6.3: De jaren zestig.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland in puin na WOII
Advertisements

Liberalisme voor de rijken en Socialisme voor de arbeiders
Hoofdstuk 1A: Europeanen
H3 Industralisatie en Ismen.
De politiek van de VS kwam in de greep van de red Scare
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
Verschuiving van de werelddelen
17.3 t/m 17.5 Sociale zekerheid, herverdeling, sociale verzekeringen en sociale voorzieningen.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: paragraaf 2 Woelige jaren.
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Hoofdstuk 8: Nederland en Europa.
Paragraaf 8 De ontwikkeling van Oost-Europa
4.3 Politieke stromingen.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Consumptie door de naoorlogse generatie.
Burgers regelen het zelf
De gouden eeuw.
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
De samenleving in de Vroege Middeleeuwen
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
IJzeren gordijn gaat open
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Het cultuurstelsel verdwijnt
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Paragraaf 7: Ieder voor zich
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Nozems, provo’s en hippies
Iris, Twann, Isa en Thomas
H8 Op Stoom§8.3 De sociale kwestie In alle gebieden met een opkomende industrie groeide de bevolking sterk Nog nooit was urbanisatie in dit tempo en op.
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
H5 Koude oorlog §6 Amerikaanse invloed.
Godsdienst.
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
3.3 Christendom in Europa.
Spreekbeurt Josefien Boonen
De watersnoodramp van 1953.
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
H5 Koude Oorlog §3 Duitsland verdeeld.
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Tijd van wereldoorlogen,
Kinderarbeid en het recht op onderwijs in de wereld
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Groep 8, Hoofdstuk 6: Samenwerking in de wereld. In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog in Nederland? En in welk jaar eindigde hij ?
De Koude Oorlog
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
Een luxer leven … Afbeelding uit 1953 Reclame uit 1958 De arbeider zit weer goed in zijn broek: mensen hoefden minder zuinig te leven. In 1953 werd de.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Tijd van wereldoorlogen
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Thema 10 Blok 3: Nooit meer oorlog
Transcript van de presentatie:

6.3: De jaren zestig

Iedereen een auto De Nederlanders zijn in de jaren zestig rijk geworden, maar hoe is dit gelukt?

De schade herstellen Na WOII was er in Europa geen geld om de oorlogsschade te herstellen. Marshallhulp: VS leent geld uit aan Europese landen om te beginnen met de wederopbouw. Waarom geeft VS Marshallhulp??

Minster Marshall:

Een zekere toekomst Het herstel van de economie stond na WOII voorop. De regering bepaalde hoe hoog de lonen mochten zijn en wat de prijzen van de producten waren. Er kwamen uitkeringen voor mensen die niet konden werken. Verzorgingsstaat.

Jaren zeventig: andere landen konden goedkoper produceren, meer mensen op kantoor. Vanaf de jaren negentig computer, internet en e-mail.

Jeugdcultuur Voor de oorlog: kinderen gingen na de lagere school werken. Na WOII waren er meer mensen nodig met een opleiding, ouders hadden meer geld dus kinderen mochten hun verdiende geld zelf houden. Jeugdcultuur.

Nieuwe ideeën Nozems: jaren 50, brommers, leren jasjes, spijkerbroek. http://www.youtube.com/watch?v=tpzV_0l5ILI http://www.youtube.com/watch?v=HPoNH4gidLg

Provo’s: proberen zich af te zetten tegen de mensen met macht (politie, regering, kerk). http://www.youtube.com/watch?v=zxYXLcy6WP8 http://www.youtube.com/watch?v=hb2YSAVHmIE

Hippie’s: lange haren, wijde kleding, veel bloemen, vrije gedachten over sex en drugs, willen niet trouwen maar samenwonen. http://www.youtube.com/watch?v=mzNEgcqWDG4

Feministen: willen meer zijn dan huisvrouw, kiezen of zij wel of geen kinderen willen krijgen. Dolle Mina’s.

Kleinere wereld Door de TV, auto, internet is alle binnen handbereik.