Vorming Stagestudenten 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Maartens College 27 april 2012
START DIA.
3 vwo 1 wereld §2, 3 en 4.
De historie & de toekomst
“Elk voordeel heb z’n nadeel”
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
7.1: Van de wieg tot het graf
Financiële Samenwerking Basisbegrippen in het kader van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, praktijk en procedures.
Risico’s en gevaren van techniek
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
De kracht van het kleine
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
Draagvlakverbreding Vorming buitenlandse stages. Visie VVOB We streven naar een duurzame wereld met gelijke kansen. –Binnen het ruime kader van armoedebestrijding.
De ecologische voetafdruk
Als wij de globale armoede tegen 2015 willen halveren, moet ook België zijn deel van de inspanning leveren. Enkel zo bereiken wij de Millenniumdoelstellingen.
START DIA.
Ontwikkelingssamenwerking en particulier initiatief
Fair Share.
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
Edukans 4 april 2017.
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Impact van de financiële en economische crisis op het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking PULSE lanceringsdag 27 november 2009, Brussel Tom De Bruyn.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
…in goede en kwade dagen De zakelijke kanten van een romantisch partnerschap: corruptie vermijden en aanpakken.
India als opkomend land
MFS II Fase 2 Partos bijeenkomst Paul Meijs 29 april 2010
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
‘Van Noord naar Zuid’ Inleefreizen, stages & veldwerk in het Zuiden Sarah Verlackt.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
3 vwo 1 wereld §7 en 8.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
De vierde pijler van de ontwikkelingssamenwerking Daphné Holvoet 1BASWc Academiejaar
De evaluatie van een project
De wereldvoedselsituatie Dieren, 11 februari ‘12.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Armoede en Klimaatverandering: Geen oplossing of geen probleem?
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie “Rode Centjes”
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
VSV Wég van Mobiliteit  Leerkrachten?  Niet-leerkrachten?  Vakken?  Richtingen?
Advent 2014 Logo school.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
ADVENT 2014.
H ET GROTE VRAGENBLAD 1. Lees aandachtig de bewering. 2. Plaats een kruisje bij hetgeen jij ervan denkt. 3. Duid ook aan of je: het wist moest schatten.
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Dossier Empowerment.
Visie op Duurzaamheid  .
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Project Zuid-Afrika dinsdag.
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Antwoorden herhalingsopgaven
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Management & organisatie
Management & organisatie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Transcript van de presentatie:

Vorming Stagestudenten 2013 Sessie vrijdagvoormiddag Zin en onzin van Ontwikkelingssamenwerking

Het WAT van ontwikkelingssamenwerking

Het WAT van Ontwikkelingssamenwerking Wat is het finaal doel van ontwikkelingssamenwerking?

Stellingen – Akkoord of niet akkoord Armoede is een tekort aan geld. Niemand op de wereld mag honger hebben. Iedereen op de wereld moet dezelfde ontwikkelkansen krijgen als wij in België hebben.

Gelijke kansen Visie VVOB : We streven naar een duurzame wereld met gelijke kansen. Amartya Sen : Ontwikkeling draait om vrijheid. Doel ontwikkelingssamenwerking is elimineren van onvrijheden, mensen kansen geven zelf ontwikkeling in handen te nemen. Equity - Global Justice : Evolutie?

Iedereen op de wereld heeft het recht om vlees te eten Stellingen Iedereen op de wereld heeft het recht om vlees te eten Iedereen op de wereld moet in staat zijn zich een auto aan te schaffen.

Wat is het finaal doel van ontwikkelingssamenwerking? Gelijke kansen Vraagstelling : Wat is het finaal doel van ontwikkelingssamenwerking? Honger uit de wereld helpen? Bannen van de ongelijkheid Iedereen gelijke kansen geven? Stel dat we erin slagen. Wat dan?

Gelijke kansen??? 1.4 miljard mensen < 1.5 $ per dag => gelijke kansen als wij => recht op zelfde consumptiepatroon Graan : 2/3 van de mondiale graanoogst Vlees : 80% van de mondiale vleesconsumptie Olie : 1,25 x van de mondiale olieproductie Papier : 2x mondiale productie Auto’s : 1.8 x huidig mondiale autobezit

Gelijke kansen aan ons huidig consumptiepatroon binnen de hedendaagse productiemechanismen is per definitie onmogelijk.

Ecologische voetafdruk De aardbol is beperkt : in beschikbare grondstoffen, in draagkracht voor vervuiling. Om te voorzien in onze levensstijl gebruikt elk individu, organisatie een stuk aardoppervlak = ecologische voetafdruk (= oppervlakte land nodig voor alles wat we consumeren en produceren). Eerlijke aandeel = 1.6 ha. Wereldburger = 2.2 => aarde wordt uitgeput Belg = 4.9 ha   Als iedereen leeft zoals wij hebben we 3 planeten nodig.

Conclusie Wetenschappelijk onmogelijk om gelijke kansen te voorzien aan iedereen aan ons huidige welvaartspeil. Milieu valt niet te scheiden van ontwikkelingssamenwerking Duurzame ontwikkeling : een ontwikkeling die tegemoetkomt aan behoeftebevrediging van de huidige generaties, hier én elders ter wereld, nu en in de toekomst Genoeg, altijd, voor iedereen.

Duurzame ontwikkeling Armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling in het Zuiden + Aanpassen van onze gedragspatronen in het noorden => Reduceren van onze ecologische voetafdruk, hier en in het Zuiden.

En Jij? Wat kan je als stagiair doen met het oog op duurzaamheid? => Tijdens je stage + terug in België? Green seats : http://www.compenco2.be Rugzak: Ecologische zeep en shampoo Koop lokaal Openbaar vervoer Dialoog en bewustmaking Reis bewust : Gemeenschapstoerisme (cf. fragment video Soweto-tours)

Het HOE van ontwikkelingssamenwerking

4 groepjes – 4 vragen Hoe hoog schat je ontw. organisatie X – Y – Z in (score op 10) Organisatie X besteedt meer dan de helft van haar middelen aan het loon van haar eigen personeel waardoor maar weinig rechtstreeks naar de eindbegunstigden vloeit. Organisatie Y geeft aan dat slechts 40% van haar middelen in het Zuiden gebruikt wordt. De rest wordt hier in België uitgegeven aan lonen, studies, drukwerk,... Organisatie Z: 100% van hun middelen gaan rechtstreeks naar de doelgroep. De mensen die vanuit België betrokken zijn, hier en ter plaatse doen dit volledig op vrijwillige basis, zelfs hun vliegtuigtickets en onkosten betalen ze zelf. Kenmerken goed OS project (kwaliteitscriteria) Belangrijkste actoren binnen OS : 4 pijlers en telkens een voorbeeld Kenmerken goede stagestudent

Het HOE van Ontwikkelingssamenwerking Geef ze geen vis, maar leer ze vissen. Humanitaire hulp (noodhulp) vs. ontwikkelingssamenwerking Ontwikkelingshulp vs. Internationale samenwerking => Laat ons samen gaan vissen

Soorten organisaties/doel/aanpak Organisatie X besteedt meer dan de helft van haar middelen aan het loon van haar eigen personeel waardoor maar weinig rechtstreeks naar de eindbegunstigden vloeit. Organisatie Y geeft aan dat slechts 40% van haar middelen in het Zuiden gebruikt wordt. De rest wordt hier in België uitgegeven aan lonen, studies, drukwerk,... Organisatie Z: 100% van hun middelen gaan rechtstreeks naar de doelgroep. De mensen die vanuit België betrokken zijn, hier en ter plaatse doen dit volledig op vrijwillige basis, zelfs hun vliegtuigtickets en onkosten betalen ze zelf. Oordeel niet mogelijk. Afhankelijk hoe ze antwoord hebben op aantal kwaliteitscriteria.

VVOB : Kwaliteitsverbetering van onderwijs VROEGER: Uitsturen leerkrachten NU: Versterken van de capaciteit van partnerinstellingen rond onderwijs en vorming (duurzaamheid – ownership – coherentie) => Via grote meerjarenprogramma’s Meerjarenprogramma 2008-2013 Gefinancierd door DGOS (= Belgische ministerie van Ontwikkelingssamenwerking) Jaarprogramma/land ongeveer 1 miljoen euro => Technische assistentie via deskundig personeel +/- 30 uitgestuurde coöperanten (expats) +/- 100 lokale coöperanten

Thema’s van de VVOB - programma’s Vanaf 2014: Subsectoren Componenten Vietnam Zambia Zimbabwe Cambodja Rwanda Zuid-Afrika DR Congo Ecuador Suriname

Projectcyclus: de levensloop van een project

Kwaliteitscriteria van een succesvol project Vooraf: Relevant: geeft het project een antwoord op een reële problematiek van de doelgroep? Veronderstelt doorgedreven context-analyse. Haalbaar: kunnen de doelen die het project zich stelt inderdaad bereikt worden (effectiviteit)? Duurzaam: zijn de kansen groot dat de positieve effecten van het project ook na de interventie blijven voortduren? Tijdens en achteraf: Efficiëntie: worden de doelen op een zo vlot mogelijke manier behaald? (Kosten-baten-analyse / management en financieel kader) Monitoring en evaluatie: zijn we goed bezig? Is de relevantie / haalbaarheid / duurzaamheid waar gebleken? Tijdens elke fase van de projectcyclus Met participatie van belanghebbenden : ownership

Eigenaarschap De lokale organisatie is baas van de ideeën en van de middelen. Hij is verantwoordelijk voor de resultaten. Uitdagingen: Het “Rekenhof” van de donor wil een transparante boekhouding – blijkt bij ‘budgethulp’ regelmatig een probleem te zijn Bestedingsdruk: de donor moét zijn geld besteden voor het einde van het jaar, zoniet, volgend jaar minder geld! De donor drijft het ritme op bij de ‘eigenaar’. De officiële PRSP’s zijn soms Op maat gemaakt van de mode-woorden (gender, HIV-Aids, milieu, …) Geschreven door een kleine groep, zonder veel participatie De partner beschikt over weinig sterke mensen. De weinige sterke mensen moeten voortdurend naar ‘overlegcomités’

De vier pijlers Multilaterale (Unicef, Wereldbank,...) Bilaterale (Overheid) Niet-gouvernementele (NGO’s, VVOB) ‘Vierde pijler’ (rest) Niet-domeinspecifieke organisaties (vakbonden, mutualiteit, bedrijven, scholen, …) Individuen, groepjes burgers die ‘iets doen’ (bvb. de stagiair of toerist die na zijn reis iets wil doen…)

Voordelen vierde pijler (de burger en zijn groepje) Democratie van de ontwikkelingssamenwerking: iedereen mag meedoen Directe relaties: ontwikkelingssamenwerking is niet alleen techniek, maar ook relatie Sensibilisering via kennissen en vrienden (niet via algemene mailings) Je kan je talenten volop gebruiken Geloof in ontwikkelingssamenwerking Innovatie en creatief denken “Er blijft weinig of niets aan de vingers plakken”

Nadelen vierde pijler (de burger en zijn groepje) Weinig logical framework Contextanalyse (bvb. wie is hier nog mee bezig?) Relevantie – effectiviteit – efficiëntie – haalbaarheid … Hypothesen Duurzaamheid Monitoring en evaluatie (wat meten, hoe meten, …) Financiële transparantie (bij de partner? Overheads?) Partnerschap evenwichtig? Wie is de held ? Harmonisatie …?  Veel naïviteit: het kan rap verzuren  Zoek wegen om samen te werken met ngo’s!

Helpt hulp? Jazeker, maar enkel als er uitvoerig en open over nagedacht is, met de belanghebbenden, Op voorhand Tijdens de uitvoering Als ‘het project’ afgelopen is Als de lessen uit mislukkingen ‘meegenomen’ worden: ontwikkelingssamenwerking is per definitie risico durven nemen Het is heel veel techniek, maar ook (en vooral) een zaak van goede relaties bouwen en onderhouden

Waarom hulp? Morele motieven (Verlicht) eigenbelang Individuele mogelijkheden vergroten (Sen, HDI) Recht op ontwikkeling (geen gunst; verantwoordelijkheden zijn duidelijk) Betere wereld: ‘het goede leven’, duurzaamheid, minderheden (Verlicht) eigenbelang Geld: goed voor eigen economie / werkgelegenheid Invloed: plek aan de onderhandelingstafel Rust: stabiliteit; minder migratie, minder terrorisme, … (cfr. ontstaan Europese sociale zekerheid) Algemeen belang = mondiaal overleven, in een wereld vol onderlinge afhankelijkheid