Wat is Certipost?
Een nieuwe evolutie of manier om - voor burgers: - brieven of post te ontvangen “MyCertipost” is een gratis internetdienst waarmee u facturen en loonbrieven kan ontvangen en aangetekende brieven via Internet kan versturen. - U kunt er ook documenten on-line mee aanvragen : bvb. geboorteattest bij uw gemeente - voor bedrijven: - om facturen of aangetekende zendingen te versturen - formulieren aanbieden….. en nog veel meer….
Certipost is opgericht in 2002 in België en heeft wereldwijd meer dan 600 klanten in alle sectoren. Certipost is een joint venture van De Post/La Poste en Belgacom. Certipost heeft haar hoofdkwartier in Brussel (BE) en heeft kantoren in Gent (BE), Amsterdam (NL) en Parijs (FR).
Heb je genoeg van je overladen brievenbus of papieren die kwijtraken? Belgacom en Integan, één van de pioniers van Certipost hebben in 2002 mede Certipost opgericht. Dat is een veilig en handig e-mailsysteem om: aangetekende zendingen te versturen en te ontvangen facturen van nutsinstellingen te krijgen, documenten bij de gemeente aan te vragen. Ook je loonstaten van Randstad ontvang je via deze dienst, in pdf-formaat. Ongetwijfeld zullen meerdere bedrijven of openbare diensten volgen…
Bvb. bij stad Antwerpen waar men jaarlijks 1. 500. 000 € (= 60. 000 Bvb. bij stad Antwerpen waar men jaarlijks 1.500.000 € (= 60.000.000 BEF ) uitgeeft aan portkosten is men een onderzoek begonnen om aan te sluiten bij Certipost om te besparen op zijn portkosten. (postzegels, aangetekende zendingen) Als men al zijn belastingsaanslagen rechtstreeks via Certipost zou kunnen versturen…..
Certipost laat bedrijven en overheden toe om te communiceren met elke klant, burger, medewerker, leverancier of klant, door inkomende en uitgaande poststromen te stroomlijnen, informatie-uitwisseling te automatiseren en elektronische communicatie te beveiligen en certifiëren. Zo biedt Certipost oplossingen zoals een elektronische loket, elektronische facturatie, en de infrastructuur voor digitale certificaten.
Dit nieuw communicatiemiddel bezit talrijke voordelen: Maximale veiligheid (unieke identificatie van de correspondenten, digitale handtekening, elektronische stempel) Aanzienlijke tijdwinst (veel sneller) Vlot en gebruiksvriendelijk Gratis voor de gebruikers (burgers)
Huidige postverdeling Bedrijf of openbare dienst
Brieven of facturen ontvangen via Certipost met miljoenen postbussen ( My Certipost) Bedrijf of openbare dienst Gigantische Certipost-server uw provider Attest aanvragen bij gemeente of bedrijf via MyCertipost = omgekeerd doch direct via server
Hoe weten de bedrijven of je een postbus hebt bij Certipost Deze voeren vanaf nu reclame om een Certipost-postbus (My Certipost ) te openen… Eens deze postbus door u geactiveerd, sturen de bedrijven in de toekomst alle facturen of brieven naar deze Certipost-postbus. Uw “My Certipost”
Bij “My Certipost” krijg je - een accountnaam - een loginnaam en je geeft een e-mail-adres op Is er post toegekomen in uw “My Certipost” word je via dit e-mailadres verwittigd.
3 soorten “My certipost” Light Plus Pro
My Certipost - Light
My Certipost - PLUS
My Certipost - PRO
Kostprijs & prijsbeleid De toegang tot de MyCertipost-diensten is volledig gratis. Dus gratis om een postbus te openen, en uw post bij certipost te laten toekomen. De prijzen Facturen electronisch versturen kost tussen 0,2 en 0,35 euro De elektronische aangetekende zending kost € 2,89 per elektronische bestemmeling excl. BTW (€ 3,50 BTW inbegrepen).
Evolutie??? Bedrijven zullen klanten zoveel mogelijk overhalen om een “My Certipost” te openen…. (is gratis…. en zal vermoedelijk gratis blijven….) Men belooft nu al kortingen op de e.v. factuur…. Op termijn, om het ontmoedigen van post te versturen via de klassieke postbode zal dit ongetwijfeld duurder worden.
Informatie Info : www.certipost.be Gratis “My Certipost” creëren zie www.certipost.be
Einde Auteur : Ludo Huybrechts