De draad van het verhaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
een didactiek voor opleiden op school
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
Onprofessionele Professionalisering
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Professioneel-kritische Instelling
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Reflecteren en een knoop
Begeleidingsplannen GGZ
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Samen werken aan een gezonde regio!
Het opleidingsprofiel:
Een theoretische verkenning
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Leren van lastige kwesties
Algemene Sociologie PA – B1
Kennismanagement & Sociale media
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
gespreksvaardigheden
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Begeleiding bij Werkplekleren
De driehoeksverhouding
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Do’s en don’ts van empoweren via hulp
Transparantie over Toegang master
Wij komen centraal te staan !
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Professionaliseren, een solidariteitsvraagstuk Hilde Vlaeminck Gastlezing UZA Edegem 14 okt 2010

De draad van het verhaal Intro: laatstejaarsstudenten aan het woord (2010) Wat is professionaliseren? Professionaliseren geen eenduidig begrip De kenniskwestie van professionaliseren Soorten kennis Solidariseren via kenniscirculatie De bijdrage van een beroepsvereniging Obstakels in de kennisstroom Suggesties & waarschuwingen bij solidariseren Conclusie

Sept 2010: studenten sociaal werk aan het woord Wat fascineert in het sociaal werk? “de mens an sich” “het gevoel dat het er iets toe doet”, “soms heel kleine dingen” “streven naar iets beter, samen op pad, iets bereiken” “een brede rol, zeer gevarieerd” “van een stapel naar een puzzel”, “mensen uit de goot halen”, “altijd unieke situatie” “het teamwerk” Wat kwelt in het sociaal werk? “er is nog steeds een stereotiep beeld van sociaal werk” “te weinig geapprecieerd in samenleving” “mensen blijven in de kou staan” “niet alle mensen willen hulp” “geen zekerheden, geen kant en klare oplossingen” “dweilen met de kraan open” “gebrek aan fierheid in het sociaal werk”

Wat opvalt …. Vaagheid over de eigenheid van sociaal werk De gebruikte – versleten (?) – metaforen Bewust van de geringe maatschappelijke erkenning De niet-begrenzing als Sterkte Zwakte Focus op hulpverlener - cliënt De betekenis van solidariteit Beperkt tot het team Gericht op de maatschappij

Wat is professionaliseren? een oud vraagstuk (Flexner, 1915: “Is social work a profession?) een middel om beroepsactiviteiten aanvaard te krijgen door de voor dit beroep relevante mede-actoren (Verbruggen, A., 2007 ) vereist: Een specifieke kennis: the body of knowledge Een technisch-instrumentele expertise Een morele verantwoordelijkheid, “normatieve professionaliteit” Een sterke beroepsvereniging (Hermans, K. 2009; Snellen, A. 2007)

Het doel van professionaliseren Draagt bij tot profilering en identiteit van het beroep Een hogere sociale status en elitepositie. (Verbruggen;2007) Het stimuleert kennisontwikkeling Openheid voor onderzoek Toegankelijk voor kritisch wetenschappelijke vragen Het dwingt tot expliciteren van normen Verbondenheid tussen beroepsbeoefenaars Een sterke(re) beroepsvereniging

Professionaliseren, geen eenduidig begrip Een smalle of brede opvatting van professionaliseren Meer nadruk op technisch-instrumentele kant Meer nadruk op pragmatiek van de werkvloer Meer nadruk op wetenschappelijke fundering Meer nadruk op effectiviteit Meer nadruk op het normatief aspect van professionaliteit Visies op plaats van het beroep in de samenleving Beroep vooral focussen en afbakenen in de samenleving Wat behoort wél en niet (meer) tot het sociaal werk? Beroep zo breed mogelijk openstellen Wat deelt het sociaal werk met andere agogische beroepen? Wijzigende context van de professie: O.m. bachelors én masters Gewijzigd welzijnsbeleid: activeren, empoweren, aanklampen Sterke opmars van EBP eisen en PBE

De kenniskwestie We kunnen veel, Maar we weten weinig. (Knijn, T.)

Het huis van kennis Kennishiërarchie via de huismetafoor (Ter Horst): Gelijkvloers: dagelijkse ervaring 1e etage: casuïstiek 2e etage: vuistregels 3e etage: specifieke strategieën 4e etage: algemene strategieën 5e etage: het theorieconcept Bijzondere rol is weggelegd voor het trappenhuis.

Solidariseren via kenniscirculatie Solidariteit = een gevoel van samenhorigheid, het eens zijn in beginselen en belangen én blijk geven van dit gevoel, de consequenties van de samenhorigheid te dragen. (Van Dale) Wat zijn de beginselen van het sociaal werk? Gaat het om gearchiveerde en algemeen toegankelijke kennis? Wat zijn de belangen van het sociaal werk? Is samenhorigheid wenselijk? Of een obstakel voor kennisontwikkeling en kritische reflectie? Kenniscirculatie moet kritische confrontatie toelaten vanuit de overtuiging dat daardoor kennis “groeit”.

De kapstokken en sokkelkwestie Kennisbehoeften lijken vooralsnog verschillend te liggen: praktijkwerkers wensen kapstokken: snel & handig, common sense wetenschappers en de professie willen sokkels: betrouwbaar weten en uitdagende onderzoeksvragen

Soorten kennis Praktijkkennis: Verschil tussen: Mondelinge kennis Schriftelijke kennis Kennis van en voor de praktijk Veeleer transfereerbaar dan algemeen geldend Verschil tussen: Advanced common sense Proto-science Formele en informele theorie over: wat sociaal werk is hoe sociaal werk wordt gedaan de wereld van de cliënt

Nog méér soorten kennis Expliciete kennis versus stille kennis Practice wisdom, common sense Schriftelijke versus mondelinge kennis Professionele kennis = geheel van praktijkkennis procedurele kennis empirische kennis theoretische kennis persoonlijke kennis Algemeen geldende kennis vs indigenous knowledge

De noodzaak van theorievorming Is theorievorming nuttig? Theorie kan nooit concreet genoeg zijn om praktisch hanteerbaar te zijn. (Ter Horst) Theorie moet omhelst worden, want (Howe): Het helpt gericht observeren Het reikt taal aan om fenomenen te benoemen Het geeft een verklaring aan fenomenen Het attendeert op oorzaken en mogelijke verbanden Het anticipeert en indiceert adequate acties

Over de waarde van kennis Niveau 1: Kennis van de single case: n=1 Versus Niveau 4: de aangetoonde effectiviteit De bediscussieerbare waarde van “reflectie” als kennis: worden de “goede vragen” gesteld? de systematiek van reflecteren

De bijdrage van een beroepsvereniging Een beroepsvereniging faciliteert kenniscirculatie Via good practices Via het verspreiden van actueel onderzoek Via het stimuleren van publicaties Via het samenbrengen van wetenschappers, praktijkwerkers, bachelors, masters en beleidsmensen Een beroepsvereniging bewaakt het normatieve aspect Via het expliciteren van professionele waarden & normen Via het ontwikkelen van een code Via het oprichten van een ethische commissie

Obstakels in kennisstroom Sociaal werk is van oudsher sterk gefixeerd op individuele praktijken en ad hoc reflecties; De kennisbehoefte is beperkt tot dagelijkse pragmatiek; Waardevolle kennis dreigt woordenloos achter te blijven Kennis blijft beperkt tot het lokale (team)circuit; Virtuele kennisontsluiting is niet meteen succes: Tijdsgebrek als excuus.

Sugggesties voor solidariseren Promoten van (praktijk)onderzoek Uitdagen om sociaal werk aan niet-sociaal werk te verhelderen Aandacht voor taalkundige aspecten in de professie Stimuleren van geschreven kennis & publicatie Leerwinst en leerplezier van kennis delen benadrukken Waarschuwen voor de valkuil van solidariseren als consensusimperatief. Het oneens mogen en moeten zijn als voorwaarde tot kennisontwikkeling.

Conclusies Een beroepsvereniging staat op het kruispunt waar: ervaren generatie sociaal werkers de novicen in het vak de bachelors de masters de internationaal ge-oriënteerde sociaal werkers nieuwsgierige, vragende, argwanende wetenschappers elkaar kunnen ontmoeten. …..daar valt veel te “rapen”.