Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne 'Lekt uw huis ook geld? Doe er iets aan, isoleer uw dak!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

Informatie over voeding zoeken en bespreken
KWALITEITSZORG november 2012
De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Je bent jong & je wilt wonen En als het even kan in Vianen.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vergrijzen en verzilveren Antwerpen, 16 november 2012 Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Een communicatiecampagne over dakisolatie. Hoe pak je dat aan?
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Train de trainer energiedeskundigen type A september/oktober 2012
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Tom DEHAENE Resultaten OCMW-enquête december 2008.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Sportonderzoek in Almere
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Inhoud  Waarom een dak isoleren?  De Vlaamse dakisolatienorm  Hoe kan men een dak isoleren?  Het Sociaal Dak isolatie Project (SDIP): Wat en voor.
Belangrijkste conclusie impactstudies
Transcript van de presentatie:

Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne 'Lekt uw huis ook geld? Doe er iets aan, isoleer uw dak!

Index Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne 'Lekt uw huis ook geld? Doe er iets aan, isoleer uw dak! Vlaams Energiegemeenschap Authors TNS Media Olivier Dequinnemaere Karen De Kock Created 25 maart 2009 AC 5275 | © TNS 1.Studie-opzetStudie-opzet 2.Omschrijving steekproefOmschrijving steekproef 3.Dakisolatie anno 2009Dakisolatie anno CommunicatiecampagneCommunicatiecampagne 5.Informatie omtrent energiesparen en premiesInformatie omtrent energiesparen en premies 6.Key factsKey facts 7.ConclusiesConclusies

Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne Studie-opzet

Doelstelling: effectiviteit testen van de informatiecampagne 'Lekt uw huis ook geld? Doe er iets aan, isoleer uw dak!' Methodologie: Universum : doelgroep=gezinshoofden, woonachtig in het Vlaams Gewest (Nielsen I, II en III exclusief Brussel 19) Veldwerk: Methode : CATI (telefonsich onderzoek obv. PQRS) Periode: 17 tot 30 maart 2009 Gemiddelde duurtijd :12 minuten Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Studie-opzet 4

Steekproefgrootte: Gewenst: n=1000 (waarvan minstens 20% exclusieve GSM-bezitters) Geobserveerd: n=1005 (waarvan 20% exclusieve GSM-bezitters) Steekproefsamenstelling: Wegingsvariabelen: geslacht, leeftijd, beroep, gezinsgrootte, provincie, habitat, Nielsen Studie-opzet Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Studie-opzet 5

Studie-opzet % Voor herwegingObjectief (o.b.v. CIM 2008)Na herweging Geslacht Man7270 Vrouw2830 Leeftijd Provincie Antwerpen2829 Limburg1413 Oost-Vl.2224 West-Vl.2019 Vl-Brabant1615 Gezinsgrootte Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Studie-opzet 6

Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne Omschrijving steekproef

1.1 Woonsituatie 55% van de ondervraagde Vlamingen woont in een (half)open eensgezinswoning. tussen appartementen in, minimum 1 appartement onder en minimum 1 appartement boven uw appartement58% op de gelijkvloerse verdieping19% rechtstreeks onder het dak17% boven een kelder\kruipkelder3% onder een onverwarmde zolder2% wn - ga1% Is uw woning een...? Is uw appartement of studio gelegen...? Basis: Woning appartement of studio (n=157) Basis: Allen (n=1008) Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Omschrijving steekproef 8

1.1 Woonsituatie Twee derden woont in een woning die ouder is dan 25 jaar! De helft heeft een grondige renovatie achter de rug. Hoe oud is uw woning, uitgedrukt in jaren? Werd uw woning grondig gerenoveerd of heeft u deze laten renoveren? Basis: Allen (excl. 'ander type' woning) (n=1005) Gemiddeld : 42 jaar Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Omschrijving steekproef 9

1.1 Woonsituatie 8 op 10 is (mede-)eigenaar van de woning. Bent u eigenaar van de woning waarin u woont, mede-eigenaar of vruchtgebruiker, of huurder van de woning, of wordt de woning kosteloos ter beschikking gesteld van uw gezin? 79% (mede-)eigenaars 19% huurders/kostenloos Basis: Allen (excl. 'ander type' woning) (n=1005) Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Omschrijving steekproef 10

1.1 Woonsituatie 6 op 10 verwarmt zijn woning hoofdzakelijk met aardgas, terwijl 1 op 4 voornamelijk stookolie gebruikt. Met welke brandstof of energiebron verwarmt u hoofdzakelijk uw woning? Basis: Allen (excl. 'ander type' woning) (n=1005) Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Omschrijving steekproef 11

1.2 Attitude t.o.v. energie 7 op 10 vindt energiebesparing zeer belangrijk en 1 op 4 noemt dit eerder belangrijk. Slechts 3% acht dit niet belangrijk. In hoeverre vindt u energiebesparing belangrijk? Is dit voor u... ? ■ Meer bij niet-actieven, 65+, kennen ERP 2020 ■ Minder bij 35-44, universitair geschoolden, hoogste sociale groep, gesloten bebouwingen Basis: Allen (excl. 'ander type' woning) (n=1005) Profiel zeer belangrijk Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Omschrijving steekproef 12

1.2 Attitude t.o.v. energie 8 op 10 vindt dat hij (heel) zuinig met energie omgaat. Slechts 3% staat niet stil bij zijn energiegebruik. Als u kritisch naar uw eigen energiegebruik kijkt, bent u dan iemand die...? Profiel 1Profiel 2Profiel 3Profiel 4 1= niet stilstaat bij energiegebruik 2= neutraal (niet bijzonder zuinig, maar ook geen onnodige energieverspilling 3= zuinig omgaat met energie 4= heel zuinig omgaat met energie Basis: Allen (excl. 'ander type' woning) (n=1005) Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Omschrijving steekproef 13 ■ Meer: ■ zelfstandigen ■ Minder: ■ halfopen woning ■ Meer: ■ bedienden ■ jaar ■ 3 persoonsgezin ■ inkomen € ■ Minder: ■ nt-actief ■ 55+ jaar ■ inkomen < 1000€ ■ stookolie ■ kennen ERP 2020 ■ Meer: ■ bedienden ■ jaar ■ 4+ persoonsgezin ■ inkomen 3000€ + ■ aardgas ■ hoge sociale groep ■ Minder: ■ nt-actief ■ 65+ jaar ■ lage sociale groep ■ Meer: ■ nt-actief ■ 65+ jaar ■ 1-2 persoonsgezin ■ inkomen <1000€ ■ vrouwen ■ Minder: ■ bedienden ■ -44 jaar ■ inkomen 3000€ + ■ hoge sociale groep

Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne Dakisolatie anno 2009

2.1 Type dak Basis: Wonen in een eengezinswoning of in een appartement of studio rechtstreeks onder het dak of onder een onverwarmde zolder (n=879) Welk type dak heeft uw woning? Heeft uw woning een onderdak? Basis: Allen (excl. 'ander type' woning) (n=1005) Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Dakisolatie anno op 10 heeft een hellend dak. 40% van de totale steekproef heeft een onderdak.

2.2 Isolatievorm Is uw woning geheel of gedeeltelijk voorzien van dakisolatie? Basis: Eengezinswoning of appartement onder dak (n=876) 72% dakisolatie aanwezig  Profiel: Meer – 65 jaar, hoge sociale groep, > lager onderwijs, inkomen €, +4 gezinsleden, eigenaar, woning <30 jaar Is uw woning geheel of gedeeltelijk voorzien van isolatie tussen de onverwarmde zolder en de eronder gelegen woonruimten? Basis: Eengezinswoning of appartement onder onverwarmde zolder (n=852) 53% zolderisolatie aanwezig  Profiel: Meer – 65 jaar, hoge sociale groep, >lager onderwijs, inkomen €, +4 gezinsleden, eigenaar, open, woning <30j 69% Geheel geïsoleerd (dak of vloer) 12% Gedeeltelijk geïsoleerd 16% Geen isolatie Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Dakisolatie anno

2.3 Isolatie materialen Met welk materiaal werd uw DAK geïsoleerd? Met welk materiaal werd uw ZOLDERVLOER geïsoleerd? Basis: Dakisolatie aanwezig (n=629) Basis: Zolderisolatie aanwezig (n=454) Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Dakisolatie anno Minerale wol is het meest populair als isolatiemateriaal. 1 op 5 kiest voor kunststof.

Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne Communicatiecampagne

Basis: Hebben campagne gezien/gehoord (n=622)  Profiel “ja”: Meer mannen, arbeiders en nt- actieven, perceptie dakisolatie onvoldoende, kennen ERP 2020 Minder 18-34, Limburgers, laagste sociale groep 3.1 Herinnering campagne 6 op 10 herinnert zich spontaan een informatiecampagne over dakisolatie (waarvan helft campagne achteraf niet herkent). Vooral TV-spot, advertentie en folder werden opgemerkt. Heeft u recent een informatiecampagne over dakisolatie gezien, gelezen of gehoord? Waar of via welk medium heeft u deze campagne gezien of gehoord? Basis: Allen (excl. 'ander type' woning) (n=1005) Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 20 Meer 65+, minder Meer 35-44, kind < 12 jaar Minder arbeiders Meer 18-34, bedienden

Basis: Campagne VEA gezien/gehoord (n=584)  Profiel “ja”: Meer mannen, jarigen, kennen ERP 2020 Minder inkomen <1000€, huurders, appartementsbewoners 3.1 Herinnering campagne 6 op 10 herkent de beschrijving van de campagne (waarvan 7 op 10 ook spontaan). Twee derde van hen kent ze correct toe aan de Vlaamse overheid. Sinds enkele weken loopt er een informatiecampagne over dakisolatie.... Heeft u deze campagne onlangs gezien of gehoord? Van wie ging deze informatiecampagne volgens u uit? Basis: Allen (excl. 'ander type' woning) (n=1005) Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 21 80% theor. bereik

Basis: campagne VEA gezien/gehoord (n=584) 3.2 Evaluatie campagne Van alle uitspraken is “zet aan tot het consulteren van de website” het minst van toepassing, maar niet iedereen heeft internettoegang! Top +2 Bottom -2 Is duidelijk Is informatief Is origineel Zet aan tot het plaatsen of laten plaatsen van dakisolatie Past bij de Vlaamse overheid Zet aan tot het consulteren van de website De campagne... - In welke mate gaat u akkoord met deze uitspraak? Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 28

Basis: campagne VEA gezien/gehoord (n=584) Profiel: Meer 65+ jarigen Minder jarigen, gesloten bebouwing, energiebesparing eerder belangrijk Profiel: Meer huurders Meer Vlaams-Brabant 55% helemaal akkoord6% niet akkoord De campagne is informatief - In welke mate gaat u akkoord met deze uitspraak? 3.2 Evaluatie campagne 9 op 10 bevestigt dat campagne informatief is. Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 22

Basis: campagne VEA gezien/gehoord (n=584) 3.2 Evaluatie campagne 9 op 10 beaamt dat campagne origineel is. Profiel: Meer energiebesparing heel belangrijk Meer grote agglomeraties Profiel: Meer lager onderwijs Meer inkomen <1000€ 55% helemaal akkoord6% niet akkoord De campagne is origineel - In welke mate gaat u akkoord met deze uitspraak? Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 23

Basis: campagne VEA gezien/gehoord (n=584) 3.2 Evaluatie campagne 9 op 10 vindt campagne duidelijk. Profiel: Minder zelfstandigen Minder energiebesparing eerder belangrijk Minder 3 gezinsleden Profiel: Meer open bebouwing 60% helemaal akkoord6% niet akkoord De campagne is duidelijk - In welke mate gaat u akkoord met deze uitspraak? Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 24

Basis: campagne VEA gezien/gehoord (n=584) 3.2 Evaluatie campagne 9 op 10 meent dat campagne aanspoort om het dak te isoleren. Profiel: Meer 65+ jarigen, nt-actieven, kennen ERP 2020 Minder jarigen, bedienden, woning jaar, energiebesparing eerder belangrijk Profiel: Meer lager onderwijs, laagste sociale groep, inkomen € 50% helemaal akkoord7% niet akkoord De campagne zet aan tot het plaatsen of laten plaatsen van dakisolatie - In welke mate gaat u akkoord met deze uitspraak? Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 25

Basis: campagne VEA gezien/gehoord (n=584) 3.2 Evaluatie campagne 7 op 10 vindt dat de campagne aanzet tot het consulteren van de website. Profiel: Meer 65+ jarigen, nt-actieven Minder jarigen, bedienden en energiebesparing eerder belangrijk Profiel: Meer midden-lage sociale groep, 2 persoonsgezinnen en andere verwarming dan aardgas/stookolie Minder alleenstaanden 33% helemaal akkoord19% niet akkoord De campagne zet aan tot het consulteren van de website - In welke mate gaat u akkoord met deze uitspraak? Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 26

Basis: campagne VEA gezien/gehoord (n=584) 3.2 Evaluatie campagne 86% beaamt dat de campagne past bij de Vlaamse overheid. Profiel: Meer 65+ jarigen, niet-actieven, laagste sociale groep, kennen ERP 2020 Minder <44 jarigen, hoger niet- universitair onderwijs, bedienden, 3 gezinsleden, energiebesparing eerder belangrijk Profiel: Meer lager onderwijs, meer Limburgers Minder jarigen, bedienden, hoogste sociale groep 51% helemaal akkoord6% niet akkoord De campagne past bij de Vlaamse overheid - In welke mate gaat u akkoord met deze uitspraak? Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 27

Basis: bewoners eengezinswoning of appartement onder dak of onverwarmde zolder (n=879) 3.3 Impact campagne Twee derden meent dat zijn dak of zoldervloer voldoende geïsoleerd is, wat niet significant verschilt tussen wie de campagne heeft opgemerkt en wie niet. Bent u van mening dat uw dak of uw zoldervloer voldoende geïsoleerd is? Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 29

Basis: bewoners eengezinswoning of appartement onder dak of onverwarmde zolder zonder dak-of vloerisolatie (n=152) 3.3 Impact campagne 40% van wie geen dak- of vloerisolatie heeft, is van plan om er één te plaatsen, wat significant hoger is bij wie de campagne zag (48%) dan bij de overigen (32%). Bent u van plan om in de toekomst dak- of zoldervloerisolatie te plaatsen? 40% 48% 32% % JA Bent u van plan dit isolatiewerk...? 54% plant dit isolatiewerk zelf uit te voeren 45% door een gespecialiseerd aannemer Basis: plannen isolatiewerken (n=61) Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 30 Profiel % ja: Meer Vl-Br, 3 pers, +3000€, kind < 12 jaar Minder 65+, 1 pers, lager onderwijs, <1000€, appartement

Basis: geen plannen om dak of zoldervloer te isoleren (n=80) 3.3 Impact campagne De voornaamste redenen om niet te isoleren zijn het huren van de woning, het te oud zijn en geen prioriteit, tijd of geld. Waarom bent u niet van plan om uw dak of zoldervloer te isoleren? Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 31

Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne Informatie omtrent energiesparen en premies

Het Energierenovatieprogramma 2020 is een programma van de Vlaamse overheid om.... Heeft u al eens gehoord van dit Energierenovatieprogramma 2020?  Profiel “ja”: Meer campagne gezien, 65+, energiebesparing heel belangrijk Minder vrouwen, 18-34, kinderen < 12 jaar, onwetend over isolatie/renovatie woning Basis: Allen (excl. 'ander type' woning) (n=1005) Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Communicatiecampagne 19 46% heeft al gehoord van het Energierenovatieprogramma 2020.

6 op 10 heeft al gehoord van de website “energiesparen”. Drie vierden kent de Vlaamse dakisolatiepremie van 500€. Kent u of heeft u ooit al gehoord van de website Profiel: Meer bedienden, inkomen €, hoger niet- universitair onderwijs, kennen ERP 2020, campagne gezien, kinderen < 12 jaar, grote agglomeraties, O-VL Minder bij nt-actief, 65+, lager onderwijs/sociale groep, 2 pers. gezinnen, inkomen – 1000€, geen isolatie, appartement, verwarming met elektriciteit Profiel: Meer 55+, nt actief, kennen ERP 2020, campagne gezien, Vlaams-Brabant, 2 persoonsgezinnen, middelhoge sociale groep, eigenaar, woning jaar, perceptie isolatie onvoldoende Minder vrouwen, 18-34, Antwerpen, gesloten bebouwing, kinderen < 12 jaar Bent u ervan op de hoogte dat u sinds dit jaar van de Vlaamse overheid een nieuwe Vlaamse dakisolatiepremie, twv 500€, kan krijgen bij het plaatsen van dak/ zoldervloerisolatie? Basis: Allen (excl. 'ander type' woning) (n=1005) Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne > Informatie omtrent energiesparen en premies 33

Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne Key facts

Woonsituatie en dakisolatie 8 op 10 is (mede-)eigenaar van de woning. 55% van de ondervraagde Vlamingen woont in een (half)open eensgezinswoning. Twee derden woont in een woning die ouder is dan 25 jaar! De helft heeft een grondige renovatie achter de rug. 7 op 10 heeft een hellend dak. 40% van de totale steekproef heeft een onderdak. 7 op 10 van de eengezinswoningen of appartementen onder dak/onverwarmde zolder zijn geheel geïsoleerd, 12% gedeeltelijk en 16% niet. Bij 72% is dakisolatie aanwezig en bij 53% zolderisolatie. Isolatie komt meer voor bij -65 jarigen, hogere sociale groepen, hogere opleiding dan lager onderwijs, inkomen +3000€, +4 gezinsleden, eigenaars, woning jonger dan 30 jaar en bij open bebouwingen. Minerale wol is het meest populair als isolatiemateriaal. 7 op 10 van wie geen/gedeeltelijke isolatie heeft, percipieert dit als onvoldoende. 6 op 10 verwarmt zijn woning hoofdzakelijk met aardgas, terwijl 1 op 4 voornamelijk stookolie gebruikt. 9% verwarmt vooral met elektriciteit. 7 op 10 vindt energiebesparing zeer belangrijk en 1 op 4 noemt dit eerder belangrijk. Slechts 3% acht dit niet belangrijk. 8 op 10 vindt dat hij (heel) zuinig met energie omgaat. Slechts 3% staat niet stil bij zijn energiegebruik.

Bereik van de campagne 6 op 10 beweert spontaan een informatiecampagne over dakisolatie te hebben opgemerkt. De helft daarvan blijkt achteraf de campagne niet te herkennen. 6 op 10 herkent de beschrijving van de informatiecampagne over dakisolatie, terwijl het theoretisch bereik 80% was. 7 op 10 van wie de campagne herkent, zegt ook spontaan zich de campagne te herinneren. Relatief meer mannen, jarigen en kenners van het ERP 2020 herkennen de campagne, terwijl dit minder het geval is voor de laagste inkomens, huurders en appartementsbewoners. Twee derden van de kenners, wijst de campagne correct toe aan de Vlaamse overheid. Vooral de TV-spot, de advertentie in de krant en de informatiefolder werden opgemerkt, gevolgd door de reportage op de regionale TV, de radiospot, de advertentie in tijdschriften en de website.

Evaluatie en impact van de campagne 9 op 10 bevestigt dat de campagne duidelijk, informatief, origineel en passend bij de Vlaamse overheid is en ook aanzet tot het (laten) plaatsen van dakisolatie. Slechts 7 op 10 vindt dat de campagne aanspoort om de website te consulteren, maar niet iedereen heeft uiteraard internettoegang! Twee derden meent dat zijn dak of zoldervloer voldoende geïsoleerd is, wat niet significant verschilt tussen wie de campagne heeft opgemerkt en wie niet. 40% van wie geen dak- of vloerisolatie heeft, is van plan om er één te plaatsen, wat significant hoger is bij wie de campagne zag (48%) dan bij de overigen (32%). Deze intentie is relatief hoger in Vlaams-Brabant, met een inkomen van 3000€ of meer, bij 3 persoonsgezinnen of met kind(eren) jonger dan 12 jaar. Deze isolatie wordt relatief minder ingepland bij 65-plussers, alleenstaanden, wie enkel lager onderwijs genoot, minder dan 1000€ inkomsten heeft of in een appartement woont. Ongeveer de helft van hen plant dit isolatiewerk zelf te doen. De voornaamste redenen om niet te isoleren zijn het huren van de woning, het te oud zijn en geen prioriteit, tijd of geld.

Bekendheid van informatie rond energiesparen en premies 46% heeft al gehoord van het Energierenovatieprogramma Relatief meer kenners van de campagne, 65-plussers en personen voor wie energiebesparing heel belangrijk is kennen dit programma. Dit is relatief minder het geval bij vrouwen, jarigen en gezinnen met kinderen jonger dan 12 jaar. 6 op 10 heeft al gehoord van de website “energiesparen”, wat meer het geval is voor bedienden, hoger geschoolden, de hoogste inkomens en kenners van het ERP 2020 en van de campagne rond dakisolatie. Drie vierden kent de Vlaamse dakisolatiepremie van 500€. Deze premie is relatief beter gekend bij 55-plussers, niet-actieven, 2 persoonsgezinnen, eigenaars met een woning tussen jaar, woonachtig in Vlaams-Brabant, uit de middelhoge sociale groep, met de perceptie dat de huidige isolatie onvoldoende is en die het ERP 2020 en de campagne rond dakisolatie kennen.

Actiebereidheid inzake dakisolatie na communicatiecampagne Conclusies

Het bereik van de campagne is voldoende (60% herkenning t.o.v. 80% theoretisch bereik) als we als norm min. 75% van het theoretisch bereik hanteren. De correcte toekenning aan de Vlaamse overheid (67%) overtreft de norm (norm = 60% van kenners campagne). De laagste inkomens, huurders en appartementsbewoners worden relatief minder bereikt, wellicht omdat ze ook minder geïnteresseerd zijn in het isoleren van hun woonst. De campagne wordt fel gesmaakt en zet bovendien aan tot het (laten) plaatsen van isolatie. VEA moet zich echter de vraag stellen hoe zij 65- plussers, alleenstaanden, de laagste inkomens, huurders en appartementsbewoners, die er alle belang bij hebben om geld uit te sparen, wel kan aansporen tot isoleren. Voor de huurders heeft het wellicht meer nut om premies uit te reiken aan de verhuurders van deze woningen.

thank you