1 Wat heeft u vandaag al gedaan? bellen met gsm sms’en en bestanden downloaden Ringtone downloaden Mp3 speler bijwerken chatten msn’en Games spelen Profielsite updaten Videootje uploaden Twitteren Aan weblogbijwerken Wat denkt u dat uw leerling heeft gedaan?
2 Kennismaatschappij
3 Impact sectoren Reisbranche Verzekeringen Overheid Transport en logistiek Onderwijs Industrie Zorg Makelaars
4 ImpaCT van ict in de reisbranche consument vakantie Reisbureau Landen info Reis boekenverzekeringen Prosumer Zelf een reisbestemming vinden Zelf een reis boeken Reiservaringen uitwisselen
5
6
7
8
9 ImpaCT van ict in het onderwijs Lerende DocentLerende Leerproces
10 del.icio.us social bookmarking
11 Innovators Early Adaptors Adoption Chasm Early Majority Late Majority Laggards-Banken/Verzekeraars -Industrie -Handel, Transport en Logistiek -Zakelijke dienstverlening: service -Gezondheidszorg en Maatschappelijke dienstverlening -Onderwijs -Lokale overheid -Telecommunicatie -Centrale overheid -Zakelijke dienstverlening: advies Bron: gebaseerd op resultaten uit Trends in IT 2006 |
12
13 Toch vreemd: Wij vragen van leerlingen een mate van loyaliteit aan school en leerkracht die wij zelf bij andere sectoren niet accepteren
14
15 Wat is er nieuw dan? de generatie die spellen speelt 24/7 communiceert echte en virtuele vriendschappen integreert technologie beschikbaar heeft nooit een handleiding leest de generatie die al lerend speelt en al spelend leert