Congres Ouderenmis(be)handeling 10 juni 2011 MOTIVEREN, MAAR TOT WAT ? De weg uit het doolhof vinden.. Marleen Van Laere.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
Filmanalyse als examenvorm. Op weg naar verdieping en integratie?
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
In samenwerking met 13 maart 2014.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Wat mensen beweegt 28 januari Even voorstellen 40 jaar, getrouwd, moeder, ondernemer Mavo Groen van Prinsterer CIOS Heerenveen, specialisatie voetbal.
Workshop Matching Uit het hoofd op papier 12 juni 2012.
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Welkom Woondebat Haaglanden 2013 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt?
Doelstellingen Formuleren
Gedragscode Koninklijke Landmacht
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Colloquium integrale veiligheid: Halle, 21 mei 2010
Kennis - Intelligentie
Ambachtelijkheid in de vrouwenopvang de medewerker als vakvrouw Inzichten en handelingsaanwijzingen Judith Wolf Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
Ik heb iets van autisme of zo
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Voorstel drugbeleidsplan Kortenberg Hier mag nog aan geschaafd worden...
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Hoe is het gesteld met het lokaal veiligheidsbeleid? Sjaak van der Tak, burgemeester gemeente Westland Voorzitter commissie Bestuur en Veiligheid van de.
Moeilijk bereikbare jongeren & werk De Missing Link?
Jaarlijks congres ouderenmis(be)handeling 13 juni 2014.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Cultuurprofieldoelen;
HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het perspectief van de oudere
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Motiverende gespreksvoering
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Formatief versus summatief
met medewerking van het team van Hestia, Horizon Jeugdzorg & Onderwijs
Algemene uitleg en opdracht 10
Leerling- kenmerken Motivatie
‘Motiveren kan je leren’
Motivatie en puberbrein
Transcript van de presentatie:

Congres Ouderenmis(be)handeling 10 juni 2011 MOTIVEREN, MAAR TOT WAT ? De weg uit het doolhof vinden.. Marleen Van Laere

Een paar ervaringen (1) ➲ Werkgerelateerd ● Aanmeldingen stijgen ● Problematiek stijgt ● Onmacht hulpverlener ? ● Geen plaats, geen geld.... ● Doorgeven de zwarte piet

Dynamieken van IFG Contextuele problematiek (80%) ➲ Contextuele aanpak ➲ Integrale problematiek (80%) ➲ Integrale aanpak

Dus... een pleidooi (1) ➲ Weg met de vakjes ! ➲ // IFG : ● Casemanagement en samenwerking ● Aanklampend werken (HV) ● Politie ● Justitie en wetgeving ● Bejaardenzorg + CAW

Ervaringen (2) Existentiële opdracht ● Sterk zijn ● Werken ● Dienen ● Schuld en boete.. ● Wat wij niet hebben gekregen...

Pleidooi (2) Existentiële opdracht ! ● Integrale benadering ● Aansluiting bij voelen ● Aansluiting bij denkschema's ● Contextueel

Motiveren ➲ Extrinsieke motivatie ➲ Intrinsieke motivatie ➲ Belangrijkst ? De combinatie !!

Extrinsiek ? ➲ Stok achter de deur !? ➲ Politie ➲ Justitie ➲ Aanklampende hulpverlening

Intrinsieke motivatie Existentiële thema's ➲ Autonomie – verbondenheid : ● ik ben (nog steeds) iemand ➲ Competentie : ● ik kan (nog steeds) iets ➲ Kennis : ● Ik weet (nog steeds) iets

➲ Verschillende neurologische niveau's leren onderscheiden ➲ Versterking zelfbeeld ➲ (Terug) geven van regie

Hulpverlener : Werken aan existentie ➲ Inegraal = Werken op drie vlakken : ➲ R ➲ kennis handelen ➲ voelen, zijn

Zijn en voelen ➲ Alle gedrag, ● dwz slachtoffergedrag én dadergedrag ➲ Is ➲ Existentieel ➲ Positief ➲ Gemotiveerd !

Zijn en voelen ➲ Vanuit deze lijn wordt gedrag gemotiveerd ➲ Items: Betekenis en zingeving Identiteit Autonomie en verbondenheid

De semantische lijn ➲ Denkschema's die existentieel geaard ➲ Psycho-educatie ● = veiligheid ? ● = betekenis ? ● = ouder zijn ? ● = geweld ? ● = kind zijn ?

Handelen ➲ = Gedrag ! ➲ Slachtoffergedrag vs dadergedrag ➲ Aangifte doen, weggaan, erover praten, in opstand komen,...

Regie REGIE

Moraal van het verhaal.. ● Aansluiten bij persoon en levensfase ! ● Geen grond onder de voeten wegnemen : daarom existentieel denken en werken ! ● Realistisch hulpverlenen ! ● Niet motiveren voor iets waar je niet zeker van bent dat je het kan geven ! ● Nog veel werk aan de winkel......

Nog even.. ➲ Danken voor uw aandacht ➲ Uitnodigen Workshop Provincie Antwerpen ➲ Concreet aan de slag ermee ➲ 13 oktober 2011 ➲