Overzicht en perspectieven voor een duurzame ontwikkeling van asfalt in een economie in voortdurende verandering Wim Teugels Nynas N.V.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
De zin en onzin van escrow
Transport en Infrastructuur
Duurzaam productie-en materialenbeheer waarom? 8 Dec 2008 Kristof Debrabandere.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.
Pwc Onderzoek scenario's nationale verdeling Kyoto- verbintenissen Platform Milieu Economie, Leuven, 22/01/2003 Studie voor het Kabinet van de Staatssecretaris.
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Olie- en gaswinning en productie 4 november 2002, Enschede 1/14 Olie en gas in Mexico en Nederland een onderzoek naar de verschillen en overeenkomsten.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
offshore-outsourcing (import)
H4 Klimaatbeleid in de praktijk
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
T h e q u a l i t y m a k e r s 10 juli 2014 VAB bijeenkomst 10 maart Uitvoering GMO bij FresQ Loek Jochems.
De Nederlandse Energiebeurs
LTA is gewoon asfalt Marc Eijbersen CROW.
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
De kracht van het kleine
1 Energieprijzen in België Persontmoeting Febeliec 13/05/2009.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Duurzaam bouwen Ellen Logtens BWT bijeenkomst 27 maart 2012
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
BRANDSTOFBESPARING Het nieuwe label DE 3 GEMETEN PRESTATIES Brandstofefficiëntie Rolweerstand Veiligheid Remmen op nat wegdek Geluid Het externe rolgeluid.
WELKOM in het AVIODROME
Hoe duurzaam wilt u ‘t hebben
Het is zwart en het plakt
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Subel1 Is de productie van biobrandstoffen een alternatief voor de export van bietsuiker?
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Demografische druk.
Goedenavond Welkom bij
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Asfaltproductie bij lage temperaturen
Re-search of Polymer Binder Jeroen Besamusca Kuwait Petroleum Re-search & Technology Asfalt en bitumendag 20 november 2008.
Milieu Ir. Alex van der Wall Asfalt en bitumendag KWS Infra B.V.
000 Smart Sustainable Energy Solutions. 111 Valorisatiemogelijkheden van spuiwater Naten Van Hemelrijck Managing Director Linea Trovata Eco bvba Een nieuwe.
The limit beyond. Doel Change the world Verleden Heden Out of the box denken!!
Energiemanagement Komen tot de meeste efficiënte manier om energie te verbruiken STELLING: Gedrag kan pas beïnvloed worden als men zich bewust is van het.
Afval bestaat niet De techniek staat niet stil Kijk maar!
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
20/08/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Warmtevisie EZ: nog werk in uitvoering
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Internationale ontwikkelingen. Tine Tanghe Nynas Egbert Beuving EAPA Arian de Bondt Ooms Civiel Christ van Gurp KOACNPC Jan Voskuilen RWS - DVS.
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Template V Netwerkbijeenkomst Circulaire Economie 7 april 2015 Wageningen 1 Mark Ipema I Confidential.
1 ASBESTTOEPASSINGEN Asbestcement producten Isolatiematerialen Plaatmaterialen Spuitasbest Dichtingen/pakkingen Asbesttextiel Asbesthoudende lijmen Frictiematerialen,
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Trends in de inzameling van smeermiddelen en andere stromen LAB Technical Seminar 13 juni 2013.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
taking care of energy and the environment
Korte versie van 180 slides …EVOLUTIE van de LEVENSWIJZE VAN DE MENS.
Algen als dragers van de circulaire economie
Afvalstof of grondstof? Introductie
Transcript van de presentatie:

Overzicht en perspectieven voor een duurzame ontwikkeling van asfalt in een economie in voortdurende verandering Wim Teugels Nynas N.V.

Een economie in beweging In een tijdspanne van 2 jaar is de olie prijs gestegen van 60 tot bijna 140 $, om daarna terug te vallen tot 40 $. Sindsdien is de olie prijs terug aan het stijgen. Wat zal de prijs volgend jaar zijn ? Wat zijn de gevolgen van deze prijs fluctuaties voor bitumen ? Wat zijn de gevolgen van het huidige crisis klimaat op de bitumen markt ? “In een periode van groei moet men in infrastructuur investeren en in perioden van recessie kan men het zich niet verloven om niet te investeren.”

Duurzame ontwikkeling van bitumen Hebben we nog bitumen nodig? Is er een toekomst voor het wegtransport? Hoe evolueert de vraag naar asfalt? Wat is het effect op onze gezondheid? Is asfalt goed voor het milieu? Is er nog voldoende olie te ontginnen? Zijn er alternatieven beschikbaar?

Toekomst voor het wegtransport? De voornaamste uitdaging vandaag zijn CO2 emissies. Wegtransport vertegenwoordigt meer dan 90% in het volledige transport, en neemt nog toe. De kost van de CO2 emissierechten bedraagt tussen 20 tot 30 €/t voor de periode van 2012-2017. Om de capaciteit van transport per spoor te verbeteren, zouden deze kosten tot 100 €/t moeten oplopen. Prioriteit. Beter gebruik van het spoornetwerk en een optimalisatie van het wegtransport Vermindering van het brandstofverbruik van voertuigen Garanderen van een vlotte verkeersstroom

Evolutie van de vraag naar bitumen Het merendeel van wegen zijn op basis van asfalt. Bitumineuze bindmiddelen worden vooral gebruikt voor onderhoud. Een goed onderhoud is een goede stap ter vermindering van geluidsoverlast, ongevallen, brandstof gebruik, files, …. Prioriteit Een goed onderhoud van het bestaande wegennet … Bron : EAPA

Wereldwijd gebruik van bitumen (in miljoen ton per jaar) Bitumen Consumptie Europa (EU 27) 22 Mt/j 50 kg/capita USA 32 Mt/j 100 kg/capita Wereld 108 Mt/j 17 kg/capita Azië ~ 30 Mt Rusland ~ 5 Mt Afrika ~ 3 Mt Zuid Amerika ~ 5 Mt

Is er voldoende olie om aan de bitumenvraag te voldoen? Er is voldoende reserve voor de volgende 50 tot 100 jaar. De belangrijkste reserves zijn voornamelijk zwaardere zwavelhoudende aardoliën, die meestal goed geschikt zijn voor de productie van bitumen. Men dient ook rekening te houden met de benodigde energie om alternatieve producten te produceren. Prioriteit De beschikbare materialen op een zo efficiënt mogelijke manier te gebruiken : recyclage, wegdesign, ….

Olie productie (in duizend barrels per dag) Bron : BP Statistical Review of World Energy June 2009

Olie reserve/productie verhouding (in jaren) Bron : BP Statistical Review of World Energy June 2009

Wat is het effect op onze gezondheid? REACH is een wetgevend kader dat producenten vereist om aan te tonen dat hun producten kunnen worden toegepast zonder onaanvaardbare risico's voor de gebruiker. 2008: alle leveranciers hebben een preregistratie 2010: alle leveranciers hebben bitumen geregistreerd met een risicoanalyse die aantoont hoe en voor welke toepassingen bitumen zonder gevaar kan worden gebruikt.

Wat is het effect op onze gezondheid? Wat kunnen we verwachten van REACH >95% van de bindmiddelen heeft geen problemen Limiteren van de blootstelling aan bitumen dampen op basis van potentiële irritatie symptomen. De industrie heeft voldoende eco-toxicologische gegevens om aan te tonen dat bitumen kan gebruikt worden tot een temperatuur van 200°C. Sommige cutbacks en zachte bindmiddelen vereisen specifieke voorzorgen vereisen. Op langere termijn, moet de industrie trachten om de gebruikstemperatuur zoveel mogelijk te verlagen. Warm asfalt (ca. 130°C) : additieven, schuimbitumen,… Koud asfalt, emulsies,…

Is asfalt goed voor het milieu ? Bron : EAPA Het raffinage proces verbruikt relatief weinig energie. Bij een weglevensduur van 40 jaar, vertegenwoordigt het brandstofverbruik tot 96% van de gebruikte energie. Herbruikbaar. Er bestaan technieken om het energie gebruik bij het toepassen van asfalt te verminderen.

Alternatieven voor bitumineuze bindmiddelen Cement is eigenlijk het enige alternatief voor bitumen in de wegenbouw, maar is minder geschikt voor onderhoudswerken. Sommige toekomstige mogelijkheden ….? In situ polymerisatie van plantaardige oliën,… Plantaardige oliën en/of polymeren afkomstig van een BTL (Biogas to Liquid) procédé. Polyurethaan tweecomponenten lijmen…… Alternatieve producten vereisen op zijn minst evenveel energie in hun productie en er zijn verschillende vraagtekens betreffende de mogelijkheid tot recyclage. Bitumen is en blijft een uiterst geschikt constructie materiaal: gekende techniek, energie efficiënt product, herbruikbaar.

Samengevat Wegtransport blijft een belangrijke factor. Bitumen is beschikbaar voor nog meerdere decennia. Raffinaderijen zullen streven naar een zo volledig mogelijke conversie van de verschillende olie fracties waardoor bitumen meer en meer een “specialty” product zal worden, wat een invloed op de prijs kan hebben. Zolang bitumen beschikbaar is blijft het een competitief materiaal. Optimaal benutten van basis grondstoffen op basis van een duurzame technologie en met een maximale recyclage. De blootstelling aan bitumendampen kan waarschijnlijk worden opgelost tijdens de asfaltproductie en op de werf. Alternatieve materialen worden onderzocht maar zijn momenteel beperkt in toepassing.