Het ontwerpen van een klasse Java Het ontwerpen van een klasse
Waaruit bestaat een klasse? Gegevens attributen, geheugen, kenmerken Methoden acties, handelingen, wijzigen/opvragen Vragen die je moet stellen om tot klasse te komen: Waaruit bestaat <…..>? Wat moet <…..> onthouden? Welke eigenschappen heeft <…..>? Wat moet <…..> doen of kunnen?
UML notatie klasse Naam Attributen Methoden = private + = public
Werkwijze klasse “bankrekening” Stap 1 – Vragen beantwoorden/analyseren: Waaruit bestaat een bankrekening? Wat moet een bankrekening onthouden? Welke eigenschappen heeft een bankrekening? Wat moet een bankrekening doen of kunnen? Bankrekening bestaat uit elementen: rekeningnummer, saldo. Bankrekening moet kunnen: Saldo opvragen Geld storten Geld opnemen
Werkwijze klasse “bankrekening” Stap 2 – UML klassendiagram maken Bankrekening Rekeningnummer : String Saldo : Double + getSaldo() + neemOp( double bedrag ) + stort( double bedrag )
Werkwijze klasse “bankrekening” Stap 3 – implementeren van de klasse public class Bankrekening { private String rekeningnummer; private double saldo; public double getSaldo() { return saldo; } public void stort( double bedrag ) { saldo += bedrag; public double neemOp( double bedrag ) { saldo -= bedrag; public void print() { System.out.println( “Het saldo is: " + saldo);
Werkwijze klasse “bankrekening” Stap 4 – testen van de klasse public class TestBankrekening { public static void main( String[] args ) { Bankrekening rekening = new Bankrekening(); rekening.stort( 350.00 ); rekening.print(); rekening.getSaldo(); rekening.neemOp( 134.30 ); }
Werkwijze klasse “bankrekening” Stap 5 – controleren van de output --------------------Configuration: TestBankrekening - JDK version 1.6.0_22 <Default> - <Default>-------------------- Het saldo is: 350.0 Het saldo is: 215.7 Process completed.