een pakket waarmee vooral gemakkelijk presentaties gemaakt kunnen worden die.
2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Marketing Coen van Wetering
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
BANNERS EN BUTTONS Beppie Jansen, Nathalie Hagen, Angela Voortman.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Online Muziekschool New Media Skills 15 sep 2009 Jeroen Bouman.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Online Marketing voor het MBO
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 6 Stappenplan (3, 4 en 5) Zoekwoordonderzoek, Navigatie en structuur, Grafisch ontwerp Versie 2013 07 04

AUTEURSRECHTELIJKE BESCHERMING De informatie in deze presentatie is auteursrechtelijk beschermd. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. EDUwebsupport © 2013

Opbouw les 6 De leerdoelen van deze les: Zelfstandig kunnen uitvoeren van een zoekwoordonderzoek en het daarbij toepassen van de hulpmiddelen op internet Kunnen bepalen van de navigatie en structuur van de website, afgestemd op de doelgroep en segmenten (ook de ‘microsegmentatie’) Kunnen ontwerpen van de grafische weergave van de websitepagina(’s) Duur en opbouw van de les: 20 min. directe kennisoverdracht / 70 min. praktijkleren Benodigdheden: Laptop, pen, papier en internettoegang Boek ‘Online marketing voor het MBO’ (deel 1) Werkboek ‘Online marketing voor het MBO’

Stap 3 – Zoekwoordonderzoek – een opfrisser! Zoekwoordonderzoek doen op gestructureerde wijze Zoekwoordonderzoek uit te voeren door mensen met product- en marktkennis (bij gebruik van softwaretools moeten resultaten ook ingeschat worden!) Zoekwoorden thematisch koppelen (varianten van zoekwoorden koppelen aan verschillende pagina’s, maak een zoekwoordkaart voor overzicht) Concurreren doe je op alle optimalisatiefactoren. Het zoekwoord is daar slechts één onderdeel vanCC

Stap 3 – Zoekwoordonderzoek Webshop moeten ook worden geoptimaliseerd voor zoekwoorden. Focus op een beperkt aantal producten. De kwaliteit van het zoekwoordonderzoek is van groot belang voor je SERP positie.

Stap 3 – Zoekwoordonderzoek – aan de slag! Opdracht 6.1 – Zoekwoordonderzoek Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes een compleet zoekwoordonderzoek uit te voeren. Neem één van de volgende situaties als uitgangspunt: Actuele studentonderneming óf Winkel of bedrijf uit de praktijk (stage, werk of privékring) Voor de uitwerking van dit onderzoek maken we gebruik van de extra uitwerkkaarten in het werkboek.

Stap 4 – Navigatie en structuur Plan navigatie vanuit de homepage. Zorg er altijd voor dat je met maximaal 3 klikken op elke pagina van de site kunt komen. De linkstructuur heeft een piramidevorm. Vanaf de homepage links naar alle belangrijke pagina’s. Maak kruimelpaden opdat de gebruiker elk moment kan zien waar hij zich bevindt. Plaats de belangrijkste pagina’s hoog in de structuur. Zorg ervoor dat alle pagina’s links hebben. Vanaf elke pagina kun je via links naar de bovenliggende structuur. Gebruik geen flash of Java in je navigatie. (Een dropdown menu in CSS kan) Zorg voor contrastrijke kleuren voor teksten. (Gebruik een niet te kleine lettergrootte) Navigatie en structuur kunnen grote invloed hebben op SERP en conversion rate

Stap 4 – Navigatie en structuur – aan de slag! Opdracht 6.2 – Navigatie en structuur Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes de navigatie en structuur te bepalen voor de website volgens de tips van deze les. Lees de opdracht in het werkboek door en werk deze uit in het verslag. (Tip: Begin met een schets op papier)

Stap 5 – Grafisch ontwerp 5 Vuistregels & onderdelen……. Beslissingen m.b.t. het ontwerp van je site neem je in een vroeg stadium Bepaal de ‘look en feel’ die je moet uitstralen Hoe ga je de pagina indelen? (waar welke blokken tekst, foto’s, navigatie, H-koppen, social media button, overige informatie….) Na indeling weet je hoeveel tekst je kwijt Zorg voor goede ‘zwart-wit’ verhouding bij tekst, kort & bondig, pakkend Mensen lezen niet maar scannen

De websitebouwer heeft vrijwel geen invloed op de SERP. Stap 5 – Grafisch ontwerp De aanpak: Doe een bench mark. (Stel vast wat gangbaar is in de branche) Bepaal voor welke schermresolutie je je pagina optimaliseert. Bepaal wat je boven de vouw wilt laten zien. Gebruik Geen flash of Java in navigatie. (Google kan dit niet indexeren) Zorg er voor dat de belangrijkste informatie linksboven zichtbaar is. Gebruik geen frames. (Een deel van je site waar je scrolled in de pagina, Iframes kunnen wel) Plaats geen belangrijke informatie in scripts. Gebruik een contrastrijke letterkleur. Gebruik alleen afrolmenu’s als het niet anders kan. Maak ruimte voor social sharing buttons op elke pagina. De websitebouwer heeft vrijwel geen invloed op de SERP.

Stap 5 – Grafisch ontwerp – aan de slag! Opdracht 6.3 – Grafisch ontwerp Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes een grafisch ontwerp te bepalen voor de website volgens de tips van deze les. Lees de opdracht in het werkboek door en werk deze uit in het verslag. (Tip: Begin ook hier met een schets op papier)

Bedankt! Tot de volgende les!