Documenten Verkeerscentrum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verplicht gebruik van de Liefkenshoektunnel voor doorgaand vrachtverkeer op de Antwerpse NW-as een doeltreffende en haalbare maatregel voor het verlichten.
Advertisements

Ringland 2.0 De Totaaloplossing.
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Demografische veranderingen op het platteland
Beter afspelen.
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Retail Marketing Services
René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1.
Problemen door hoogspanningsleidingen & oplossing daarvoor
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Alleen de Churchillavenue lost de Leidse verkeersproblemen op ! Ir. Jaap van Meijgaarden.
Denderdebat20 november 2007 Streefbeeld Dender Waterbeheersing en Transport.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
22 april 2013 Poort Oost – lokale besturen Oosterweelverbinding.
Op- en afrittencomplex Rieme-Noord
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Plan-MER Oosterweelverbinding
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Spits = tijdelijk zeer druk verkeer
Door El Kharraz Elias.  1933: ontstaan van het idee  1977: eerste autonome voertuig ◦ Japan  1994: eerste autonome voertuig rijdt meer dan 1000 km.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Fietsbeleid in Culemborg
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Flits 1 Spel 2. Les 11 HOOG IN DE BOOM.
1 woensdag 2 november 2011 Meetmethode landbouwverkeer Resultaten N358 – Fryslân dr.ir. Geertje Hegeman – DHV ir. Harm Dijkstra – Provincie Fryslân.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Concept-Regelscenario, situatie 2A: piekaanbod richting zuid, weefvak Ypenburg --> Delft-Noord Hart rond Delft 30 juni 2005 omschrijving Wevend verkeer.
Concept-Regelscenario, situatie 2D: Filevorming Westbaan A13 (tussen Delft-Zuid en A20) Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Met name in de avondspits.
Concept-Regelscenario, situatie 3: Kooppiek Ikea Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Piekaanbod van vekeer richting Ikea Delft, nabij de aansluiting.
Concept-Regelscenario, situatie 2C: Prinses Beatrixlaan: knelpunt bij ’t Haantje. Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Prinses Beatrixlaan: knelpunt.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
© 2009 stRaten-generaal. BAM-route Linkeroever Gezonken Scheldetunnel Aansluiting R1 Viaduct Noordkasteelk nooppunt © 2009 stRaten-generaal.
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
Monitoring Harmsenbrug
Stichting van GOL naar Beter
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Mierlo - Helmond (spits)
Weren groot (vracht)verkeer Heerjansdam. Samen nagedacht over maatregelen Dorpsraad Heerjansdam Gemeente Zwijndrecht KVOB Politie.
Rondrit van GOL naar Beter Drunen West. Overzichtskaart rondrit start.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
25/01/00 Wkk_Romesq 1 V ERBETERDE B EDRIJFSVOERING W ARMTE- K RACHT S YSTEMEN Afronding haalbaarheidsonderzoek bijeenkomst 25/01/2000 ECN Toelichting rapport.
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.
Wegwerken zwart punt Vijfhoek Sint-Amandsberg
GRS Wetteren – deelstudie mobiliteit
Focus op woon-werkverkeer
Typische problemen R1 Beperkte restcapaciteit
Dijkversterking Durgerdam (gevoeligheidsanalyse waterstanden en golven) Richard Jorissen, Matthijs Bénit en Ben Castricum 16 maart 2018.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Transcript van de presentatie:

Documenten Verkeerscentrum Knelpuntanalyse Alternatievenstudie Modeldoorrekeningen Presentatie 23-2 Studieresultaten (presentatie) A102 Knoop R1 - Oosterweeltunnel

Knelpuntanalyse Zware congestie Van saturatie op spitsuur naar saturatie op werkdag Enkele knelpunten bepalend voor doorstroming maar in feite volledige systeem R1 verzadigd Saturatie en weving lokaal doorgaand leidt tot hoge incidentgevoeligheid Relatieve verkeersonveiligheid dubbel zo hoog als R0 Concentratie aan Kennedytunnel en Berchem-Borgerhout Gebrek aan geschikt alternatief bij calamiteiten Hoge onbetrouwbaarheid reistijd Sluipverkeer

Knelpuntanalyse Verschil file – knelpunt In knelpunt: capaciteit Snelheid bepaald door traagste voertuig Voor knelpunt: wachtrij Capaciteit knelpunt te verdelen over aanvoerende takken Totale aanvoer overtreft capaciteit knelpunt Wachtrij (file) op aanvoerende takken Doorstroming per tak lager dan capaciteit Snelheid bepaald door afwikkeling knelpunt Bedieningstijd: Ticketnummer in wachtrij/capaciteit

Kennedytunnel richting A’pen Knelpunt: saturatie – snelheid 60-70 (beperking tot 70km/u)

Kennedytunnel richting A’pen Wachtrij: beneden saturatie – snelheid 20-40 km/u

File op E17 voor Kennedytunnel

Evolutie knelpunt Aanvangsfase Groei Stagnatie Capaciteit bereikt in spits Groei Spits wordt breder Dal wordt opgevuld Stagnatie Kleine verdere groei stuit op sterke groei congestie

Indicator congestie/saturatie Congestieindex Verhouding spitsuurverkeer /dagverkeer Verhouding < 10% duidt op congestie Highway Capacity Manual: < 9.2% zware congestie Toepasbaar op delen van netwerk Saturatieindex Verhouding werkdagverkeer / uurcapaciteit Vanaf 10: knelpunt op spitsuur Theoretisch maximum: 24 maar praktisch beperkt vanwege instabiliteit (kleine verstoring geeft grote hinder) Toepasbaar op wegvakken

Indicator ernst congestie Congestieindex Indicator ernst congestie (<9.2 = zware congestie) weg Gemiddelde K-factor R1 6.8 E313 7.4 E19 7.9 E17 7.7 R2 11.3

Top 10 verzadigde wegvakken rond Antwerpen Saturatieindex Top 10 verzadigde wegvakken rond Antwerpen Wegvak Verhouding dagverkeer/uurcapaciteit R1 Berchem-Borgerhout 14.6 R1 Kennedytunnel 14.6 R1 doorgaand op Antwerpen-Oost (3 rijstr. naar NL) 14.6 E313 Wommelgem - Borgerhout 14.2 R1 Borgerhout 13.1 R1 ring 2 uitrit naar E313 13.0 R1 Berchem – Antwerpen-zuid 12.9 R1 Antwerpen-noord ring 1 12.8 E17 samenvoeging met N49 12.5 E313 oprit ring 2 12.4

Saturatie R1

Verband filezwaarte - verkeersvraag

R1 groeireserve Theoretisch 10-15% reserve tijdens daguren (6u-20u) aan knelpunten Practisch: instabiliteit bij hoge intensiteiten (gevolgen incident herstellen pas als vraag onder capaciteit) Congestiekost neemt exponentieel toe

Concentratie incidenten Filestaart LO Dal Kennedytunnel: overgang dalend naar stijgend + weven Borgerhout – Berchem: weven/kruisen Scherpe bochten in aansluiting van E313 en naar E19

Oost-West: alternatief via LHT

Sturing rijrichting R1/R2 slechts incidenteel efficiënt/geloofwaardig

Evolutie zonder ingrijpen Groei vraag maar geen groei verkeer mogelijk Kost wegverkeer neemt sterk toe (congestie) Ritten met grootste tijdwaardering blijven Vrachtverkeer zal toenemen maar personenverkeer moet dan dalen Instabiliteit R1 neemt sterk toe Kleine incidenten grote verstoringen Beperkingen of hoge drempel alternatieven (Singel, LHT, Temse)

Inschatting huidige vrachtwagenstromen Potentieel Noordelijke tunnels Op basis van waarnemingen havenenquête juni 2006 en tellingen verkeerscentrum Potentieel Noordelijke tunnels   N49 E17 A12Z E19Z E313 E19N A12N haven LO haven RO overig totaal 84 17 63 427 1 760 583 258 245 706 457 4600 72% 10 160 538 4 554 4 262 1 025 632 1 797 1 322 14300 81% 126 20 1 063 738 220 482 931 520 4100 28% 354 418 1 832 2 348 489 568 1 717 575 8300 0% 1 639 4 814 1 106 1 716 726 561 1 012 3 137 1 290 16000 47% 472 4 257 719 2 489 648 112 307 1 086 710 10800 404 958 194 597 606 98 329 1 013 301 4500 42% 255 788 412 465 1 032 374 236 411 2 578 6552 64% 873 2 007 828 1 455 2 845 1 021 1 369 2 566 4 916 17880 35% 382 1 014 616 610 1 666 655 231 5174 4 599 14 293 4 099 8 297 16 005 10 805 4 501 6 552 17 881 5 174 92206 44%

Potentieel (huidig) vrachtverkeer noordelijke tunnels (zonder verbod) 44% van alle vrachtwagenstromen 91% van oeverkruisend vrachtverkeer (incl. Oost-West) 56% van oeverkruisend vrachtverkeer (excl. Oost-West) Huidig aandeel LHT: 22%

Verkeersstromen personenverkeer Noord Oost West Zuid

Personenverkeer: selected links ochtendspits herkomst Bestemming E17 Haasdonk N49 Kennedy tunnel E19 zuid E313 Ranst Noord centrum 24% 20% 45% 37% 29% LO 12% 0% 4% 2% rand 30% 15% 44% 28% 22% Beveren haven LO 3% haven RO 5% 10% 1% 7% 8% 13% oost 14% noord 9% 18% west Potentieel noordelijke Tunnels 23% Excl. Oost-West 25%

Actueel personenverkeer Kennedytunnel vooral centrum en zuid

Vergelijking variantes Oosterweel op basis van potentieel/dagverkeer 2007 Arupsum verfijnd Onvoldoende ontlasting zuidelijke R1 Op zichzelf geen oplossing Saturatiebeeld voor Saturatiebeeld na

Vergelijking variantes Oosterweel op basis van potentieel/dagverkeer 2007 Arupsum conform Op zichzelf geen oplossing Knooppunt Antwerpen Noord zwaar ondergedimensioneerd Aansluiting op 2x4 noodzakelijk voor A12 + OWT ipv 2x2 (enkel voldoende voor A12) Saturatiebeeld voor Saturatiebeeld na

Vergelijking variantes Oosterweel op basis van potentieel/dagverkeer 2007 BAM conform Fase 1 (excl. E313 en SRW/DRW) biedt werkend alternatief Saturatiebeeld voor Saturatiebeeld na

Vergelijking variantes Oosterweel op basis van potentieel/dagverkeer 2007 BAM conform Incl. fase 2 (E313, SRW/DRW, A’Noord) is situatie 2020 onder controle Saturatiebeeld voor Saturatiebeeld na

Modelresultaten Congestie blijkt sterk stabiliserende factor Buiten doorstroming in spits grote buffer aanwezig File Spitsverbreding* Andere routes Andere modi Andere bestemming* Afzien van verplaatsing* (*: niet gemodelleerd) Voorbeeld file Kennedytunnel Doorstroming ochtendspitsuur: 6600 vte/u (capaciteit) File tot Haasdonk: 9km * 3 rijstroken * 100 vte/km/rs = 2700 vte in wacht Daluren zijn volgestroomd: op werkdag 6-18u Overloop naar Waaslandtunnel, Liefkenshoektunnel, N16, R0 Hoge aandelen OV naar kernstad vanuit Linkeroever (LO: 50%, Beveren 40%, allle herkomsten: gemiddeld 24%)

Modelresultaten Autonoom effect nieuwe tunnel volstaat niet om Kennedytunnel filevrij te maken Tol op nieuwe tunnel verzwakt autonoom effect Extra stimulus nodig om effect te vergroten Vrachtverbod Heffing Kennedytunnel Sterk aanbod openbaar vervoer Sterke modale verschuiving (hoe?) Congestie als fijnregeling? (reikwijdte beperkt)

Vergelijking variantes ochtendspits R1 Kennedytunnel richting 2 (Oost) * Tol LHT/OW + vrachtverbod KT is zelfde scenario als Vrachtverbod + tol LHT

Vergelijking variantes ochtendspits Oosterweeltunnel richting 1 (Oost) * Tol LHT/OW + vrachtverbod KT is zelfde scenario als Vrachtverbod + tol LHT

Evenwichtspunten R1 (filevrij,geen verbod) Tol Oosterweel Oosterweel enkel als overloop Congestie, verbod of andere stimulans nodig om systeem te laten functioneren Tolvrij/gelijke tol Grotere ontlastend effect bij BAM-tracé Tol Kennedytunnel ArupSUM tracé heeft een extra stimulus van deze grootte-orde nodig om een analoge ontlasting op te leveren als BAM-tracé zonder tol.

Modale verschuiving Frequentie OV x 2 Modaal aandeel OV x 2 Openbaar vervoer aandeel neemt toe met 4% (verdubbeling aanbod, gebruik OV neemt toe met 25%, personenverkeer daalt met 10%) Modaal aandeel OV x 2 Daling personenverkeer met 17% Sterke maatregelen nodig om dit te bereiken Effect op personenverkeer is globaal!

Inrichting knoop R1 - Oosterweeltunnel Aansluiting op 2 rijstroken per tak volstaat comfortabel in normale omstandigheden Bij calamiteit in spitsuur en omleiding via Oosterweeltunnel kan een file van 1 tot 3 km optreden. Aanvaardbaar in uitzonderlijke stress-situatie absoluut vermijden overlast bij falen 1 tunnel kan enkel door overdimensioneren alle overige tunnels

Aandachtspunten ArupSUM tracé: volledige herinrichting Antwerpen Noord noodzakelijk Hoofdrichting R1 – A12 op 2 x 4 rijstroken (voeding haven/A12 op 2 x2, OWT op 2x3) Knopen met radiale snelwegen uitbreiden om rerouting mogelijk te maken (concentratie verkeer van/naar 1 richting)

Impact Oosterweelknoop Versterkt autonoom effect Oosterweelverbinding Ontlast KT, LHT, Waaslandtunnel Onlast stadsnet, vooral in buurt van knopen Ekeren, Groenendaallaan, Schijnpoort Stadsnet zonder Oosterweelknoop in 2020 kritisch op noord-zuid as Debieten sterk afgetopt door lichtenregeling Rerouting naar Stedelijke Ringweg Druk op parallelle alternatieven Leien Knelpunten (vertraging > 6 min) aan knopen Schijnpoort, Groenendaallaan, Noorderplaats, Londonstraat, Siberiabrug Sterke verbetering door Oosterweelknoop

Autonoom vermogen meccanotracé vs BAM en ArupSUM

Autonome impact Meccanotracé tolvrij, verschil met Do Minimum

Mecanno vs DoMin vrachtverbod KT, tol OW/LHT

Meccanotracé Haven Stad Congestievrije ontsluiting naar Oost en West Ontlasting Liefkenshoektunnel Stad Beperkte ontlasting Kennedytunnel en Waaslandtunnel

Natuurlijke verdeling verkeer tunnelvariantes Selected link op N49 net na aansluiting Oosterweeltunnel Tolvrije situatie

Potentieel A102 vrachtverkeer Inrichting als bypass E313 – A’pen Noord Primair potentieel: 28% vrachtverkeer van E313 (bestemming A12 Noord, E19 Noord, haven rechteroever) Voorbehoud verkeer haven zuid via Groenendaallaan Max. ontlasting viaduct 280 vw/uur per rijrichting (buiten spits) Secundair potentieel: 29% oeverkruisend vrachtverkeer van E313 Extra stimulans nodig, nu gebruikt, afhankelijk van bestemming, slechts 0.4% (E17) tot 11,2% (Deurganckdok) Liefkenshoektunnel Dit secundair potentieel leidt slechts beperkt tot ontlasting van de huidige belasting viaduct (grootste deel gebruikt vandaag dit viaduct niet). Maximale ontlasting E313 tussen Wommelgem en R1: -56% vrachtverkeer

A102 potentieel incl. vrachtverbod Kennedytunnel Verdwijnt verkeer van/naar E313 Oeverkruisend verkeer van/naar noorden (E19, A12, haven) Toegevoegd Oeverkruisend verkeer van/naar zuiden (A12/E19) Globaal effect: -49% vrachtverkeer op viaduct Spitsuur: -300 vrachtwagens/uur/richting Daluren: tot -650 vrachtwagens/uur/richting

Viaduct Deurne verdeling vrachtverkeer over dag

A102 potentieel personenverkeer Primair potentieel (noord, haven RO): 10% Secundair potentieel (oeverkruisend): 22% Inrichting als stedelijke ringweg Sterke ontlasting Deurne en Merksem Ontlasting E313 tussen Wommelgem en R1 wordt teniet gedaan door opgevangen regionaal verkeer Netto effect: toename personenverkeer met 5% tov Do Minimum