toelichting door Medica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Sint-Jozefinstituut Kessel-Lo Vormingsinstituut voor de Begeleiding van Gehandicapten Stellen voor:
- INFORMATIE VOOR OUDERS OVER P4- Samen naar het examen.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Project Software Engineering
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Anatomie-onderwijs: -dissectie 2° Bac -topografische anatomie 3° Bac
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ervaring project Op Eigen Benen Vooruit Projectleidersbijeenkomst 6 september Trudi Taat Verpleegkundig Specialist.
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Nieuwsbrief 12 april 2013 Agenda: Maandag 15 april: groep 3 Blijde wei Dinsdag 16 april: groep 4 Blijde wei Woensdag 17 april: Juffendag/Lustrum Maandag.
Van idee tot digitaal materiaal
Les 3 : 12 Oktober – 18 Oktober 2013 Offers HET HEILIGE HEILIGDOM Offers.
Methoden van Onderzoek
WISKUNDIGE FORMULES.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Welkom bij Projectmanagement
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Planning lessenroosters in S+. Situatie voor S+ In SAP – Lokalen – Docenten Geen planning mogelijk – Geen informatie over de verschillende studierichtingen.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Professionele ontwikkeling
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Ruimtevaartquiz De Maan De.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Multimediatoepassingen
Multimedia(technieken)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Samen naar het examen informatie voor ouders over periode 4
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Pedagogische theorieën
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Transcript van de presentatie:

toelichting door Medica ANATOMIE- ONDERWIJS toelichting door Medica

INHOUD Oude methode Veranderingen Nieuwe methode Aanpak voor de toekomst Visie vanuit Medica Misverstanden Conclusie

OUDE METHODE

OUDE METHODE Olv prof. dr. Moerman 2 weken achter elkaar (maandag tot donderdag) 1u theorie aan bord in dissectiezaal 2u dissecties van 1 streek (andere streken op het einde telkens bekijken) => totaal: 8u theorie, 16u dissecties Examen: lijkenmarathon + theoretische vraag

OUDE METHODE VOORDELEN: theoretische colleges in kleine groepjes actief bezig met lijk zelf op zoek gaan naar structuren

OUDE METHODE NADELEN: dissectiezaal heeft slechte infrastructuur om les te geven goed disseceren betekent niet dat je inzicht hebt in de anatomie slechts actief bezig met 1 regio, de andere regio’s kan je maar beperkt bestuderen erg arbeidsintensief kwaliteit van lijken en dissecties is erg variabel

OUDE METHODE NADELEN: gephenoliseerde lijken benaderen slechts matig het uitzicht van een levend lichaam beperkt klinisch gericht geen multimedia ondersteuning, modellen,… lijkenmarathon geen ideale examenvorm test geen inzicht ook afhankelijk van stressbestendigheid lijk op examen niet altijd optimaal niet ideaal als veel tijd tussen dissectieweken en examen

VERANDERINGEN

VERANDERINGEN Prof. dr. Moerman neemt na afgelopen academiejaar ontslag als anatoom om zich meer op de kliniek te richten Er wordt vervanging gezocht, dit gebeurt echter vrij laat (ontslag pas in vakantie) Olv 3 chirurgen ipv 1 anatoom: visie wijzigt Nieuwe visie op basis van: Chirurgische achtergrond Studies omtrent anatomie- onderwijs Werkwijze andere faculteiten

NIEUWE METHODE

NIEUWE METHODE Theoretisch colleges in betere omstandigheden Aandacht voor oppervlakte- anatomie Meer klinisch toepasbaar maken Multimedia, modellen, tekeningen,… Gebruik maken van nieuwe chirurgische technieken (vb: endoscopie) Inzichtelijk maken van de anatomie Integratie van radiologie Niet vooral aandacht op 1 regio, maar op het geheel

NIEUWE METHODE Gebruik maken van goed gedisseceerde lijken Kans voor zelfstudie mogelijk maken Relevantie zuivere dissecties vermindert want chirurgie is niet langer zuiver dissecerend Niet bedoeling om te leren ‘snijden’ wel om inzicht in de anatomie te leren Enkel geïnteresseerde en gemotiveerde studenten zelf disseceren

NIEUWE METHODE 11u theoretische colleges: in aula gebruik van multimedia klinisch georiënteerd oppervlakte- anatomie integreren 8u hands- on workshops (2 h&h, 2u th, 4u abd): reeds geprepareerde lijken klinisch gericht alle regio’s bestuderen

NIEUWE METHODE 9u vrijwillige dissecties: enkel nuttig als gemotiveerd richten op 1 regio => 11u theorie, 17u aan lijk Examen schriftelijk geïntegreerd examen van het hele vak inzichtvragen structuurherkenning

NIEUWE METHODE VOORDELEN: onderwijs in betere omstandigheden klinische, inzichtelijk gericht onderwijs (in les en aan lijk) uren aan lijk efficiënter besteden alle regio’s aandacht geven meer mogelijkheid tot zelfstudie

NIEUWE METHODE NADELEN: minder ‘snijdende’ uren voor de liefhebbers ervan ‘snijdende’ vaardigheid verdwijnt gedeeltelijk minder ‘spectaculair’ minder zelf op zoek gaan zuiver theoretisch examen is ook niet ideaal

AANPAK VOOR DE TOEKOMST

AANPAK VOOR DE TOEKOMST Werkgroep Anatomie (POC): coördineren vernieuwing anatomie- onderwijs alle proffen uit de anatomie/ morfologie/ radiologie van de bachelorjaren ook Medica hierin vertegenwoordigd bezoek aan andere faculteiten in binnen-/ buitenland (Gent, Hasselt, Leiden, Maastricht,…)

AANPAK VOOR DE TOEKOMST Hervorming van de hele lijn anatomie: alle anatomische/ morfologische opleidingsonderdelen herbekijken anatomie in 3e bach moet het ‘sluitstuk’ worden van deze lijn hervorming van het vak Topografische & radiologische anatomie en Medische biofysica aantal theoretische uren verminderen keuzevakken in anatomie (ook praktisch!) gepaste examenvorm zoeken

AANPAK VOOR DE TOEKOMST Oprichten van een anatomisch centrum: verhuis anatomie- afdeling naar GHB modellen, preparaten, tekeningen, foto’s, multimedia,… andere lijkbalseming waardoor betere bewaring van de structuren mogelijkheid tot zelfstudie oppervlaktepractica met radiologische ondersteuning

VISIE VANUIT MEDICA

VISIE VANUIT MEDICA Doel van het vak: Onderwijsvorm: inzicht verwerven in de menselijke anatomie en deze kennis in praktijk kunnen brengen zowel oppervlakte als inwendige anatomie klinisch gericht Onderwijsvorm: theoretische basis leggen gebruik van menselijke lichamen blijft nodig gebruik van modellen, multimedia,…

VISIE VANUIT MEDICA Examenvorm: (mondeling) examen dat naar inzicht peilt gebruik maken van lichamen, modellen, figuren, multimedia !momenteel grootste knelpunt!

VISIE VANUIT MEDICA Medica ondersteunt de vernieuwing van het anatomie- onderwijs MAAR: waken over kwaliteit van de theoretische colleges -> moeten inzicht geven evalueren workshops studiebelasting mag niet toenemen duidelijkheid omtrent verwachtingen discussie openen omtrent examenvorm actief bijdragen tot hervorming via werkgroep

VISIE VANUIT MEDICA Grote kans voor vernieuwing, dus constructief meedenken en meewerken Betreuren timing: nieuwe docenten pas erg laat aangesteld, wij pas laat op de hoogte van hervormingsplannen Klachten van 3e bach verzamelen en opvolgen via jaarraad -> werkgroep onderwijs

MISVERSTANDEN

MISVERSTANDEN “het 'contact' met de lichamen zou op 0 herleid worden” iedereen verplichte workshops als workshops + dissecties: evenveel uren aan lijk als in oude systeem (vroeger 16u, nu 17u) “dat kan je je maar deftig visualiseren als je het ook echt in real time hebt gezien” gephenoliseerde lijken benaderen vaak niet het uitzicht van levende structuren nood aan beter gebalsemde lichamen meer gebruiken maken van modellen, multimedia,.. om inzicht te geven

MISVERSTANDEN “mooie gelegenheid om met je handen bezig te zijn” inderdaad jammer dat dat enigszins vermindert wel niet de bedoeling van het vak om chirurgische vaardigheden aan te leren “onontbeerlijk in de opleiding tot anatoom-patholoog en wetsdokter in het bijzonder” niet bedoeling van het vak om je hierop voor te bereiden, wel om je inzicht in de anatomie te geven via keuzetopics mogelijk maken

MISVERSTANDEN “deze 3 zijn van mening dat dissectie helemaal niet belangrijk zijn” nieuwe proffen zijn chirurgen en vertrekken vanuit een nieuwe visie relativeren belang van dissecties op basis van ervaring en literatuur omtrent anatomie- onderwijs “geen mogelijkheid om ongenoegen te uiten” 0 reacties op vraag van prof. Herijgers om suggesties en commentaren door te mailen

MISVERSTANDEN “Massale inschrijving van de studenten voor de vrijwilligere dissectie […] studenten nog nood hebben aan anatomie 'in real life'.” “met als gevolg dat er echt veel mensen niet konden deelnemen” inschrijvingen zijn niet zo massaal als gedacht (ongeveer 100 studenten) iedereen die zich ingeschreven heeft, kan deelnemen lijst van de laatste sessie staat nog niet vol in begin waren de lijsten vol omdat verschillende studenten zich voor alle regio’s bleken ingeschreven te hebben ipv voor slechts 1 regio

Vrijwillige dissecties anatomie 3de bachelor in de geneeskunde - academiejaar 2007-2008 Maandag - Dinsdag - Woensdag van 9u00-12u00 in de dissectiezaal van het vesaliusinstituut, Minderbroedersstraat 12 17 - 19 december hoofd en hals   Reservelijst 1 Everaert Hanne s0172067 hanne.everaert@student.kuleuven.be 2 Cloots Kristien kristien.cloots1@student.kuleuven.be 3 Helsen Caroline s0173752 caroline.helsen@student.kuleuven.be 4 Lambrecht Mich mich.lambrecht@student.kuleuven.be 5 Ligthart Symen s0172583 symen.ligthart@student.kuleuven.be 6 Linssen Eveline s0172340 eveline.linssen@student.kuleuven.be 7 Peeters Kristof kristof.peeters3@student.kuleuven.be 8 Santing Roeland roeland.santing@student.kuleuven.be 9 Van Lerberghe Ruben s0166795 ruben.vanlerberghe@student.kuleuven.be 10 Vanholst Carolien carolien.vanholst@student.kuleuven.be 11 Wilms Stephanie s0173136 stephanie.wilms@student.kuleuven.be 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24

thorax:   Reservelijst 1 De Groote Caroline 2 De Rechter Stéphanie s0171831 stephanie.derechter@student.kuleuven.be 3 Derez Leen s0170620 leen.derez@student.kuleuven.be 4 Lammens Frederik s0169120 frederik.lammens@student.kuleuven.be 5 Leroy leen.leroy@student.kuleuven.be 6 Liebl Martin s0171594 martin.liebl@student.kuleuven.be 7 Meert Caressa s0174072 caressa.meert@student.kuleuven.be 8 Peeters Bernard s0170475 bernard.peeters@student.kuleuven.be 9 Schuurmans Aisha aisha.schuurmans@student.kuleuven.be 10 Vandewalle Ward s0162963 ward.vandewalle@student.kuleuven.be 11 Versyck Barbara s0174906 barbara.versyck@student.kuleuven.be 12 abdomen: Berends Kinge s0173343 kinge.berends@student.kuleuven.be Dalemans Alain s0172832 alain.dalemans@student.kuleuven.be De Bisschop Falconieri Tamara s0173240 tamara.falconieri@student.kuleuven.be Frisque Marie-Elisabeth s0174885 marieelisabeth.frisque@student.kuleuven.be Gregoir Tine tine.gregoir@student.kuleuven.be Koop Rebecca s0175235 rebecca.koop@student.kuleuven.be Tang Yating yating.tang@student.kuleuven.be Van Damme Liesbeth liesbeth.vandamme@student.kuleuven.be Vannieuwenhove Saskia saskia.vannieuwenhove@student.kuleuven.be Verhelst s0172683 tine.verhelst@student.kuleuven.be

CONCLUSIE

CONCLUSIE De oude methode was zeker niet slecht, maar misschien ook niet perfect Door de verschuivingen is er nood aan een hervorming, meer focussen op inzicht en klinische toepassingen Het nieuwe systeem staat nog niet op punt De communicatie is niet ideaal verlopen, waardoor een hoop misverstanden

CONCLUSIE Dit jaar zal het systeem niet meer veranderen Er is nauw overleg nodig tussen proffen en studenten om de hervorming op punt te stellen

CONCLUSIE !!!!!!!!Jullie opmerkingen en suggesties zijn van groot belang!!!!!!!!!! onderwijsverantwoordelijke 3e bach dries.helsloot@student.kuleuven.be paul.herijgers@med.kuleuven.be baki.topal@med.kuleuven.be pierre.delaere@med.kuleuven.be