Info en kennis vergaren bij stakeholders, Klankbordgroep streefbeeldstudie R11 resp. ontsluiting Rupelstreek 29/03 Info en kennis vergaren bij stakeholders, betrokkenen en belanghebbenden Toelichting en situering opdracht
Agenda Klankbordgroep 29 maart Verwelkoming door gouverneur 1. Info mbt het masterplan 2020 (toelichting Jaak Polen) 2. Lopende mobiliteitsdossiers die betrekking hebben op de R11 resp. de ontsluiting van de Rupelstreek (Toelichting Jaak Polen) 3. Opdracht van gouverneur Cathy Berx en ir. Jaak Polen a. Brief van minister Hilde Crevits (Toelichting Cathy Berx) b. Wat is een streefbeeld? (Toelichting Laurens Hermans) c. Processtructuur en procesverloop (Toelichting Cathy Berx) Plenum: Opmerkingen, vragen en suggesties 4. Scope van de R11 resp. de ontsluiting van de Rupelstreek (Toelichting Wouter Van Herck) 5. Matrix antwoorden steden/ gemeenten en stakeholders (Toelichting Wouter Van Herck) 6. Knelpunten mbt R11resp. Ontsluiting van de Rupelstreek die voortkomen uit vergelijking van alle antwoorden van steden/gemeenten en stakeholders 7. Slotwoord met conclusies en verder procesverloop (Cathy Berx)
Masterplan 2020
1 Info mbt het masterplan 2020 (Toelichting Jaak Polen)
Bouwstenen voor de uitbreiding van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen 28 september 2010 Vertunneling R11 voor doorgaand verkeer en ontsluiting Rupelstreek
VERTUNNELING R11 VOOR DOORGAAND VERKEER 1. Functie R11 aanpassen om: Doorgaand verkeer Zuid-Noord te faciliteren Sluipverkeer Zuidoostrand te vermijden Leefbaarheid te verbeteren
VERTUNNELING R11 VOOR DOORGAAND VERKEER 2. Middelen: ondertunneling onder huidige R11 tussen E19 Zuid en E313; verbinding N10 Liersestwg met R11 (in strakke bundeling); aansluiting N171-N1 (ontlasting Edegem en Kontich); ontsluiting Rupelstreek naar A12 Zuid (N171)
VERTUNNELING R11 VOOR DOORGAAND VERKEER 3. Wijze waarop: Starten met verlengbare tunnel luchthaven; R11 als verzamelende weg naar het hoofdwegennet
Lopende mobiliteitsdossiers die betrekking hebben op de R11 resp Lopende mobiliteitsdossiers die betrekking hebben op de R11 resp. de ontsluiting van de Rupelstreek (Toelichting Jaak Polen) 2
1. Situering van randdossiers Tweede Spoorontsluiting A13 tussen R1 en knooppunt Ranst Bedrijventerrein Wommelgem/Ranst ENA R11 A102 Oosterweel Livan De Lijn Oude Landen Zeehaven
2. Beleidscontext Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen Mobiliteitsplan Vlaanderen Masterplan 2020 Regeerakkoord, beleidsnota’s Vlaanderen in Actie Versnellen Investeringsprojecten Dossiergebonden beslissingen ….
Tweede spoorontsluiting zeehaven Antwerpen Trekker: Infrabel/TUC RAIL Vooronderzoek 1998-2000 BVR 04.06.2000 (1e variant) Plenaire vergadering GRUP 07.02.2002 Milieuonderzoek: 2003 Heropstart sinds 2009 PlanMER + MKBA Gestart 01.12.2010 Bureau: Arcadis Oude Landen-Lier >> drie alternatieven
Wommelgem/Ranst (ENA) Trekker: AO + RWO-ARP ENA proces 2000-2003 BVR 23.04.2004 Bedrijventerrein maar: Ontsluitbaarheid Multimodaal Leefbaarheid RVR + LER afgerond planMER gestart Kennisgeving Infovergaderingen (02.08) Richtlijnen (04.08) c-ENA 30.03.2010 >> MER opgeschort
A13/E313 (R1 - wisselaar Ranst) Trekker: AWV Antwerpen Tactische studie E313 Meest kritisch deel Afgestemd mesostudie W/R BVR 24.09.2010 over Masterplan 2020 planMER + MKBA gestart December 2010 Bureau: Arcadis+Connect Ontsluiting W/R (ENA) Aansluiting R1 Tramverlenging naast de A13 wordt meegenomen Afstemming varianten 1 en 2 van de 2e spoorontsluiting intensiteiten
A102 Trekker: AWV / MOW Reservatiestrook gewestplan Studies Tweede spoorontsluiting en A102 van 1999-2002 BVR 24.09.2010 > prioritair Masterplan 2020 Technische voorstudies AWV Overleg ifv planalternatieven
Opdracht van gouverneur Cathy Berx en ir. Jaak Polen 3 a. Brief van minister Hilde Crevits (Toelichting Cathy Berx) b. Wat is een streefbeeld? (Toelichting Laurens Hermans) c. Processtructuur en procesverloop
a. Brief van minister Hilde Crevits Doel tegen zomer 2011 : ontwikkeling streefbeeld voor de vertunneling R11 en ontsluiting Rupelstreek opmaken die verdere invulling geeft aan de beslissing van de Vlaamse Regering van 24/29/9/2010 met betrekking tot het Masterplan Antwerpen Projectleider Jaak Polen (Vlaams Gewest, departement MOW) staat in voor de uitwerking van dit streefbeeld en kan daarbij gebruik maken van de technische kennis en expertise aanwezig binnen de Vlaamse Overheid Ontwikkeling streefbeeld ism projectbegeleider Cathy Berx, die hiervoor een samenwerkingsstructuur voorstelt en de verdere begeleiding op zich neemt Minister Crevits rekent op ieders engagement en wil werk maken van een gedragen streefbeeld tegen zomer 2011
b. Wat is een streefbeeldstudie 1. Doelstellingen en krachtlijnen Met deze aanpak verbinden de partijen zich ertoe een gewestweg van het type primair II of secundair te bestuderen en in te passen in zijn ruimtelijke omgeving of een studie te maken over een bovenlokaal mobiliteitsthema, en dat in overeenstemming met het (de) mobiliteitsplan(nen) van de omgeving. In de streefbeeldstudie wordt voor een gewestweg een geïntegreerd concept van duurzame en multimodale mobiliteit, verkeersveiligheid, verkeersleefbaarheid en landschappelijke of stedelijke integratie uitgewerkt. Het gewest bestelt en betaalt de studie.
b. Wat is een streefbeeldstudie 2. Inhoud van de streefbeeldstudie De streefbeeldstudie dient oa. de volgende gegevens te omvatten: Een gedetailleerde gekwantificeerde beschrijving van de huidige verkeerssituatie en de verkeerssituatie bij een autonome evolutie nu en binnen 10 jaar (zoals verkeerstellingen, ongevallenstatistieken en een oorsprong-bestemmingsonderzoek); De formulering van de verkeersproblemen, een analyse van mogelijke multimodale oplossingen en een afweging van hun impact op het milieu, de open ruimte, de leefbaarheid, de veiligheid en de bereikbaarheid; 3. Een multimodale visie voor het projectgebied als bredere visie op de gehele corridor; 4. De te nemen maatregelen, gerangschikt volgens prioriteit, met vermelding van hun kritische randvoorwaarden; 5. De uitwerking van herinrichtingsprincipes voor elk deelgebied langs het traject van de gewestweg in kwestie; 6. Het kwantificeren van de toekomstige situatie na uitvoering van de bovenvermelde maatregelen
c.
c. Procesverloop Datum MA 20/12/10 Startvergadering MA 31/01/11 Stuurgroep MA 21/02/11 Reflectiegroep (max. 4 deelnemers per gemeente) MA 14/03/11 Stuurgroep + technische werkgroep DI 29/03/11 Klankbordgroep Mei/Juni Nieuwe klankbordgroep Zomer 2011 Opleveren streefbeeldstudie
PLENUM: OPMERKINGEN VRAGEN SUGGESTIES
Scope Streefbeelden R11 en N171 Klankbordgroep 29/03/2011 23
Wegprojecten MP 2020
De scope bevat 4 van deze projecten Een vertunneling van de R11 voor doorgaand verkeer Een nieuwe verbinding tussen de N10 en de R11 Doortrekking van de N171 Verbinding N1 – N171 ten noorden van Kontich centrum
1. Vertunneling van de R11
Uiteraard zal er bij de uitwerking van het streefbeeld over gewaakt worden dat bepaalde toekomstige potenties niet gehypothekeerd worden.
2. Nieuwe verbinding tussen de N10 en de R11
3. Doortrekking N171
Streefbeeld N171 goedgekeurd op Pac Juni 2010 Fase 1: reeds aangelegd Fase 2: goedgekeurd investeringsprogramma AWV Start werken voorzien 2012 Fase 3: bouwaanvraag 2012
4. Verbinding N1 – N171 ten noorden van Kontich centrum
Matrix antwoorden steden/ gemeenten en stakeholders http://www.provant.be/bestuur/beleid/gouverneur/bevoegdheden_missies/R11
Knelpunten streefbeeld R11 Klankbordgroep 29/03/2011
Uitwisselingspunten en complexen Aansluitingscomplexen (= schakelpunten) Aantal Locatie Uitwisselingscomplexen (= knooppunten) Complexiteit Volledig / gedeeltelijk Combinatie van beide? Verkeersveiligheid Bereikbaarheid Leesbaarheid Ruimtebeslag
Tangentiële tramverbinding Wenselijk volgens een aantal lokale besturen en stakeholders Geen prioriteit voor de Lijn: Districtenlijn als alternatieve tangentiële verbinding Geen onderdeel van Mobiliteitsvisie 2020 De Lijn Prioriteit voor een aantal radiale verbindingen waarbij een vlotte doorstroming bij het kruisen R11 wordt gegarandeerd
De Lijn
Categorisering R11bis en R11 Verschillende visies R11 bis Hoofdweg Primair I Primair II R11 Secundair lokaal
Gemeenschappelijke punten Één lange tunnel Leefbaarheid Milieu Aandacht voor fietsers en voetgangers Openbaar vervoer Verkeerveiligheid Sluipverkeer Barrièrewerking Leesbaarheid Maximale uniformiteit
PLENUM: OPMERKINGEN VRAGEN SUGGESTIES
Slotwoord met conclusies en verder procesverloop
Bedankt voor uw aanwezigheid