Divera TWISK SWOV - Nederland Wat is het nut van verkeerseducatie in het onderwijs ? www.swov.nl
Verkeer is complex en gevaarlijk Snelle motorvoertuigen + 30 km/u Complexe regels Snelle veranderingen Grote hoeveelheid informatie Anticiperen op niet zichtbare gevaren
Wat moet je leren ? Regels toepassen Vaardigheden automatiseren Gevaren herkennen en inschatten Weten van je zelf wat je wel kunt en niet kunt
Is alles aan te leren ? Ontwikkeling van het kind Opmerken, rondkijken en selecteren 50% 4-14 jr onvoldoende Herkennen veilige oversteek: detecteren bronnen van gevaar Tot 9 jaar slecht Aandacht en concentratie: snelheid inschatten, afstand Wordt beter met de leeftijd Samenhang in informatie onderkennen Tot 7 jaar slecht: meisjes beter dan jongens Coördineren van waarneming en actie Geen info Onderkennen van consequenties van fouten Tot 14 jr: oordeel afhankelijk van de afloop
Wat kan educatie op school Aandacht voor het probleem Regels Gevaren: bijv kennis effecten over drugs/alcohol Herkennen van groepsdruk
Wat kan educatie op school niet ! Daarom een belangrijke rol voor de ouders Beter benutten Voldoende tijd om te oefenen in verschillende situaties Altijd het goede voorbeeld voordoen Steeds toezien op het correcte gedrag
Wat kan educatie op school nog meer niet ! Blootstelling beperken aan gevaren die hij nog niet aankan Belangrijke rol ouders om in te kunnen schatten wat het kind al wel en niet kan Noodzaak voor een checklist Zorgen dat het kind (te) gevaarlijke situaties toch veilig leert oplossen Belangrijke rol overheden Veilige schoolroutes Veilige speelplaatsen
Alleen programma’s die werken hebben nut Een goed idee leidt niet altijd tot een goed programma Voorbeeld “ traffic schools” Zweden
De praktijk ontwikkelen doen bijstellen evalueren
De weg naar succes ontwikkelen doen bijstellen evalueren
Onderzoek: 2002-2006 controle groep: welke andere invloeden? voor en nameting: wat is er veranderd? wat is het effect op beweerd gedrag? circa 11 projecten resultaten begin 2007
Conclusies Blootstelling aan gevaar beheersen Veilige speelplaatsen Schoolroutes Beperken Educatie contra-productief indien grotere blootstelling aan gevaar Niet alle programma;s zijn effectief Niet van de voren te zien Meten Evalueer Verkeer is complex en gevaarlijk Routines leren Regels toepassen Gevaarherkennen Verkeerseducatie in het onderwijs legt een basis Moet aangevuld met acties/ opvoeding door ouders Oefenen Corrigeren Voordoen en voorbeeld
Voor meer informatie zie websites swov.nl Kennisbank, factsheets, en bibliotheek in Nederlands en Engels erso.eu Europese kennis- en databank over verkeersveiligheid Met factsheets, country reports, en state-of-the-arts