Officiële opening virtueel bureau Integriteit Vlaamse overheid 15 maart 2012 auditorium Maria Baers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteits- cultuur in onzekere tijden in V stappen MARC VERMEULEN, TIASNIMBAS BUSINESS SCHOOL.
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Wanneer en hoe effectief netwerken?
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
De effectiviteit van de klokkenluiderregeling.
Hans De Witte, Eddy Omey, Dieter Verhaest
Marketingproject Business week Riga
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
Perspectieven op leren in het jeugdwerk
Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space.
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Sjerp de Vries, Fransje Langers, Josine Donders & Agnes van den Berg
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Schitterende Organisaties®
Management development lectoren HRO
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Rotary Days Planned September Rotary Days can take any form, as long as they are fun and appealing to the non-Rotary public. Here are just a few.
International Primary Curriculum
Omgaan met dilemma’s April, Strategieën 1.Ontkennen 2.Een van de twee kanten kiezen 3.Balanceren tussen de twee kanten 4.Vanuit een ander perspectief.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
SharePoint AIN sessie over SharePoint 9 juni 2011.
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Management Accounting Management Control
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Evidence-Based Medicine
Iedereen is context driven!
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Officiële opening virtueel bureau Integriteit Vlaamse overheid 15 maart 2012 auditorium Maria Baers.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
De Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
HOE MOET HET? Het probleem van de beoordeling van de effecten van Community Art.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
Wies Vullings, Wageningen University and Research
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Soulve Innovations gelooft dat de kwaliteit van de zorg verbeterd kan worden door deze persoonlijk en toegankelijk te maken.
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Sector, Firm Size and ICT investments
Blame the youth? The changing professional ideology of the social worker Steven Brandt Preconference TiSSA 2017 Social Work as a Space for Dialogue, Diversity.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
Participatory Action Research
PATENT RIGHTS IN THE CARIBBEAN
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Transcript van de presentatie:

Officiële opening virtueel bureau Integriteit Vlaamse overheid 15 maart 2012 auditorium Maria Baers

Over het paradoxale van integriteit Wim Vandekerckhove docent en onderzoeker, University of Greenwich Business School, Londen 17 juli 20142

Drie paradoxen: 1.Het probleem is dat er geen probleem is. 2.Liefst dat wat we het liefst niet hebben. 3.Het nodige werkt enkel als het niet nodig is. - cynisme maakt plaats voor moed - Moedig spreken (klokkenluiden) - Virtueel Bureau Integriteit

Het klokkenluiderdilemma is dood, lang leve het klokkenluiderdilemma.

Klokkenluiderdilemma: zwijgen of boeten gebeurt vaker dan we denken vaak wel succesvol (VS, Australië, Noorwegen) Intern werkt, extern niet nieuw dilemma op managementvlak hoe reageren ? Klokkenluiden is een process Moedige spreker – Moedige luisteraar

klokkenluidencyclus (Vandekerckhove & Tsahuridu 2010) 6(c) Wim Vandekerckhove March 2011 wangedrag melden Beantwoorden melding

Moedige sprekers verkiezen anonieme kanalen, maar die zijn nefast voor de spreker.

Ongeacht cultuur (Park et al 2008) : intern, formeel, en anoniem Ongeacht cultuur (Park et al 2008) : intern, formeel, en anoniem Beste bescherming Succesvol betekent ook dat wanpraktijk stopt ? ? ? ? Minder moed nodig?

Succesvol klokkenluiden Veilig ? Effectief ? Men kan het raden Je hebt het reeds aan anderen verteld Anderen ervaren represailles (PCaW 2011) Ano nieme meldingen zijn minder geloofwaardig (Hunton & Rose 2011) Ano nieme meldingen zijn minder geloofwaardig (Hunton & Rose 2011) Minder middelen voor onderzoek anonieme meldingen

(Rains & Scott 2007) Anonimiteit in gradaties Perceptie van anonimiteit verschilt: spreker - luisteraar Mogelijkheid Identiteit achterhalen Wens Identiteit achterhalen

Klokkenluiderprocedures werken enkel in organisaties die ze niet nodig hebben.

Klokkenluiderprocedure Vroege correctie: weinig moeite Implementatierisico Noodzakelijke voorwaarden mbt cultuur

Noodzakelijke voorwaarden organisatiecultuur Duidelijkheid Vertrouwen Haalbaarheid Ondersteuning Interne transparantie Bereidheid tot discussie Bereidheid tot sancties Als je hier goed zit Heb je’t niet nodig Als je hier goed zit Heb je’t niet nodig

Fatalisme -Anoniem -Wantrouwen Hiërarchie -Gedragscode -Formele procedure -Rolvoorschrift Individualisme -Beloning -Perceptie neg. cons. Egalitair -Open discussie Groep Laag Hoog Rigiditeit Laag Hoog Evans 2008 Loyens 2011

Het klokkenluiderdilemma is dood, lang leve het klokkenluiderdilemma. Moedige sprekers verkiezen anonieme kanalen, maar die zijn nefast voor de spreker. Klokkenluiderprocedures werken enkel in organisaties die ze niet nodig hebben. VBI: centraliseren oor (uniek meldpunt) en intervisie luisteraars VBI: beheersen van drang identiteit spreker te kennen VBI: opnieuw vernieuwen?

Referenties Evans, A. (2008). Dealing with dissent: whistleblowing, egalitarianism, and the republic of the firm. Innovation: the European Journal of Social Science Research 21(3), Hunton, J E & Rose, J M (2011). ‘Effects of Anonymous Whistle-Blowing and Perceived Reputation Threats on Investigations of Whistle-Blowing Allegations by Audit Committee Members’, Journal of Management Studies 48:1, Loyens, K. (2011). Towards a custom-made whistleblowing policy. Using grid-group cultural theory to match policy measures to different styles of peer reporting. Paper presented at the EBEN Annual Conference, Antwerp. Park, H, Blenkinsopp, J, Oktem, M & Omurgonulsen, U (2008). ‘Cultural Orientation and Attitudes Toward Different Forms of Whistleblowing: A Comparison of South Korea, Turkey, and the U.K.’ Journal of Business Ethics, 82(4), Public Concern at Work (2011). Personal Communication. Rains, SA & Scott, CR (2007). ‘To Identify or Not to Identify: A Theoretical Model of Receiver Responses to Anonymous Communication.’ Communication Theory 17, 61–91. Vandekerckhove, W & Tsahuridu, E E (2010). ‘Next please!, or why we should focus our research on the whistle-receiver instead of the whistle-blower’. Paper presented at ICAP 2010, Melbourne, July 2010.