Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen Internationaal transport Bergpassen en -tunnels Veerboten De Kanaaltunnel TGV Wereldhavens in de Randstad De hogesnelheidslijnen & de Betuwelijn
Het Europese wegennet Spoorwegen Elke zomer gaan meer dan honderd miljoen Europeanen op vakantie. Veelal naar warme landen zoals Frankrijk, Spanje, Italië, Griekenland en Turkije. Luchtwegen Autosnelwegen Waterwegen
E-wegen Alle belangrijke autosnelwegen in Europa zijn met elkaar verbonden.
Tolwegen Waarom tolwegen? “Tolwegen” in Nederland. Waar zijn ze en waarvoor betalen wij? Moeten we ergens anders in Nl ook nog betalen?
Internationaal transport Woon- en werkverkeer Nationaal & internationaal transport Exportproducten
Bergpassen Door de Alpen naar Italië Bergpas is het hoogste punt van een bergweg Haarspeldbochten Winter
Bergtunnels Geen last van bochtige wegen Sneeuw Kostbaar De Mont Blanc-tunnel De hoogste berg in de Alpen is de Mont Blanc, ‘de witte berg’.
Veerboten Auto’s & vrachtwagens Varend hotel Grote veerboot 8 uur HSS Stena Line 3 uur
De kanaaltunnel 40 km breed 1986 – 1994 15 minuten, 200 auto’s & 2000 passagiers De reis duurt een half uur
TGV 300 km per uur Parijs – Londen 2 uur – 10 uur Toekomst alle grote steden
Wereldhavens in de Randstad Luchthaven Schiphol en zeehaven Rotterdam Miljoenen passagiers en vrachtvliegtuigen per jaar Nieuw vliegveld in de Noordzee of in het Markermeer Maasvlakte I & II
De hogesnelheidslijn Passagiers HSL zuid: A’dam – R’dam – Brussel HSL oost: A’dam – Arnhem – Keulen = afgeblazen. Groene hart – spoortunnel 7 km
De Betuwelijn Goederenspoorlijn Haven van Rotterdam naar Duitsland Waarom een spoorlijn en geen vrachtauto’s? 250 tot 300 treinen van 60 wagons per dag!