Divera TWISK SWOV - Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middelengebruik bij personen met een beperking
Advertisements

Op reis langs de voorzieningen
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.
Instructie Opwegnaarschool.nl Michelle van de Laarschot RKBS de Horizon 11 juni 2010.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Welkom.
Welkom op de informatieavond
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Ouderavond Alcohol, drugs en opvoeding
Ouderavond Alcohol, roken en opvoeding
Workshop Relationele en seksuele vorming
KIND EN VERKEER Een presentatie over het belang van verkeerseducatie op de basisschool en een veilige schoolomgeving.
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Effectief spellingonderwijs
Opvoedingsondersteuning & de rol van JGZ
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Beïnvloeding Reisgedrag
Sensing theessence of Blijvliet. Research Sfeer Visie‘s Communicatie Problemen Contact ouders en school.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Alcohol, roken en opvoeding
Alcohol, roken en opvoeding
Verkeersveilige Schoolomgeving
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Gameverslaving: facts and stories
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
De kracht van positief opvoeden
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Invloed van binnenklimaat op leer- prestaties en ziekteverzuim Frans Duijm, arts -medisch milieukundige.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Transcript van de presentatie:

Divera TWISK SWOV - Nederland Wat is het nut van verkeerseducatie in het onderwijs ? www.swov.nl

Verkeer is complex en gevaarlijk Snelle motorvoertuigen + 30 km/u Complexe regels Snelle veranderingen Grote hoeveelheid informatie Anticiperen op niet zichtbare gevaren

Wat moet je leren ? Regels toepassen Vaardigheden automatiseren Gevaren herkennen en inschatten Weten van je zelf wat je wel kunt en niet kunt

Is alles aan te leren ? Ontwikkeling van het kind Opmerken, rondkijken en selecteren 50% 4-14 jr onvoldoende Herkennen veilige oversteek: detecteren bronnen van gevaar Tot 9 jaar slecht Aandacht en concentratie: snelheid inschatten, afstand Wordt beter met de leeftijd Samenhang in informatie onderkennen Tot 7 jaar slecht: meisjes beter dan jongens Coördineren van waarneming en actie Geen info Onderkennen van consequenties van fouten Tot 14 jr: oordeel afhankelijk van de afloop

Wat kan educatie op school Aandacht voor het probleem Regels Gevaren: bijv kennis effecten over drugs/alcohol Herkennen van groepsdruk

Wat kan educatie op school niet ! Daarom een belangrijke rol voor de ouders Beter benutten Voldoende tijd om te oefenen in verschillende situaties Altijd het goede voorbeeld voordoen Steeds toezien op het correcte gedrag

Wat kan educatie op school nog meer niet ! Blootstelling beperken aan gevaren die hij nog niet aankan Belangrijke rol ouders om in te kunnen schatten wat het kind al wel en niet kan Noodzaak voor een checklist Zorgen dat het kind (te) gevaarlijke situaties toch veilig leert oplossen Belangrijke rol overheden Veilige schoolroutes Veilige speelplaatsen

Alleen programma’s die werken hebben nut Een goed idee leidt niet altijd tot een goed programma Voorbeeld “ traffic schools” Zweden

De praktijk ontwikkelen doen bijstellen evalueren

De weg naar succes ontwikkelen doen bijstellen evalueren

Onderzoek: 2002-2006 controle groep: welke andere invloeden? voor en nameting: wat is er veranderd? wat is het effect op beweerd gedrag? circa 11 projecten resultaten begin 2007

Conclusies Blootstelling aan gevaar beheersen Veilige speelplaatsen Schoolroutes Beperken Educatie contra-productief indien grotere blootstelling aan gevaar Niet alle programma;s zijn effectief Niet van de voren te zien Meten Evalueer Verkeer is complex en gevaarlijk Routines leren Regels toepassen Gevaarherkennen Verkeerseducatie in het onderwijs legt een basis Moet aangevuld met acties/ opvoeding door ouders Oefenen Corrigeren Voordoen en voorbeeld

Voor meer informatie zie websites swov.nl Kennisbank, factsheets, en bibliotheek in Nederlands en Engels erso.eu Europese kennis- en databank over verkeersveiligheid Met factsheets, country reports, en state-of-the-arts