Information Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Module B: De ‘Whole School Approach’
Advertisements

Mijn persoonlijke ervaringen
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Het Management Informatie Portaal
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Grip op ICT door grip op architectuur
Governance van de informatievoorziening
Faculteit Sociale Wetenschappen
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Informatiemanagement: ratio & gevoel
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Partner meeting V-ICT-OR - 3xI Consortium Woensdag 27 juni ’12 - Sint-Niklaas.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Albert Sikkema Miranda Valkenburg NIOC 3 november 2004
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
Purchasing Excellence”
Kansen voor Samenwerken
VRB Kennis in ICT 1 Kennis in ICT Richard Benjamins SWI Universiteit van Amsterdam.
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Schitterende Organisaties®
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Governance van de informatievoorziening
Masteropleidingen faculteit Informatica Anda Counotte TouW-Informatica Lustrumsymposium 21 november 2009.
DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)
ArchiValue: de APG-Case
Methode Strategisch personeelsmanagement
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Business & Informatieplanning (BIP)
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Informatiekunde “Ik wil ‘iets’ (relevants) met computers…” Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Business en IT Consulting
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Informatiemanagement
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wat is nu eigenlijk een informatieprofessional?
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
SHEQ SHQ.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Digitale architectuur
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Business IT en management (Bedrijfskundige informatica)
Transcript van de presentatie:

Information Management ‘the power of information’ Lilian Bastings Tijme Dragstra e.a.m.bastings@hszuyd.nl / t.dragstra@hszuyd.nl

Inhoud Start IM Belang van informatiemanagement AIM: rollen en functies Afstudeerprofielen Ervaringen Vragen

Start IM Start 2006 Voorgangers Voltijd- en deeltijdopleiding BI: Bedrijfskundige Informatica IDM: InformatieDienstverlening en -Management Voltijd- en deeltijdopleiding Uitgangspunten: Bachelor of ICT  ‘Bouwstenen’ (HBO-i) AIM Planningsneutrale conversie delen curriculum overnemen van oude opleidingen Idm en BI lid van hbo-i  competentiesets passen voor groot deel al in Bouwstenen van HBO-i  hierdoor was planningsneutrale conversie ook mogelijk Rekening houden met vt/dt: didactische aanpak, inhoud, vrijstellingen, opbouw curriculum Onderzoek naar visie op IM  veel literatuur te vinden  veel gesprekken gevoerd, uitgekomen bij AIM

Belang van HBO-opleiding Information Management Informatiemanagement onderzoek 2010 IM is een blijvend fenomeen IM moet groeien in volwassenheid Basis voor succes Een goed ingerichte IM-functie Invulling geven aan werken onder architectuur Gat opvullen voor middelgrote bedrijven Diverse universiteiten hebben een IM opleiding Er was geen HBO opleiding IM En … informatiemanagement wordt niet alleen op strategisch niveau ingevuld CIO TNT Post Computable 2009: Steeds meer informatie-intensieve bedrijven hebben een informatiemanager in dienst of functionarissen die informatiemanagement in hun takenpakket hebben. Dat geldt niet alleen voor grote bedrijven maar ook voor middelgrote bedrijven. In grote bedrijven worden zeker op strategisch niveau hiervoor Academici aangetrokken, maar op structuur/uitvoering worden vaak HBO’rs aangetrokken. In middelgrote bedrijven zijn academici vaak te duur.

Amsterdams Informatiemanagement Model AIM of negenvlak Communicatie Informatie-systemen Technologie Business Richten Inrichten Verrichten Strategie Structuur Uitvoering (Operaties) Referentiekader voor IM: Amsterdams Informatiemanagement Model AIM of Negenvlak genoemd Universiteit Amsterdam (UvA) Gebruikt voor afbakening opleiding IM  wat wel/niet opnemen Presentatie verzorgd door Prof. dr. ir. Rik Maes Gesprekken gevoerd met drs. Toon Abcouwer en Ir. Jan Truijens Ook gebruikt voor opbouw curriculum binnen bouwstenen HBO-i, 11 beroepsspecifieke competenties opbouw major (lj 1 en 2) keuze/inhoud afstudeerprofielen In het AIM model heeft de rechter kolom betrekking op Technologie, Informatiesystemen zijn er bij gezet (vaak denkt men dat deze in de middelste kolom thuishoren).

Informeren en communiceren in organisaties Informatie/ Communicatie Informatie-systemen Technologie Business Cruciaal voor informatiemanagement is: Daadwerkelijke bijdrage informatie en communicatie aan realisatie bedrijfsdoelen Businesskolom in model is bepalend In Businesskolom moet ICT zijn waarde bewijzen, daar wordt het geld verdient.

Informatiemanagement rollen Werkterrein informatiemanager: - kern negenvlak fungeert als standpunt van de informatiemanager - acht verschillende aspecten van informatiemanagement Informatie- manager IM is het in onderlinge afstemming managen van de elementen van het 9-vlak Het centrale assenkruis vormt de kern van IM

IM leidt op voor (8) informatiemanagement rollen ICT partner in strategie Informatiebeleidsmaker ICT trendwatcher Manager ICT-voorzieningen Oorspronkelijk staat in het model Applicatiebeheerder en niet Applicatiemanager !!! Alignmentmanager Businesspartner Gebruikersondersteuner Applicatiemanager

IM functies Informatieanalist Business analist Contentmanager Implementatiespecialist Informatie-architect Informatiemanager … (NB startfuncties !!) Vacatures  veel verschillende ‘benamingen’ voor (qua inhoud identieke) functies Inhoud vacature  toegespitst op deze functiebenamingen (relatief) ‘Nieuwe’ functies Bv Contentmanager (sluit aan bij profiel A) , implementatiespecialist (profiel B) Info-analist/bus analist  startfuncties voor veel IM afstudeerders Info architect / infomanager  ervaring nodig Inhoud vacatures komt overeen met inhoud curriculum IM Voorbeelden  vacature omschrijving Provincie Noord-Holland en Haagse Hogeschool  beide zoeken informatiemanager (VK 2 april 2011)

Afstudeerprofielen A : Innovation & information strategy Innoveren met IC(T) Information society (engelstalig) Informatiebeleid B: Consultancy & operational excellence Enterprise architectuur Business process management Implementatie & services Innoveren ICT: nieuwe media/infoproducten, marktkansen, informatie-economie, innovatie, competitive intelligence, klantgestuurd werken Information Society: kennis delen in virtuele organisatie, kennismanagement, social/semantisch web, crowd sourcing, social technology, life hacking Informatiebeleid: informatiestrategie, scenario denken/planning, Governance, informatiebeleid, veranderingsmanagement, architectuur Enterprise architectuur: architectuurmethoden, IT-Governance, werken onder architectuur, SOA BPM: model, quickscan, Procesgericht organiseren/sturen, implementatie, Business Rule Management, etc. Implementatie & services: implementatiemethoden, ontwerpen/inrichten processen mySAP ERP, testen, BiSL, kwaliteit in ICT

Invloed op afstudeerprofielen: ontwikkeling in denkwijze De vormgeving van de middelste kolom (het informatie en communicatiedomein) werd eerste beschouwd als een sterk technologische aangelegenheid. Geleidelijke bewustwording organisaties dat het informatie en communicatiedomein een sterke business oriëntatie behoeft. Voorbeeld APG we doen het voor de business (ITIL versie 3 implementeren) en spreker (bron boek Abcouwer). Twee recente verschuivingen betreffen (bron presentatie Rick Maes): (1) De tendens om schaaleffecten van ICT-exploitatie te benutten en deze op afstand van de organisatie te plaatsen maakt dat de informatievoorziening, traditioneel de zorg van de ICT-afdeling, veel dichter bij de business en dus veel meer op het bord van het algemeen management komt te liggen. Hierdoor wordt het informatie-gebruik (met al zijn complexe aspecten) opeens veel belangrijker en bovendien stijgt het belang van concepten als betekenisgeving, vertrouwen, etc. (de immateriële factoren van de business). (2) De traditionele visie op informatiemanagement houdt in dat deze primair dient om de bedrijfsstrategie (links boven in het 9-vlak) te ondersteunen. Recentelijk werd duidelijk dat informatiemanagement ook en vooral gericht moet zijn op het faciliteren van de “business operations” (links onder). Per slot van rekening zijn deze bedrijfsactiviteiten de bestaansreden van een organisatie!

Vier invalshoeken voor de informatiemanagementrollen

Informatiemanagementrollen in afstudeerprofielen PROFIEL A: Innovation & Information Strategy PROFIEL A en B: PROFIEL B: Consultancy & Operationel Excellence

Samenhang beroepsspecifieke competenties, niveaus, modulen, rollen Business Partner Alignment-manager Informatie-beleidsmaker

Invloed AIM op denkwijze Informatie en communicatie domein beïnvloedt denkwijze Over Business - IT alignment Oog voor publicaties gericht op … ! Waar is de informatie architectuurlaag in het model van de Bachelor of ICT (HBO-i)? Veel business managers denken in systemen: “we hebben een CRM systeem nodig”. Oog voor publicaties over informatie/communicatie domein: Artikel Information Governance (inhaken vorige presentatie Governance, IT Governance). Information governance is ontstaan uit het idee dat: • informatie van primair belang is voor de business en onafhankelijk van de onderliggende technologie moet worden aangestuurd; • het besturen van informatie moet worden bevrijd van de beperkingen opgelegd door compliancy en control; • het concept 'informatie', of 'geïnterpreteerde gegevens', impliceert dat de besturing ervan meerdere gezichten moet kennen en naast technologie ook immateriële zaken zoals interpretatie en betekenisgeving moet meenemen in haar overwegingen. Dat information governance ook in Nederland steeds actueler wordt, valt bijvoorbeeld op te maken uit overheidsthema's zoals 'informatie op orde', met als eerste resultaat de Baseline Informatiehuishouding Rijksoverheid 2008 (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, 2008).

Ervaringen na 4 jaar opleiden in IM Meer instroom Uitstraling naam opleiding Men weet ons te vinden Schept ook verplichtingen (deeltijdstudenten) Startfuncties voltijd Business analist Informatie analist Doorstroom naar master IM Maastricht University, International Business Besef dat ICT niet alleen techniek/technologie is, is steeds meer algemeen aanvaard. Aspirant studenten denken ook na over Informatica of bv Bedrijfskunde/Business management Behoefte aan mensen die ‘over grenzen’ van ict heen kijken en ander uitgangspunt nemen Voltijd: duurt ‘even’ eer ze IM ‘door hebben’  referentiekader is nog klein/vaag : geldt met name voor havo/vwo leerlingen Veel herkenning bij mbo leerlingen die door willen studeren en kiezen voor hbo (meestal vanuit mbo ict/netwerk/systeembeheer, maar ook vanuit administratieve sector) Veel herkenning bij deeltijdstudenten  versnelde routes  bouwen voort op praktijkervaring en –situaties Diverse masters bij universiteiten  bij UM convenant ivm doorstroom vanuit HBO-WO (schakelklas niet nodig na behalen van doorstroomminoren binnen hbo)

Vragen? Website IM http://im.hszuyd.nl/ Artikel “Wat doet de baas eigenlijk?” (Rollen in negenvlak) http://primavera.feb.uva.nl/PDFdocs/2003-17.pdf