Solomon Ash Grondlegger van de Sociale psychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

Open-up / over de streep
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Presentatie over Cyberpesten
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
De pot mayonaise en het bier Een verhaal met een moraal
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Bouw van atomen & ionen Klas 4.
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
KRITISCHE KOPER?.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Harajuku.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Werkmancollege Dalton i.o.
Satan was een belangrijke Cherub met de naam Lucifer.
Waar ben jij heel goed in?
Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal.
Verdienmodel Hrieps festival
Ontwikkeling van het denken over het leven
Maatschappijleer 1 Nadya Karim
Genotype, Fenotype en Chromosomen
Jezus houdt van alle dove kinderen
Godsdienst 1.
Redactioneel schrijven Les 1
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Ik hou van Holland spel!.
Les 5: orde en klassenmanagement
Ik hou van Holland spel!.
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Een spel voor de hele klas Aanwijzingen: Geef elke leerling een kaart met een nummer tussen de 1 en de 8. De leerlingen moeten op hun kaartje bijvoorbeeld.
Pasen & Pinksteren op één dag!
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Godsdienst.
Godsdienst.
Er zijn 3 mensen nodig voor deze act
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent 2.4 Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een boer heeft drie zonen waarvan de jongste naar de Kongo trekt omdat er thuis geen boerderijen meer op te starten zijn.
Experts werkvorm + begrippentest
Invalshoek: Niet-Europese invloeden
Voorbereiding op toets H13 Klas: 4G
Geïntegreerd onderwijs
Leren in nieuwe contexten

Aan alle gepensioneerden en aan hen die het spoedig worden... Klikken!
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
Ethiek in de Media.
“Wat staat in de dikke van Dalen”
Even voorstellen : Groep 3b
Godsdienst 1.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Jij en de wereld om je heen
Aan alle gepensioneerden en aan hen die het spoedig worden ...
Prikkelverwerkingsstoornis
Hoe meet je welvaart? Arm&Rijk.
Aan alle gepensioneerden en aan hen die het spoedig worden ...
Wiki Interculturele communicatie Toepassen van de theorie naar de praktijk Groep: Incuco.
Groepsdynamica wc 5
Musik: EnyaPowerpoint de jean de jean Ga uw weg zonder spoed of haast en probeer de vrede in jezelf te vinden.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Sheets: Kamer: ML
Wiki praktijk Toepassen van de theorie. Gedrag van leerlingen leerling kijkt weg van leerkracht, kijkt naar beneden: leerling is niet geïnteresseerd,
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Leven in de aanwezigheid van Jezus. Is leven in hoop Leven in de aanwezigheid van Jezus.
Week: 1 Ruimte: algemeen Ik houd mijn handen en mijn voeten bij mezelf
3. Dus geen van beide heeft gelijk?
Het 24 spel.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Het discussiespel In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende.
Transcript van de presentatie:

Solomon Ash Grondlegger van de Sociale psychologie 1907-1996

Klasse experiment: Vraag aan de stoutste en de liefste leerling van de klas om mee te werken aan een experiment. Vraag ze de gang op te gaan. Ze zullen na enige tijd een voor een teruggeroepen worden. Met de overgebleven leerlingen spreekt de docent het volgende af: Alle leerlingen gaan aan het werk. De liefste leerling wordt teruggeroepen De docent zal de klas vragen aan het werk te gaan, maar de leerlingen gaan in rustig verzet. Kletsen, rommelen in de tas, vragen of ze naar de wc mogen etc. De docent zal een paar keer vragen om stilte. De liefste leerling zal zich laten afleiden. YLV-2008 Dan wordt de klas muisstil en gaat aan het werk. Het vraagt vooral veel van de leerlingen die om de stoutste leerling zitten, zij moeten het spel meespelen, anders mislukt het experiment. Dan wordt de leerling binnengeroepen. Het is muisstil. Hij of zij kijkt om zich heen, stelt vragen, maar is binnen een minuut aan het werk. De docent kan met de klas een weddenschap aangaan dat de leerlingen zich binnen een minuut aan de groep aanpassen, die weddenschap wordt altijd gewonnen.

Ash experiment Wat gaan we doen? 5 personen verlaten de klas De rest van de klas verdeelt zich in vijf groepen. Uitleg van de docent aan de vijf leerlingen op de gang.

Klassiek experiment van Asch http://www.youtube.com/watch?v=iRh5qy09nNw

Cijfers 37% sluit zich in alle gevallen aan bij de mening van de groep 50% gaat na een paar rondes mee met de groep 25% behoudt eigen mening

Theorie “Informatie invloed”  mee met groep, omdat men gelooft dat zij gelijk hebben. “Normatieve invloed”  mee met groep, angst voor afwijzing van de groep. Pubers ‘risicogroep’.