DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dimitri Brosens & Bart Goossens Informatie & Datacentrum INBO OMGAAN MET ONDERZOEKSDATA: INBO.
Advertisements

Multidisciplinaire gegevensdeling
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Ben jij klaar voor RDM-ondersteuning? Basistraining voor informatiespecialisten Bibliotheek – Project RDM Ondersteuning.
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
DRIVER België: op weg naar samenwerking KBR - 19/11/2007 Karen Van Godtsenhoven.
Archiefbank •databank privaat-rechtelijk archief •registratie op bestandsniveau •online: (april 2005)
Registratie van de TDI-variabelen met de Registratiemodule van het Technisch Platform Versie Rue Juliette Wytsmanstraat 14 | 1050 Brussels |
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Digitale Toegankelijkheid Trends, ideeën, (on)mogelijkheden Peter Horsman.
8 oktober 2003dag van het document1 V2_'s archief voor instabiele media Een portal over elektronische kunst Sandra Fauconnier V2_Organisatie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Publiekprivaat onderzoek
November 18, 2013 Het Deltares Werken Frank Engering.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
SURF: Internationalisering en ICT
Repositorystructuur voor hogescholen
Toekomst van de e-Infrastructuur
Veranderen van organisatie en praktijk: mogelijkheden en consequenties Kurt De Belder, Bibliothecaris van de Universiteit.
Primaire OnderzoeksData In Utrecht Makkelijk toegankelijk een podium voor uw waardevolle onderzoeksdata.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
Oktober 2004Bedrijvig op het Internet1 Prof. Dr. Geert Poels Ann Maes Frederik Gailly.
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Programma Open Standaarden en Open Source Software voor de Overheid dinsdag 6 april 2004 Open Source Software en Open Standaarden Standaards in samenwerking,
Maarten van Bentum (Universiteitsbibliotheek) Wetenschappelijk publiceren: recente ontwikkelingen t.b.v. betere zichtbaarheid Maarten van Bentum (Universiteitsbibliotheek)
UBU en onderzoeksdata 23 april Agenda 1. Proefschriften plus 2. EJME 3.Dataverse.
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
DANS is een instituut van KNAW en NWO Data Archiving and Networked Services NARCIS: nationale portal van onderzoekinformatie Elly Dijk SURFacademy ‘CRIS.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Aansturing gemeenschappelijk oppervlaktewater instrumentarium
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Your GateWay to the Finest Academic Research papers in the Netherlands Technische aspecten: de ARNO archive server Thomas Place KUB.
Wetenschap ontsloten bestuurlijke visie op digital repositories Wim Kardux lid College van Bestuur Universiteit Utrecht Reclaiming Academic Output De.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Repository-demonstratie Waar doen we het allemaal voor?
Repository-demonstratie DB-ontwikkelingen, 24 mei 2007.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Voorgeschiedenis Initiatief provincie Projectgroep met 12/13 deelnemers Stichting DCF (i.o.)
1 OMI Digitaal publiceren in bredere context.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Schets van het landschap Deel B Presentatie RDNL
Van librije tot digitale bibliotheek: de universiteitsbibliotheek utrecht eric sieverts.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Alumni vraagstuk ontrafeld ‘Een netwerk is geven en nemen’ Een duik in de gedachte van de leerling.
Spelregels Digitale stad
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
Sieberdam/ROCS & KODOS
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
LOREnet feb
Transcript van de presentatie:

DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart

Wat beogen we? De Nederlandse wetenschappelijke informatie Digitaal Beter beschikbaar en toegankelijk

Hoe? Repositories bij alle universiteiten Dataniveau: alle soorten wetenschappelijk onderzoeksmateriaal efficiënt opslaan Dienstenniveau: voor verschillende vormen van hergebruik ontsluiten Kerncriterium: interoperabiliteit Looptijd DARE: 2003 – 2006, daarna vaste activiteit universiteiten

Waarom? Universiteiten (weer) eigen rol en verantwoordelijkheid voor digitale opslag en toegankelijkheid van onderzoeksmateriaal Structurele ondersteuning voor wetenschappers bij digitaal bewaren, communiceren en publiceren van onderzoeksmateriaal

Wie doen mee? Alle Nederlandse universiteiten, KB, KNAW en NWO Stichting SURF coördineert Overheid subsidieert via NAP met 2 mln Euro

Welke activiteiten wanneer? Data niveau Realiseren van het netwerk van repositories, basisvorm beschikbaar januari 2004 Verdere ontwikkeling in 2004 en verder Diensten niveau Jaarlijkse tenders voor de ontwikkeling van diensten – tender 2003 loopt, tender 2004 opgestart Lange termijn bewaring, toegang, metadata issues – vanaf 2004 Relatie met digitale leeromgevingen – vanaf 2004

DARE Wetenschappelijke communicatie

Wat heeft u aan een repository? DARE

Data en Diensten Instituut XInstituut YInstituut Z Lokale diensten DATA Peer review Copyright management Virtual community Subject classificatie Subject portal Forward linkingOnderwijstoepas- singen

Internationale initiatieven Working paper archives – Los Alamos ( ( Public Library of Science ( MIT – DSpace, OpenCourseWare ( Merlot ( CreativeCommons ( Berlin / Wellcome Trust declarations ( SPARC (

Tender 2004 Op gang komen reguliere vulling staat voorop Dus: gericht op materiaal dat nu wordt geproduceerd Aanleveren onderdeel van werkproces, niet het sluitstuk Opzet tender is breed: Stimuleren van vulling, direct of indirect Toepassingen voor onderzoek, onderwijs en voorlichting Doelgroepen binnen en buiten de universiteit Organisatorische, beleidsmatige, inhoudelijke, technische toepassingen

Tender 2004 Samenwerking van harte aanbevolen! (inter)disciplinair, interfacultair/universitair, met HBO, met derden Voor goede dienstenontwikkeling is participatie gebruikers nodig In bepaalde typen projecten zelfs verplicht Interactieve ontwikkeling, op basis van (latente) vraag

Aanpak Geen centrale standaard oplossing voorschrijven Wél randvoorwaarden / kader scheppen Daarbinnen verschillende benaderingen uitproberen in concrete projecten Decentraal wat decentraal kan, alleen centraal wat persé moet Praktisch pionieren, learning by doing: Wegen ontstaan omdat wij ze gaan

Zelf en samen Zelf Iedere universiteit: is zelf verantwoordelijk voor eigen repository heeft eigen beweegredenen voor invoering bepaalt zelf welke toepassingen/diensten ze wil gebruiken/ ontwikkelen Samen Nuttige effect is het grootst als iedereen meedoet We hebben elkaar nodig om de klus te klaren Gezamenlijkheid is nodig vanwege de enige echte harde eis: interoperabiliteit

DARE Gedurfd, maar stap voor stap…