De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Naam: robson van schooten Klas: 4b Jaar:
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen Subsidie van het Fonds Psychische Gezondheid.
Lectoraat Rehabilitatie Groningen
Mijn stage bij antonuishof Naam: sharon van neijhof Klas: bruin Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Mijn stage bij Conelgro Naam: ali ozturk Klas: 4c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
Harry Meijerink.
Rehabilitatie in beschut, beschermd, begeleid en zelfstandig wonen
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis
Mijn stage bij la place Naam: tara Klas: 5b Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Landal GreenParks Naam: Jeffrey Finke Klas: 5a Jaar: 2004/2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
bloemendal Naam: Monique Balster Klas: 5B Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij Naam: Klas: Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage loopt.
Mijn stage bij Albert Heijn Naam: Jessica Klas: 5c Jaar: 2004\2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij de kruimelkring Naam:elke noordman Klas:4aJaar:2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Naam: Aylin Klas: 4a Jaar: 2010/2011
Mijn stage bij Bloemendal Naam: Burhan Yildirim Klas: *4a Jaar: *2010/2011 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Naam:Elroy prins Klas:6a Jaar: 2007/2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
Mijn stage bij * Naam: Jordy Gootink Klas: *5B Jaar: *2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij Carinova Naam: Matthew Broekman Klas: 4A Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij *sikkens Naam: * Yasin Klas: * 4a Jaar: * 2010/2011 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij Naam: Angelique Klas: 4b Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin.
Naam: kelly Klas: 4a Jaar: 2008
De plaats van rehabilitatie in de hulpverlening
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 8 Rehabilitatie door educatie: Begeleid Leren Hoofdstuk 12.
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Rehabilitatie: gerichte ondersteuning van activiteiten en participatie
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18.
Rehabilitatie en verslaving
Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS)
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Hoofdstuk 14.
Begeleidingsplannen GGZ
Readiness Inactiviteit binnen een rehabilitatietraject
Mijn stage bij Biemans Timmerfabriek Naam: Raymon Hoep Klas: Rood Jaar: ST 4 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Mijn stage bij em-te wijk en aalburg Naam: danny Klas: 4a blauw Jaar: 4 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Kernprocessen van de Act methodiek
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
Ouderschap en psychiatrie Groningen
Uw gemeente & mensen met een beperking
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
Wat is rehabilitatie precies? Waar komt deze term vandaan?
Wat ik wil…..
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
Rehabilitatie en kwaliteit van bestaan
De Individuele Rehabilitatiebenadering en de WMO Lies Korevaar, lector Rehabilitatie Lectoraat Rehabilitatie / St. Rehabilitatie '92.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
St. Rehabilitatie '92 Rehabilitatie: een introductie Visio Vries 12 november 2013 Presentatie: Lies Korevaar.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
St. Rehabilitatie '92 FPK en Rehabilitatie: een onmisbare combinatie !? Assen 28 februari 2011 Lies Korevaar.
Evangelisch Begeleidingscentrum Klaas van der Hoeven.
Maatschappelijke Participatie door Rehabilitatie Lies Korevaar Werkveldconferentie Participatie Groningen, 16 april 2013.
Rehabilitatie: een introductie
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Presentatie deelgebied 4
Transcript van de presentatie:

De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB) Hoofdstuk 7

Missie rehabilitatie Mensen met psychiatrische beperkingen helpen beter te functioneren, zodat ze met succes en tevredenheid kunnen wonen, werken, leren en sociale contacten hebben in de omgeving van eigen keuze, met zo min mogelijk professionele hulp.

Waarden rehabilitatie Persoonlijke benadering Functioneren Betrokkenheid en keuze van de cliënt Individuele benadering Omgevingsspecificiteit Steun Autonomie Succes en tevredenheid

Wensen Ik wil vaste dagbesteding buitenshuis, maar het moet wel leuk zijn. Ik wil in een beschermde woonvorm gaan wonen in een rustige omgeving. Ik wil meer contact hebben met mijn kinderen, maar ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken. Ik wil een opleiding gaan volgen, maar ik weet niet wat bij mij past en wat ik aankan.

Vier fasen van rehabilitatie Verkennen van een veranderwens Kiezen Verkrijgen Behouden

Vier fasen van rehabilitatie Verkennen van een veranderwens Kiezen Verkrijgen Behouden Doelvaardigheid bespreken en beoordelen Doel stellen Functionele en hulpbronnen-diagnostiek Vaardigheids- en hulpbronnen-interventies

Fase 1: Verkennen Doelvaardigheid bespreken en beoordelen Terrein veranderwens vaststellen Bespreken: Noodzaak Inzet Omgevingsbesef Identiteitsbehoefte Begeleidingsbehoefte

Fase 1: Verkennen Doelvaardigheidsprofiel 5 X 4 3 2 1 Noodzaak Inzet Omgevings-besef Identiteits-besef Begeleidings-behoefte

Fase 2: Kiezen Doel stellen Persoonlijke criteria opsporen Alternatieve omgevingen beschrijven Een doel kiezen

Doel kiezen Persoon met ernstige reuma die creatieve cursus wil volgen Pers. criteria A. Kunstgesch. B. Speksteen C. Fotografie 1. Prof. begeleid. ± + 2. Nieuwe mensen - 3. Leeftijdsg. 4. Praktisch 5. Creatief/kustz. 6. Verdieping ++ -- 7. Lichte belast. 8. Max. 4 km. 9. Toegankelijk ? 10. Betaalbaar

Fase 3: Verkrijgen Functionele- en hulpbronnendiagnostiek Gedragseisen achterhalen Onmisbare praktische vaardigheden inventariseren en beschrijven Het vaardigheidsfunctioneren beoordelen Onmisbare hulpbronnen inventariseren en beschrijven Beschikbare hulpbronnen onderzoeken en organiseren

Functionele-diagnostiekkaart Persoon met verstandelijke beperking die vrijwilligerswerk in de horeca wil doen IMPLICIETE EIS > frisse adem ONMISBARE P VH > tanden poetsen BESCHRIJVING GEBRUIK P VH > het aantal keren per week dat Joop voor hij naar zijn werk gaat zijn tanden poetst SPONTAAN: reeds aanw. 0, gewenst 5x per week OP AANSPORING: Nee UITVOERING: Nee

Fase 4: Behouden Vaardigheidsinterventie en hulpbronneninterventie Leren (toepassen) van vaardigheden Organiseren (ontwikkelen) van hulpbronnen

Proces in praktijk Hulpverlener Op welk terrein wil je verandering? Fase 1: Kennismaking: wie ben je? Ben je ‘eraan toe’? Ben je doelvaardig? Cliënt Ik wil graag ander (vrijwilligers)werk. Ik ben eraan toe omdat: ik op dit moment ontevreden ben over mijn dagbesteding; ik steun krijg van anderen; ik weet waar ik vrijwilligerswerk zou kunnen doen; ik goed kan benoemen wat mijn waardes en interesses zijn. Ik wil graag begeleiding tijdens het verdere zoekproces.

Vervolg proces in praktijk Hulpverlener Fase 2: wat is je doel? (haalbaar en realistisch) Cliënt Ik wil met succes en tevredenheid per september 2008 een vrijwilligersbaan in de horeca in verzorgingshuis Hunzerheem, voor twee dagdelen per week.

Vervolg proces in praktijk Hulpverlener Fase 3: Wat zijn de gedragseisen? Welke hulp heb je nodig? Fase 4: Wat wil/moet je nog leren? Wat wil/moet je aan hulp organiseren om je doel te behouden ? Cliënt Ik wil kunnen omgaan met het koffiezetapparaat. Ik heb een wekker nodig om op tijd op te staan. Ik wil leren beter met kritiek van collega’s om te gaan. Ik heb extra werkbegeleiding nodig, zodat ik mijn werk efficiënter kan doen.