ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR 2007-2008 1 KOSTEN-BATEN ANALYSE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Handel en marketing hoofdstuk 9
Vandaag.
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
Hoe is jouw verhaal ? 31 mei Scenario: stilstand (geen inflatiecorrectie) 2.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
HOOFDSTUK 12 Media.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Regels voor het vermenigvuldigen
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Tweedegraadsfuncties
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Schitterende Organisaties®
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE STEDENBOUW THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR EUROPEES REGIONAAL BELEID.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR VOORWERP EN METHODE.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
350€ WC -1.1 Huurprijzen excl. 50€ vaste kosten 350€ WC € WC € WC € WC € WC €
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Kwaliteit in productie
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Welkom VWO 5..
Transcript van de presentatie:

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR KOSTEN-BATEN ANALYSE

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR LIJST KOSTEN EN BATEN Kosten: factoren die project aan economie onttrekt Baten: goederen/diensten die project aan economie toevoegt Hele economische gemeenschap (sociaal – bedrijfseconomische rentabiliteit) Geldeenheden 1.

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Baten: Oppervlakte onder vraagcurve vb: niet-uitsluitbaar goed interpretatie 1: p per m 2, q =aantal m 2 interpretatie 2: q = dijkhoogte, p per m Consumentensurplus Opbrengsten Betalingsbereidheid

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR nieuw product / kwaliteitsverbetering productieverhoging en prijsdaling

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Horizontale sommering over deelprojecten

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Problemen: hyperbolisch of lineair (complexiteit berekening CS) overschattingen (vb: Betuwelijn, cfr prognoses)

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Kosten: Oppervlakte onder aanbodcurve vb: niet-rivaliserend goed interpretatie 1: p per actie, q = aantal acties interpretatie 2: q = aantal mensen, p per man Producentensurplus Gewenste ontvangens ten Totale ontvangsten s p*

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Technologische evolutie – vraagtoename Horizontale sommering over deelprojecten Problemen hyperbolisch of lineair (complexiteit berekening PS) onderschatting kosten

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Bijkomende kosten en baten: Vb: werkgelegenheid door haveninvesteringen Strict: ondoeltreffend (destructie/creatie) éénzijdig (andere sectoren nadeel) Praktijk: politiek enige oplossing 3 voorwaarden: Fout in de economie Algemene maatregel uitgesloten Politiek aanvaardbaar

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Foutief vb: nieuwe metrolijn – stijging huurprijzen lijn doet betalingsbereidheid toenemen stijging huurprijs = extra baat = doorschuiven baat naar woningeigenaars nieuwe luchthaven – stijging vervoerprijs afstand doet betalingsbereidheid afnemen stijging vervoerprijs = reden = extra kost

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR REKENPRIJZEN 2. Ongeprijsde effecten o.b.v. gedrag economische subjecten Impliciete prijzen: concrete situatie Reiskosten: toegangsprijzen Hedonische prijzen: vergelijkbare situaties met 1 wezenlijk verschil o.b.v. beweringen Stated preference: hypothetisch Contingent valuation: rechtstreeks vragen

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Wat en waarom? Kost / baat in toekomst = nu SW= AW(1+i) n of AW=SW/(1+i) n SW= W 1.(1+i) n + W 2 /(1+i) n-1 +…+ W n /(1+i) AW= W 1 /(1+i) 1 + W 2 /(1+i) 2 +…+ W n /(1+i) n DISCONTERING 3.

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Intrestvoet? Staatsobligaties Niet: kost voor overheid Wel: tijdsvoorkeur belegger Reële en netto-intrest Privé-vennootschappen hoger rendement nodig, want kapitaalvergoeding moet betaald Persoonlijke – sociale discontovoet Pigoviaanse discontovoet

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Rationaliteit: baten > kosten Dupuit, midden 19de eeuw V.S., midden 20ste eeuw V = MO MK BEOORDELING INDIVIDUELE PROJECTEN 4.

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR V = MO MK Optimale capaciteit / intensiteit project

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Uitbouw autowegennet BatenKosten tol auto’s V=MO V’=MO’ tol auto’s MK Tijd; Brandstof en onderhoud; Ongevallen; Comfort Onteigening; Aanleg; Onderhoud

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Bijkomende kosten en baten Bijkomende werkgelegenheid = kost Benzinebelasting = baat Hoge onteigeningsprijs = kost tol auto’s

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Uitbouw waterwegennet idem, maar geen bijkomend verkeer Uitbouw metronet BatenKosten V=MO MK V’=MO’

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Bijkomende kosten en baten Bijkomende werkgelegenheid = kost Hoge onteigeningsprijs = kost

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Uitbouw havens BatenKosten MK

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Bijkomende kosten en baten Bijkomende werkgelegenheid = kost Hoge onteigeningsprijs = kost

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Uitbouw spoornet BatenKosten MK

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Bijkomende kosten en baten Bijkomende werkgelegenheid = kost Hoge onteigeningsprijs = kost

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Tolheffing autowegennet V piek V daluren

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Kostprijs congestie 2.000/u 4.000/u

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR auto’s wachten gemiddeld 7,5 minuten x 7,5/60 = uren auto’s wachten gemiddeld 15 minuten x 15/60 = 125 uren Totale wachttijd: uren Gemiddelde wachttijd per auto: 1.250/ = 1/8 uur/auto Kostprijs van 1 uur wachten = ¼ uurloon = ¼ 40 = 10 EURO Weerkerende congestie kost dagelijks x 10 = EURO Op jaarbasis: x 200 = EURO

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Terugdringen milieuvervuiling vervuiling kan, mits betaling zowel consument als producent ASAS APAP V EPEP ESES verf

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR marginale baat terugdringen lozing marginale kost terugdringen lozing Aanpakken oorzaak, niet symptoom resultaat beide moet =

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR VERGELIJKING PROJECTEN 5. 2 mogelijkheden: Uitbouw nieuwe infrastructuur Optimalisatie bestaande infrastructuur (capaciteitsverschuiving: kostenvariabilisering, kilometerbelasting, rekeningrijden,…; capaciteitsverhoging: regelgeving, virtuele capaciteit)

ECONOMIE EN RUIMTE I THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR Na selectie projecten met positief K/B-saldo Kies project met kleinste terugbetaaltijd Kies project met hoogste interne rentevoet Kies project met grootste K/B-saldo